شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#قیمت طلا#آماده باش

آماده باش برای سقوط قیمت طلا

با پایان یافتن بحران کرونا و خروج تدریجی اقتصاد کشورها از شوک های منفی ناشی از این همه گیری، به تدریج قیمت طلا در بازار جهانی سیر نزولی به خود گرفت.

بانک و بیمه آماده باش برای سقوط قیمت طلا

نوسان قیمت طلا در بازار جهانی در این ماه ادامه دارد ولی در ماه جاری این نوسان ها بیشتر در جهت کاهش ارزش بود. این روند از ابتدای این ماه شدت گرفته است و دلیل ان تغییر مداوم سیاستهای کشورها در مسیر خروج از دوران بحرانی کرونا عنوان شده است.

البته خروج از بحران اقتصادی ناشی از کرونا در کشورهای صنعتی به دنبال نرخ بالای واکسیناسیون در این کشورها هم تاثیر زیادی در تغییر رویکرد در بازار طلا دارد. فارکس دیلی تاکید کرد در اولین روز ماه جاری هر اونس طلا در بازار جهانی قیمتی برابر با ۱۸۳۵ دلار داشت ولی امروز یعنی ۲۵ سپتامبر سال ۲۰۲۱ هر ونس طلا با قیمت کمتر از ۱۷۶۰ دلار مبادله می شود که نشان از تغییری بزرگ در بازار دارد.

حال سوال مهم تر این است که وضعیت اتی در بازارها چه خواهد بود؟ ایا باید منتظر تداوم روند کاهش قیمت طلا در بازار باشیم یا این وضعیت متوقف خواهد شد؟

 فارکس دیلی در گزارش اخیر خود نوشت: «بازار طلا در آستانه تحولات بزرگی قرار دارد. از یک طرف در امریکا خبر از کاهش تزریق به اقتصاد و شروع روند افزایش نرخ بهره است که نشان می دهد اوضاع در این کشور به تدریج عادی می شود. گزارشهایی از افزایش نرخ واکسیناسیون در دنیا و احتمال پایان یافتن همه گیری در سال ۲۰۲۲ و از سر گیری فعالیتهای اقتصادی در سطح جهانی منتشر می شود که قدرت گرفتن بازارهای رقیب طلا و از بین رفتن نگرانی در مورد اوضاع اقتصادی را به همراه می اورد. در این شرایط قیمت طلا در بازار جهانی روند کاهشی پیدا کرده است و پیش بینی می شود این روند تا انتهای امسال هم ادامه یابد.»

برخی از تحلیل گران بر این باورند متوسط قیمت هر اونس طلا در ماه اکتبر سال جاری برابر با ۱۶۸۰ دلار خواهد بود و برخی دیگر تثبیت قیمت در سطخ ۱۷۲۰ دلار را محتمل می دانند. این پیش بینی ها نشان می دهد تمامی تحلیل گران در مورد کاهش قیمت طلا در بازار اتفاق نظر دارند و تنها تفاوت را باید در میزان کاهش جستجو کرد. انتظار می رود درسال ۲۰۲۲ هر اونس طلا در بازار جهانی ارزشی کمتر از ۱۳۰۰ دلار داشته باشد که تغییر بزرگی در بازار محسوب خواهد شد.

 از طرف دیگر در بازار دلار هم تحولات زیادی مشاهده شده است. پیش بینی خروج اقتصاد امریکا از رکود باعث شد تا ارزش این ارز در بازار جهانی افزایش پیدا کند. این بازار در حال تقویت است و می توان انتظار داشت در ماه های اتی ارزش دلار در بازار جهانی به طور متوسط ۴ درصد در هر سال رشد کند. این تغییر می تواند در تعاملات تجاری و صادرات امریکا تاثیر زیادی بگذارد و اقتصاد کشورهای جهان را تحت تاثیر قرار دهد.

 فارکس دیلی در این زمینه نوشت: «دلار ارز مرجع در دنیا است. ارزی که در یک سال گذشته به دنبال همه گیری کرونا با چالشهای زیادی روبرو شد و حال به نظر می رسد اوضاع در این بازار رو به بهبود است.»

در صورت تحقق این پیش بینی ها در بازار طلا و دلار در ماه های اتی می توان این طور پیش بینی کرد که اقتصاد دنیا در سال ۲۰۲۲ از بحران ناشی از کرونا خارج خواهد شد. بازارهای موازی برای سرمایه گذاری ایجاد می شود و تقاضا برای سرمایه گذاری در بازار طلا به عنوان منبعی برای حفظ ارزش دارایی ها از بین می رود. این شرایط می تواند وضعیت اقتصادی دنیا را بهبود بخشد و اقتصاد دنیا را به سمت روزهای پر رونق تر و بهتری هدایت کند.

منبع: بازار