شهر خبر

میشل عون: لبنان از حقوق دریایی خود مقابل اسرائیل عقب‌نشینی نخواهد کرد


میشل عون: لبنان از حقوق دریایی خود مقابل اسرائیل عقب‌نشینی نخواهد کرد

رئیس جمهوری لبنان در هفتاد و ششمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل با تاکید بر پایبندی به حقوق دریایی این کشور خواستار ازسرگیری مذاکرات غیرمستقیم با رژیم صهیونیستی به منظور تعیین دقیق مرز دریایی شد.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از پایگاه خبری العهد، «میشل عون» رئیس جمهوری لبنان شب گذشته در هفتاد و ششمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل که از طریق ویدئو کنفرانس برگزار شد به تحولات اخیر لبنان پرداخته و اظهار داشت، دولت لبنان بعد از بحران سیاسی طولانی مدت بر اساس ساز و کار قانون اساسی تشکیل شد و متعهد به اجرای اصلاحات فوری و مورد نیاز مالی و اقتصادی و نیز انجام اقدامات لازم در زمینه مبارزه با فساد است.

رئیس جمهوری لبنان افزود، همانطور که جامعه بین المللی در اجرای پروژه‌های حیاتی در بخش‌های دولتی و خصوصی به منظور احیای چرخه اقتصاد و ایجاد فرصت شغلی روی ما حساب می‌کند، ما نیز روی کمک‌های جامعه بین المللی برای بازگرداندن اموال غارت شده لبنان حساب می‌کنیم.

وی در ادامه به موضوع آوارگان سوری ساکن در لبنان و چالش‌هایی که این موضوع به لبنان تحمیل می‌کند پرداخته و مجدداً از جامعه بین المللی برای رسیدگی به این مسئله کمک خواست.

میشل عون اشاره کرد که من از همه تریبون‌ها و به ویژه تریبون سازمان ملل با صدای بلند تاکید کرد‌ه‌ام که حضور آوارگان سوری چه نتایج فاجعه باری برای اقتصاد و موضوعات اجتماعی و بهداشتی و امنیتی لبنان داشته و از جامعه بین المللی خواستم تا بازگشت امن این آوارگان به کشورشان را فراهم کند؛ اما متاسفانه هیچ‌کسی به درخواست ما توجه نمی‌کند.

وی گفت، در وهله اول باید ساز و کار بازگشت آوارگان سوری به مناسب ترین شکل ممکن به کشورشان صورت بگیرد و لبنان بر موضع خود در عدم ادغام این آوارگان در جامعه لبنانی ونیز عدم هرگونه اسکان آوارگان فلسطینی تاکید دارد.

رئیس جمهوری لبنان در ادامه سخنان خود به موضوع تجاوزات رژیم صهیونیستی به حقوق دریایی لبنان در منطقه مورد مناقشه پرداخته و تاکید کرد، هرگونه تلاش برای تجاوز به مرزهای منطقه اقتصادی لبنان و چنگ‌اندازی بر حقوق این کشور در ثروت های نفتی و گازی در اعماق دریا محکوم است.

عون تصریح کرد که تهدیدهای مداوم اسرائیل ضد لبنان اصلی ترین نگرانی این کشور است و جدیدترین نمونه آن مربوط به تلاش‌های اسرائیل جهت کشف نفت و گاز در منطقه مورد مناقشه دریایی میان دو طرف است.

وی افزود، لبنان هر گونه تلاش برای تجاوز به مرزهای منطقه اقتصادی خالص خود را محکوم می‌کند. لبنان همچنین خواستار از سرگیری مذاکرات غیرمستقیم برای تعیین دقیق مرزهای خود بر اساس قوانین بین المللی بوده و تاکید می‌کند که از این حق خود عقب‌نشینی نخواهد کرد و هیچ گونه سازش را نمی پذیرد. همچنین نقش جامعه بین المللی این است که در کنار لبنان بایستد.

رئیس جمهوری لبنان همچنین چالش‌های پیش روی این کشور در سطوح بهداشتی ،اقتصادی ، مالی و اجتماعی و معیشتی علاوه بر فاجعه انفجار بندر بیروت و پیامدهای آن را مورد بررسی قرار داده و از همه کمک‌های بشردوستانه به لبنان در این زمینه قدردانی و از هرگونه تلاش بین المللی جهت بازسازی و توسعه بندر بیروت استقبال کرد.

وی تصریح کرد که دستگاه قضایی لبنان در حال بررسی علل و شرایط انفجار بندذ بیروت و مسئولیتهای اداری آن بوده و متهمان زیادی در این پرونده وجود دارد. این تحقیقات که به شکل محرمانه دنبال می‌شود باید نشان دهد که مواد منفجره از کجا آمده بود، چرا این مواد وارد بندر بیروت شد و طرف اصلی که آن را دریافت کرد چه کسی بود؟

عون درباره مسئله بهداشت لبنان گفت که کرونا پیامدهای فاجعه باری بر بخش بهداشتی و اقتصادی و آموزش و سایر بخش‌های جهان تحمیل کرده است. اما درباره لبنان پیامدهای این اپیدمی چند برابر بود؛ زیرا بحران‌های این کشور را تشدید کرد و هنوز نیز علیرغم تلاش‌های مسئولان مربوطه این شرایط همچنان ادامه دارد. البته شمار مبتلایان و قربانیان در چارچوب منطقی باقی مانده، اما پیامدهای کرونا بر اقتصاد متزلزل و بخش بهداشت و درمان لبنان در سایه اوضاع وخیم این کشور بسیار زیاد بود.

رئیس جمهور لبنان درباره واکسیناسیون مردم این کشور اظهار داشت، لبنان از جمله اولین کشورها در این زمینه بوده و شمار افراد واکسینه شده به 30 درصد رسیده است و ما در تلاش هستیم در این خصوص تا پایان سال جاری از 40 درصد فراتر برویم.

انتهای پیام/