شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#ایران#هنرمندان#ملت ایران

"کرنا" قدیمی‌ترین ساز جنگهای ایران است / هنرمندان در جنگ‌ها کنار ملت ایران بودند


"کرنا" قدیمی‌ترین ساز جنگهای ایران است / هنرمندان در جنگ‌ها کنار ملت ایران بودند

حسین دی پیر معتقد است که هنرمندان ایرانی همیشه در فرآیند جنگ یا کشورگشایی‌های تاریخی در کنار ملت ایران بوده‌اند.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، برنامه ارغنون در شبکه رادیوییِ گفت‌وگو، با موضوع بررسی موسیقی حماسی و دفاع مقدس، با حضور حسین دی‌پیر کارشناس موسیقی و مسئول ارزیابی برنامه‌های موسیقایی دفتر موسیقی سازمان صدا و سیما روی آنتن رفت.

 

حسین دی‌پیر در این برنامه گفت: ایران به دلیل برخورداری از بزرگ‌ترین تمدن بشری در تاریخ – هخامنشیان - از سپیده دم تاریخ با موسیقی جنگی و حماسی آشنا بوده است. در زمان جنگ جهانی دوم، ایران در عین بی‌طرفی بیش‌ترین آسیب را دید. بسیاری از کشورهای جهان به منطقه‌ی سکونت و زندگی ما نظر دارند.

این کارشناس موسیقی با اشاره به این که ایران از نظر جنگی همیشه در حالت آماده باش است، گفت: تمدن ایران همیشه و در طول تاریخ توانسته خوبی‌های سایر تمدن‌ها را به خود جذب کند و بدی‌های موجود را دور نگه دارد. لشکر کوروش برای ترساندن دشمن از سازهایی با صدای مهیب استفاده می‌کرد. موسیقی در فرهنگ ایران جایگاه بسیار ویژه و رفیعی دارد. بسیاری از سازهای مرتبط با موسیقی جنگی در ایران هنوز مورد استفاده هستند.

وی با بیان این که «کرنا» یکی از مهم‌ترین و قدیمی‌ترین سازهای جنگ در ایران است، توضیح داد: این ساز جسه‌ی بسیار بزرگی دارد و باید با اهتمام به اصول و آداب خاص نگهداری شود. «کرنا» صدای ملودیک – توانایی نواختن ردیف‌های موسیقی ایرانی – ندارد و بیشتر از نظر پُرکننده و حجم صدا حائز توجه است.

مسئول ارزیابی برنامه‌های موسیقایی دفتر موسیقی سازمان صدا و سیما تاکید کرد: جنگ یکی از سرگذشت‌های محتوم ایران بوده است. جنگ برای ما ایرانی‌ها موضوعی ناآشنایی نیست و در تاریخ، ما جنگ‌های متعددی را تجربه کرده‌ایم. هنرمندان ایرانی همیشه در فرآیند جنگ یا کشورگشایی‌های تاریخی در کنار ملت ایران بوده‌اند.

دی‌پیر گفت: در زمان دفاع مقدس «ارکسترهای نظامی» یکی از مهم‌ترین مراجع تولید موسیقی بودند. «علی‌اکبر دلبری» از جمله رهبران اکستر موسیقی جنگ بود که با الهام از مارش‌های نظامی مختلف آثار متعدد و خوبی را در حوزه موسیقی جنگ و حماسی تولید کرده است.

انتهای پیام/