به گزارش برنا؛ اسب‌ها از ابتدا حیوانات وحشی‌ای بودند اما به تدریج انسان‌ها برای اهلی کردن آن‌ها تلاش کردند تا بتوانند از آن‌ها استفاده کنند. 

 به طور کلی نژادهای اسب به ۳ دسته تقسیم می‌شوند: پرحرارت، خونسرد و خونگرم، که هر سه دسته زیبایی خاص خود را دارا هستند. اسب‌ها دارای نژادهای مختلفی هستند، لذا زیباترین اسب‌های دنیا از نژادهای مختلف شناسایی شده‌اند و برخی از آن‌ها بسیار باارزش و کمیاب هستند.

 اسب جیپسی که با نام‌های کاب و تینکر هم شناخته می‌شود یکی از زیباترین نژادهای اَسب در دنیاست. این اسب کوچک و قوی بوده و به خاطر هوش، حساسیت و نجابتی که دارد معروف است. جیپسی بین ۲۰ تا ۲۵ سال عمر می‌کند و قد آن حدود ۱۴۷ سانتیمتر است.

قدرت، استقامت و سرسختی از ویژگی‌های فیزیکی این اسب‌هاست. اصالت اسب‌های جیپسی به ایرلند و انگلستان برمی‌گردد. اولین اسب‌های جیپسی در اواخر قرن نوزدهم به وجود آمدند ولی اسب‌های جیپسی کنونی پس از جنگ جهانی دوم پدید آمدند.

اسب جیپسی معمولاً (نه همیشه) ابلق است؛ پرمو بودنش ظاهر زیبایی به آن بخشیده است و موهای بلند آن از زیر زانو شروع شده و تا پایین سم آن کشیده شده‌اند. گردن جیپسی قوی، ماهیچه‌ای با طول متوسط است.

استخوان‌های این اسب قوی بوده و نسبت به اسب‌های دیگر متراکم‌تر هستند. وزن جیپسی حدود ۶۴۰ کیلوگرم است.


ویژگی های اسب
اندام‌های اسب به گونه‌ای است که به آن اجازه می‌دهد بی درنگ سرعتش را در برابر درندگان بالا برد. اَسب توان بالایی در نگه داشتن تعادلش در هنگام دویدن دارد، همچنین می‌تواند بی درنگ خود را آمادهٔ نبرد یا فرار از دشمن کند.

اسب‌ها می‌توانند به صورت ایستاده یا نشسته بخوابند. دوران بارداری اَسب ماده (مادیان) نزدیک به یازده ماه است. نوزاد اَسب که کُرّه نام دارد اندکی پس از آنکه به دنیا آمد می‌تواند روی پاهایش بایستد و بدود. 

45