به نوشته روزنامه گاردین، این ادعاها دو ماه پس از انتشار گزارش مجموعه‌ای از رسانه‌ها درباره پگاسوس منتشر می‌شود که فاش کردند شماره تلفن‌های مقام‌های ارشد شامل امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه و بیشتر کابینه بیست عضوی او درز کرده است.

هیچ مدرک مستندی درباره هک شدن موفقیت‌آمیز تلفن‌های این پنج عضو کابینه ماکرون وجود ندارد، اما گزارش مدیاپارت نشان می‌دهد که این دستگاه‌ها با جاسوس‌افزار قدرتمند موسوم به پگاسوس که ساخت شرکت ان.اس.او گروپ در اسرائیل است، هدف گرفته شدند.

زمانی که این بدافزار به شکلی موفقیت‌آمیز از طرف مشتری‌های دولتی این شرکت اسرائیلی نصب شد، پگاسوس به کاربرانش اجازه می‌دهد تا مکالمات، پیام‌های متنی، تصاویر و مکان را رصد کرده و تلفن‌ها را به وسایل شنود فعال از راه دور تبدیل می‌کنند.

کنسرسیوم پروژه پگاسوس که به دست رسانه غیردولتی فرانسوی موسوم به "مطالب ممنوعه" هماهنگ می‌شود، فاش کرد که مشتری‌های جهانی ان.اس.او از این نرم‌افزار هک برای هدف گرفتن فعالان حقوق بشری، روزنامه‌نگاران و وکلا استفاده کرده‌ بودند. شرکت ان.اس.او همچنین اینکه ماکرون هدف جاسوس‌افزار پگاسوس قرار گرفته باشد، رد کرد.

ان.اس.او شامگاه پنج‌شنبه در بیانیه‌ای گفت: ما پای بیانیه‌های پیشین خود درباره مقام‌های دولت فرانسه ایستاده‌ایم. آنها هیچوقت جزو اهداف پگاسوس نبوده‌اند. ما به ادعای منابع ناشناس پاسخ نمی‌دهیم.

با این حال گزارش وب‌سایت تحقیقی مدیاپارت نشان می‌دهد که تلفن‌ وزرای آموزش، کشاورزی، مسکن، انسجام ارضی و برون‌مرزی ردهایی از بدافزار جاسوسی پگاسوس نشان می‌دهند. براساس این گزارش، این اتفاق در سال ۲۰۱۹ رخ داده و برخی از این مقام‌ها در آن زمان وزیر بودند اما ممکن است سمت دیگری داشتند. همچنین تلفن یکی از مشاوران دیپلماتیک ماکرون در کاخ الیزه هم هدف قرار گرفته است.

ردپای پگاسوس در تلفن همراه کابینه مکرون