شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#آمریکا#چین#افغانستان

با اشاره به افغانستان؛

هشدار چین به کوآد: آمریکا با شما هم مثل زباله رفتار می کند

هشدار چین به کوآد: آمریکا با شما هم مثل زباله رفتار می کند

روزنامه رسمی چین به سران پیمان امنیتی کوآد هشدار داد که از تجربه افغانستان درس بگیرند و به اتحاد با آمریکا بیش از اندازه بها ندهند.

به گزارش خبرگزاری مهر، روزنامه «گلوبال تایمز» چین در مقاله ای که می توان آن را موضع دولت پکن تلقی کرد، به طرفین آسیایی پیمان امنیتی «کواد» هشدار داد که آمریکا می تواند با پیروی از همان خط مشی که در افغانستان داشت؛ در نهایت آنها را هم مانند یک تکه زباله دور بیندازد.

این اظهارنظر واکنشی است به اولین دیدار حضوری سران استرالیا، هند، ژاپن و آمریکا که دیروز جمعه به میزبانی کاخ سفید در چارچوب کواد انجام شد.

گلوبال تایمز در ادامه هشدار داد: استرالیا، ژاپن و هند با زیاده روی در پیروی از راهبرد آمریکا علیه چین، خود را گرفتار می کنند چرا که پکن با قاطعیت از مواضع خود دفاع خواهد کرد.

چین هشدار داده است که آمریکا با اجتناب از درگیری مستقیم؛ به دنبال آن است تا کشورهای آسیایی را به تقابل جویی با یکدیگر تحریک کند.

این در حالی است که سران چهار کشور عضو «گفتگوهای چهارجانبه امنیتی» موسوم به کوآد روز جمعه در پایان نشست دو ساعته خود در کاخ سفید با اتخاذ موضعی واحد در برابر چین، مدعی پیگیری مطالبات خود مبنی بر ایجاد منطقه‌ای آزاد، باز و فارغ از هرگونه تهدید در محدوده ایندوپاسیفیک شدند.

آنها در بیانیه پایانی هر چند از چین به وضوح نامی نبردند، اما به خوبی روشن است که پکن یکی از مخاطبان اصلی شان بود چرا که این چهار کشور در بیانیه خود بر پشتیبانی از رفتار مبتنی بر قانون در منطقه تحت نفوذ چین تأکید کردند.

در بخشی دیگر از این بیانیه، سران کوآد به پیشبرد نظمی آزاد، باز و قانون محور بر پایه حقوق بین‌الملل و فارغ از هرگونه قهر و اجبار و همچنین تقویت امنیت و رفاه در منطقه ایندوپاسیفیک و ماورای آن متعهد شدند.

حدود یک سال پیش، وزارت خارجه آمریکا از تلاش برای تشکیل ناتوی آسیایی با توجه به اهمیت منطقه راهبردی ایندوپاسیفیک سخن گفته و تاکید کرده بود که این پیمان نظامی در ابتدا می تواند شامل کشورهای آمریکا، ژاپن، استرالیا و هند باشد و در مراحل بعدی کشورهایی همچون کره جنوبی، ویتنام و نیوزیلند را نیز شامل شود.