به گزارش روی خط رسانه های خبرگزاری برنا، مسعود مردانی متخصص بیماری های عفونی و عضو کمیته کشوری آنفلوانزا در مورد اهمیت واکسیناسیون آنفلوانزا و کرونا در پاییز و زمستان اظهار کرد: در فصل پاییز و زمستان بر اساس سنت چندین ساله ممکن است بیماری‌های عفونی دستگاه تنفس فوقانی از جمله بیماری آنفلوانزا شیوع پیدا کند.

او ادامه داد: با شیوع آنفلوانزا در پاندمی کرونا برخی معتقدند در صورت تزریق واکسن کرونا دیگر نیازی به تزریق واکسن آنفلوانزا نیست. سال گذشته علیرغم اینکه واکسن آنفلوانزا در دسترس خیلی از مردم نبود، اما خوشبختانه با رعایت نکات بهداشتی مثل استفاده از ماسک و رعایت فاصله گذاری اجتماعی و شستشوی مداوم دست‌ها، موارد ابتلا به آنفلوانزا به حداقل خود در طول سال‌های اخیر رسید.

مردانی ادامه داد: اگر در فصل پیش رو ویروس آنفلوانزا شیوع پیدا کند، می‌تواند سریعاً در این جامعه حساس گسترش پیدا کند و ما را درگیر یک اپیدمی جدید در پاندمی موجود کرونا بکند.

او گفت: امسال اهمیت واکسیناسیون افراد در معرض خطر برعلیه بیماری آنفلوانزا در فصول پیش رو بسیار حائز اهمیت است. ما از کلیه عزیزانی که در معرض خطر هستند مانند افراد بالای ۶۵ سال، افراد مبتلا به بیماری‌های زمینه‌ای، قلبی، ریوی، کلیوی، بیمارانی که پیوند شده اند، بیماران مبتلا به تومور‌های بدخیم و یا سرطان، بیماران مبتلا به ایدز، بیمارانی که شیمی درمانی می شوند، خانم‌های باردار و مبتلایان به دیابت کنترل نشده که از انسولین استفاده می کنند؛ تقاضا داریم حتماً از واکسن آنفلوانزا استفاده کنند.

این متخصص بیماری‌های عفونی تصریح کرد: کادر درمان مثل پزشکان و پرستاران و همه ارائه دهندگان خدمات بهداشتی و درمانی نیز جزو افرادی هستند که در شرایطی که مستقیماً با کرونا در ارتباط هستند باید به تزریق واکسن آنفلوانزا نیز توجه داشته باشند و خوشبختانه وزارت بهداشت این واکسن را در اختیار این افراد قرار خواهد.

مردانی بیان کرد: همچنین افرادی که تا کنون واکسن کرونا را دریافت نکرده اند، حتماً برای تزریق واکسن کرونا اقدام کنند.

فاصله زمانی بین تزریق واکسن کرونا و آنفلوانزا چند روز است؟

عضو کمیته کشوری آنفلوانزا گفت: قبلا اعتقاد بر این بود که فاصله زمانی بین تزریق دو واکسن متفاوت باید ۱۴ روز باشد، اما طبق آخرین توصیه‌های CDC  (مرکز مدیریت و پیشگیری بیماری ها)، هفت روز فاصله گذاری بین واکسن کرونا و آنفلوانزا کفایت می‌کند. همچنین در CDC   ذکر شده تجویز همزمان هر دو واکسن نیز منعی ندارد، اما به دلیل احتمال بروز عوارض در برخی از واکسن‌ها بهتر است هفت روز فاصله بین تزریق دو واکسن وجود داشته باشد.

مردانی گفت: علیرغم رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی به ویژه استفاده از ماسک نمی‌توان از اهمیت تزریق واکسن آنفلوانزا چشم‌پوشی کرد به ویژه افرادی که دچار بیماری‌های زمینه‌ای و نقص ایمنی هستند، توصیه اکید به دریافت این واکسن می شود زیرا می‌توان به راحتی از ابتلا به این بیماری‌های ویروسی با واکسیناسیون پیشگیری کرد و در جهت اتمام این پاندمی گام برداشت.