در بسیاری از موارد ممکن است دندان عقل شما نیاز به جراحی داشته باشد. پس بهتر است برای جراحی دندان عقل، به بهترین متخصص دندان مراجعه کنید.

به گزارش علاج نیوز، در بسیاری از موارد ممکن است دندان عقل شما نیاز به جراحی داشته باشد. در این شرایط، بهتر است نسبت به جراحی دندان عقل، نزد بهترین متخصص جراحی دندان مراجعه نمایید. در این مطلب راهنمای شما خواهیم بود.

دندان عقل به سومین دندان آسیا گفته می‌شود که در انتهای دهان وجود دارد. این دندان بعد از ۱۷ سالگی بالا می‌آید به همین سبب آن را دندان عقل می‌گویند. نحوه‌ی رویش این دندان‌ها برای هرکس ممکن است با دیگری متفاوت باشد. در برخی از موارد لازم است از جراحی دندان عقل استفاده کرد تا بتوان آن را کشید.

دندان عقل می‌تواند به صورت کاملا روییده، نیمه نهفته و یا به صورت نهفته کامل رشد کند. به همین سبب روش کشیدن آن‌ها یکسان نیست و باید برای برخی از آن‌ها از جراحی دندان عقل استفاده کرد. دندان عقل زمانی به صورت نهفته و نیمه نهفته رشد می‌کند که فضای کافی در فک برای رشد آن وجود نداشته باشد. علاوه بر این دلیل، ممکن است این امر به دلیل رژیم غذایی خاص افراد باشد.

هزینه این جراحی بسته به پیچیدگی دندان شما متفاوت می‌باشد. پزشک بعد از معاینه‌ی شما به طور دقیق هزینه‌ی آن را برای شما بازگو می‌کند.

جراحی دندان عقل

آیا کشیدن دندان عقل ضروری است؟

یکی از سوالاتی که افراد همیشه با آن مواجه هستند، این است که آیا کشیدن دندان عقل ضرورت دارد یا خیر؟ بسیاری از افراد با وجود دندان عقل هیچ مشکلی ندارند و این دندان در کنار دندان‌های دیگر در دهان آن‌ها وجود دارد. به همین سبب آن‌ها هیچوقت به فکر کشیدن و جراحی دندان عقل خود نمی‌افتند. پزشکان در مورد این دندان‌ها که بدون مشکلی هستند، اختلاف نظر دارند. برخی از آن‌ها عقیده دارند که حتی بدون داشتن مشکل باید این دندان‌ها را کشید. زیرا ممکن است در آینده مشکلاتی را برای افراد به وجود آورد. به طور مثال آن‌ها بیان می‌کنند، این دندان‌ها فضای لازم را ندارند و در زمان مسواک زدن نمی‌توان به خوبی آن‌ها را تمیز کرد. همین امر باعث می‌شود که دندان‌های دیگر نیز به واسطه‌ی آن‌ها خراب شوند.

در برخی از موارد با رویش این دندان، مشکلاتی برای افراد به وجود می‌آید که برای رفع این مشکلات باید این دندان کشیده شود.

برخی از افراد ممکن است این دندان را هرگز در نیاورند و یا اینکه دندان عقل همانند دندان‌های دیگر رویش کند و مشکلی برای فرد ایجاد کند. اما در برخی از موارد این دندان به صورت خاص می‌روید. به طور مثال ممکن است دندان به روش‌های زیر بروید.

جراحی دندان عقل

دلایل کشیدن و جراحی دندان عقل

همانطور که بیان کردیم با رویش دندان عقل ممکن است مشکلاتی برای افراد به وجود آید که لازم باشد تا افراد با جراحی دندان عقل آن را از دهان بیرون آورند. از مهم‌ترین دلایلی که باعث می‌شود افراد سریعا به فکر کشیدن و جراحی دندان عقل بیفتند، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  1. برخی از افراد به محض رویش دندان عقل و یا بعد از رویش کامل آن، در محل مورد نظر احساس درد دارند و تحمل آن برایشان سخت است.
  2. با رویش دندان عقل، برخی از افراد دچار بیماری مربوط به لثه یا عفونت می‌شوند. این مشکلات افراد را مجبور می‌کند که اقدام به جراحی دندان عقل کنند.
  3. اگر دندان عقل به دندان‌های کناری آسیب برساند و آن‌ها را دچار مشکل کند، باید کشیده شود.
  4. دندان عقل در زمان رویش ممکن است با پوسیدگی همراه باشد. در این زمان باید دندان کشیده شود تا پوسیدگی به بقیه‌ی دندان‌ها سرایت نکند.
  5. در برخی از موارد کیسه‌ای پر از مایع یا همان کیست در دهان افراد به وجود می‌آید که افراد را مجبور به کشیدن دندان عقل می‌کند.
  6. موقعیت دندان عقل به گونه‌ای است که غذا در آن گیر می‌کند و با مسواک زدن نیز نمی‌توان آن را به خوبی تمیز کرد. این مورد نیز از دلایلی است که باید اقدام به جراحی دندان عقل کرد.
جراحی دندان عقل

مراقبت‌های بعد از جراحی دندان عقل

جراحی دندان عقل بسته به پیچیدگی دندان شما می‌تواند آسان و یا سخت صورت بگیرد. در هر دو صورت باید مراقبت‌های بعد از انجام آن را به خوبی رعایت کنید تا مشکلی برای شما به وجود نیاید. از مهم‌ترین این مراقبت‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

جراحی دندان عقل

هزینه جراحی دندان عقل

به طور مشخص هزینه این جراحی برای همه افراد رقم دقیقی نیست و با توجه به نوع دندان عقل و وضعیت و حالت قرار گرفتن دندان‌های کناری در هر بیمار متفاوت است. در برخی از لثه‌ها دندان عقل مانند سایر دندان‌ها در بیرون از لثه رشد کرده، در بعضی دیگر دندان عقل نهفته است و کاملا داخل لثه قرار دارد و در گروهی دیگر که نسبتا جراحی دندان عقل را پیچیده‌تر می‌کند که دندان عقل به با استخوان فک جوش خورده است. علاوه براین هزینه کلینیک دندانپزشکی و هزینه آرام‌بخش نیز محاسبه می‌گردد. هزینه جراحی دندان عقل در سال ۱۴۰۰ از ۵۰۰ هزارتومان تا ۱۲۰۰۰۰۰ تومان متغیر است