به گزارش برنا، به نقل از سایت النشره، میشل عون، رئیس جمهور لبنان در سخنرانی‌اش در مجمع عمومی سازمان ملل گفت: تهدیدات مستمر اسرائیل علیه لبنان دغدغه ماست. آخرین این تهدیدات مربوط به تلاش اسرائیل برای اکتشاف نفت و گاز در منطقه مورد مناقشه در مرزهای دریایی است. لبنان هرگونه تلاشی برای تجاوز به مرزهای منطقه اقتصادی را محکوم می‌کند و به حق خود درباره منابع نفتی و گازی پایبند است.

 

وی گفت: ما خواهان ازسرگیری مذاکرات غیرمستقیم به خاطر ترسیم مرزهای آبی جنوبی براساس قوانین بین المللی هستیم و هرگز از آن کوتاه نمی‌آییم و هیچ گونه سازشی را نمی‌پذیریم. نقش جامعه بین المللی این است که در کنار لبنان باشد.

عون درباره دولت گفت: چالش‌های بزرگی پیش روی دولت جدید است. ما از جامعه بین المللی می‌خواهیم که برای بهبود اقتصاد لبنان از ما حمایت مالی به عمل آورد. ما بر جامعه بین المللی برای حمایت مالی از پروژه‌های حیاتی در بخش‌های دولتی و خصوصی برای بازسازی وضعیت اقتصادی و ایجاد فرصت‌های شغلی وهمچنین بازپس گیری اموال غارت شده به دلیل فساد حساب باز می‌کنیم. بعد از تشکیل دولت، لبنان وارد مرحله جدیدی شده است که تلاش می‌کنیم گام مهمی در مسیر بازسازی باشد.

میشل عون درباره پیامدهای آوارگان سوری گفت: من در تمامی مناسبت‌ها نتایج فاجعه بار ورود آوارگان سوری به لبنان بر وضعیت اقتصادی، اجتماعی، بهداشتی و امنیتی را اعلام کردم. تعداد آوارگان سوری در لبنان حدود یک و نیم میلیون نفر است. من از جامعه جهانی خواستم به لبنان برای بازگشت امن آوارگان به ما کمک کند اما هیچ کسی به ما کمک نکرد. جامعه بین المللی باید به لبنان برای بر دوش کشیدن بار سنگین آوارگان و بازگشت آن‌ها به کشورشان کمک کند.