شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#دولت#دولت بایدن#جدید

دولت بایدن رسوایی جدید آفرید+ عکس

در پی انتشار تصاویری از رفتار «غیرانسانی» سواره نظام مرزی آمریکا با پناهجویان هائیتی در روزهای اخیر، استعفای «دانیل فوت» نماینده ویژه آمریکا در امور هائیتی نیز بر موج انتقادات درخصوص فاجعه تگزاس دامن زد و صدای اعتراض اعضای دموکرات کنگره آمریکا را نیز بلند کرد.

دولت بایدن رسوایی جدید آفرید+ عکس

به گزارش منیبان؛ از نشریه اسپانیایی لاوانگواردیا، در حالی که رسانه های جهانی با گرایش های گوناگون، در انتقادات خود سیاست مهاجرتی بایدن را دقیقا مشابه سیاست «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری سابق آمریکا توصیف می کردند، رئیس فعلی کاخ سفید صبحانه خود را با چاشنی تلخ خبر استعفای «دانیل فوت» نماینده ویژه آمریکا در امور هائیتی آغاز کرد.

این دیپلمات ارشد در نامه‌ای خطاب به «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا، تصمیم برای اخراج هزاران پناهجوی هائیتی که از زلزله و بی‌ ثباتی سیاسی کشور خود فرار کرده‌اند را "غیرانسانی و غیرسازنده" خواند و برای اینکه شریک جرم این رسوایی جدید آمریکا محسوب نشود، روز یک شنبه از سمت خود کناره گیری کرد.

استعفای فوت بر انتقادات بسیاری از هم حزبی های بایدن دموکرات به دلیل بحران تگزاس دامن زد. ازجمله آخرین منتقدان جدی عملکرد بایدن، «ماکسین واترز» نماینده دموکرات کنگره آمریکا بود.

این نماینده دموکرات با اشاره به تصاویر منتشرشده از رفتار خشونت آمیز مقامات سواره نظام آمریکایی که پناهجویان هائیتی را در مرز تگزاس مورد اذیت و آزار قرار می دادند، گفت: این صحنه ها از آنچه که در دوره برده داری شاهد بودیم، بدتر است: گاوچرانانی در حال تازیانه زدن بر سیاه پوستانی که فقط به دنبال فرار از شرایط سخت کشور خود بودند. واترز سپس تاکید کرد که از سیاست دولت راضی نیست.

از سوی دیگر، دانیل فوت که بر سیاست واشنگتن در حمایت از «آریل هنری» نخست وزیر موقت هائیتی نیز انتقاد داشت، در این باره خاطرنشان کرد: این اقدام آمریکا یادآور سیاست‌های چند دهه گذشته ایالات متحده و سایر دولت‌های خارجی در نگاه داشتن یک "دست‌نشانده" در قدرت در هائیتی بوده است.

دانیل فوت در ماه ژوئیه (مرداد- شهریور) در پی ترور «ژوونل موئیس» ‌ رئیس جمهوری هائیتی که این کشور را درگیر آشوب سیاسی کرد، به مقام نماینده ویژه آمریکا منصوب شده بود.

هائیتی در ماه اوت شاهد یک زلزله مرگبار بود که در آن هزاران نفر کشته و زخمی شدند. متعاقبا گروه بزرگی از مردم این کشور از راه مکزیک به سوی تگزاس حرکت کردند اما دولت آمریکا از پذیرش آنها خودداری کرده است.

 

169084632

 

169075901

در ظرف چند روز اخیر انتشار تصاویری در اردوگاه «دل ریو» به اعتراضات زیادی علیه دولت جو بایدن منجر شد. جو بایدن متهم است که در زمینه مهاجرت یک سیاست منسجم ندارد.

نشریه لا وانگواردیا اسپانیا پیش تر نیز در گزارشی با اشاره به فیلم‌ها و عکس‌های منتشر شده در روزهای اخیر، با انتقاد از مرزبانان سوار بر اسب آمریکایی در حال تعقیب و آزار و اذیت مهاجران هائیتی نوشت: انتشار این تصاویر به رسوایی بزرگ اجتماعی و سیاسی در واشنگتن تبدیل شده است.  

این تصاویر دولت جو بایدن رئیس‌جمهوری آمریکا را وادار کرد تا درباره اقدامات ماموران گشت‌های مرزی وابسته به اداره امنیت فدرال ملی تحقیقاتی را آغاز کنند. اداره فدرال امنیت ملی آمریکا نیز گشت زنی با اسب را به طور موقت متوقف کرد.

با این وجود، طبق گزارش ها دولت بایدن همچنان به دنبال اخراج پناهجویان بوده و خواستار اخراج دو برابری پناهجویان هائیتی شده است.

وبگردی