شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#ایران#نفت ایران#صادرات نفت#چین#واردات

آمار دروغ درباره صادرات نفت ایران به چین

آمار دروغ درباره صادرات نفت ایران به چین

اخباری منتشر شد و این سوال را ایجاد کرده است که، آیا چین واردات نفت از ایران را متوقف کرده است؟

به گزارش تحریریه، در هیاهوی پیوستن ایران به سازمان همکاری شانگهای که با حمایت شدید چین انجام شد، به یک باره شاهد انتشار خبری از اتاق بازرگانی تهران بودیم که ادعا می کرد، در نیمه نخست سال ۲۰۲۱ صادرات نفت ایران به چین روزانه 1000 بشکه بوده است.

این آمار عجیب بدون ذکر منبع مشخص و معتبر درحالی مطرح شد که طبق گزارش‌های رسمی موسسات معتبر بین المللی؛ صادرات نفت ایران به چین نسبت به سال گذشته بیش از دو برابر افزایش یافته و به حدود یک میلیون بشکه در روز رسیده است.

آمار رسمی اوپک نشان می دهد که صادرات نفت ایران در نیمه اول ۲۰۲۱ نسبت به سال گذشته با روزانه ۳۵۰ هزار بشکه افزایش در بازه ۵۵۰ تا ۸۵۰ هزار بشکه قرار دارد. درحالیکه ایران همه نفت خود را به طور رسمی نمی فروشد.

رسانه ها نوشتند که شرکت کپلر صادرات نفت ایران به چین را در این بازه زمانی ۶۵۰ هزار بشکه در روز اعلام کرد. آمار تانکر تریکرز نیز نشان می دهد، در نیمه نخست سال ۲۰۲۱ ایران روزانه به طور متوسط یک میلیون بشکه نفت به چین ارسال کرده است که نشان می دهد این رقم حتی ۳۰ درصد بیشتر از خرید نفت چین از ایران در دوران قبل از تحریم‌ها بوده و حتی در ماه‌هایی از سال جاری میلادی، این رقم به ۱.۵ میلیون بشکه نیز رسیده ‌است.

جا دارد از مسئولان اتاق بازرگانی تهران بپرسیم که هدفشان از انتشار اخبار منفی درباره چین در دوره اوج گیری روابط دو طرف چیست و آیا اتاق تهران خود را موظف به پیشبرد سیاست توجه به غرب دولت حسن روحانی در دوران دولت رئیسی با انتشار اخبار مبهم علیه متحدان کشور می داند؟

پایان/