مژگان تن‌ساز، متخصص طب سنتی ایرانی و معاون توسعه سلامت دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت، در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری برنا گفت: برای درمان و پیشگیری از کرونا در حوزه طب سنتی کارآزمایی‌های بالینی انجام و نتایج آن ثابت شده افرادی که روش‌های طب سنتی را پیش گرفته‌اند، کمتر به بیماری کرونا مبتلا شدند.

او با بیان اینکه به صورت غیر مستقیم مطالعاتی انجام شده که نشان می‌دهد افرادی که ورزش مناسب می‌کنند، خواب و تغذیه خوب دارند و در مقابل استرس نیز  ندارند، سیستم ایمنی بهتری دارند و تمام این تدابیر در کتب طب سنتی ذکر شده است، افزود: برای درمان کرونا توسط طب سنتی بالغ بر  100 کارآزمایی بالینی انجام شده که بالای 60 کارآزمایی آن تمام شده و نشان می‌دهد در برخی از این کارآزمایی‌ها، برخی از روش‌های طب سنتی توانسته در شدت علائم بیماری کرونا موثر باشد.

تن‌ساز ادامه داد: افرادی که ادعا دارند حجامت و کارهایی از این قبیل می‌تواند جای واکسیناسیون کرونا را بگیرد، باید این ادعا را با انجام یک تحقیق مناسب ثابت کنند که در حال حاضر چنین تحقیقی انجام نشده و به نظر می‌رسد این حرف در حد ادعاست و برای اینکه بتوان آن را نسبت به جامعه تعمیم داد باید اثبات شود.

معاون توسعه سلامت دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت گفت: به نظر می‌رسد تنها راه ثابت شده پیشگیری از کرونا که بتوان آن را به همه جامعه تعمیم داد، واکسیناسیون است.

او با اشاره اینکه همانطور که طب جدید نتوانسته به همه جوانب کرونا پاسخ دهد و طب سنتی هم نمی‌تواند به تنهایی کارآمد باشد، بیان کرد: ادعای اینکه طب سنتی به تنهایی می‌تواند به درمان کرونا کمک کند، آسیب‌زاست و به سلامت جامعه آسیب می‌رساند. اگر از ظرفیت هر دو طب به جا، منطقی و بدون تعصب استفاده شود مردم بهتر نتیجه خواهند گرفت.

تن‌ساز بیان کرد: ادعای طب سنتی سبک زندگی سالم است که باعث افزایش و تقویت سیستم ایمنی می‌شود، همین امر می‌تواند پیشگیری از کرونا داشته باشد و حتی عوارض پس از کرونا را نیز کمتر خواهد کرد.

معاون توسعه سلامت دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت درباره بهبود عوارض پس از کرونا گفت: دستورالعمل توصیه‌های کمک درمانی طب ایرانی در مواجه با  کووید 19 به جزئیات ذکر کرده افرادی که مبتلا می‌شوند چه درمان‌هایی را انجام دهند و عوارض پس از  کرونا را چطور می توان درمان کرد.

به گفته او بسیاری از عوارض بعد از کرونا را می‌توان با طب سنتی درمان کرد.

تن‌ساز درباره دستورالعمل ستاد ملی کرونا با استفاده از طب سنتی برای درمان کرونا افزود: درخواست چنین دستورالعملی داده شده و دبیر اسبق ستاد علمی کرونا آن را تائید کرد و در حال حاضر باید وزیر بهداشت آن را امضا کند تا به پزشکان جهت استفاده ابلاغ شود.

او  در پایان گفت: چنین دستورالعملی دارای نکات پیشگیرانه و کمک درمانی طب ایرانی در مواجه با کووید 19  است که ویرایش یازدهم آن انجام شده است.

انتهای پیام/ 4