«احمد شیرزاد»، فعال سیاسی اصلاح‌طلب، در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا در خصوص وضعیت اصلاح‌طلبان اظهار کرد:  اصلاحات اردوگاهی است که از این انتخابات خیری ندیده، جفا زیادی دیده و متاسفانه هم عایدی نداشته است بنابراین در شرایط فعلی وضعیتِ خیلی خوبی نیست. معمولا همه جای دنیا وقتی که حزب و جناحی در یک انتخابات شکست می‌خورد تا یک مدتی در حالت برزخ به سر می‌برد تا خود را بازیابی کند. البته شکست در انتخابات اخیر در یک مسابقه کاملا یک سویه بود و نمی‌شود یک شکست جوانمردانه تلقی کرد. ولی هر آنچه بود ما در این انتخابات چیزی به دست نیاوردیم و قبل از آن هم در انتخابات مجلس یازدهم وضعیت بسیار نامطلوبی داشتیم.

او افزود: در حال حاضر اصلاح‌طلبان به هیچ‌کدام از ارکان قدرت به خصوص آن بخش انتخابی حاکمیت دسترسی ندارند اما تعداد قابل ملاحظه‌ای از مدیران اجرایی یا به اصلاح‌طلبان متمایل هستند و یا وابسته به جناح رقیب نیستند یعنی افراد کارشناس بی‌طرف هستند. بنابراین اینگونه نیست که حرف اصلاح‌طلبان شنیده نشود و یا نتوانند آنچه که می‌خواهند بگویند را به زبان بیاورند ولی از اینکه بتوانند حرف خود را پیش ببرند ممکن است که به طور مستقیم در شرایط مناسبی، نباشند.

شیرزاد در خصوص آینده سیاسی اصلاح‌طلبان و جبهه اصلاحات عنوان کرد: درباره آینده اصلاح‌طلبان این سوال را من به تنهایی نمی‌توانم جواب بدهم. من ممکن است پیشنهاد خودم را برای آینده اصلاح‌طلبان بگویم و در حال حاضر هم کسی پاسخگوی کل جبهه نیست که بتواند از طرف جبهه صحبت کند. احزاب مختلف ممکن است رویکردهای متفاوتی داشته باشند. در انتخابات اخیر هم یک مقداری زاویه بین گروه‌های اصلاح‌طلب ایجاد شد و بعضی‌ها موافق شرکت در انتخابات و حمایت از یکی از کاندیداها بودند و بعضی‌ها کلا موافق شرکت نبودند و زمان می برد که اینها ترمیم شود.

او اضافه کرد: در هر صورت دستور اصلی کار خیلی تغییر نمی‌کند و اصلاح‌طلبان در وهله اول بایستی به حفظ انسجام تشکیلاتی خود بپردازند و بتوانند در شهرستان‌ها و استان‌های سراسر کشور اعضای خود را فعال کرده و بتوانند با بدنه اجتماعی ارتباط برقرار کنند. همچنین بتوانند مطالبات اجتماعی را به حاکمیت منعکس کنند. این کار را احزاب در همه جای دنیا انجام می‌دهند و احزاب و گروه‌های سیاسی در ایران هم، از این قاعده مستثنی نیستند.

شیرزاد ادامه داد: اما اینکه چگونه می‌توان با حاکمیت ارتباط برقرار کرد متاسفانه این را از آن سو بسته‌اند هر چند یک پیغام‌هایی بود که اگر نظری دارید و صحبتی دارید بیائید و بگوئید ولی خیلی نمی‌شود اینها را جدی تلقی کرد. واقعیت این است که شرایط خیلی مناسبی برای اینکه بشود با ارکان قدرت رابطه مستقیمی برقرار کرد، نیست. شاید در یک مسئله فردی و جزئی، دیدگاه‌های کارشناسی قابل ارائه باشد اما در خطوط اصلی سیاست که زاویه دید اصلاح‌طلبان با حاکمیت و برخی تصمیم‌گیرندگان حاکمیت و دولت فعلی زاویه دارد، امکان تاثیرگذاری وجود ندارد.

او تصریح کرد: مثلا در سیاست خارجی، اصلاح‌طلبان قائل به این هستند که ما بتوانیم مسائل خود را با قدرت‌های جهانی حل کنیم و تا وقتی که حل نکردیم خیلی نمی‌توانیم در عرصه معیشت مردم و عدالت اجتماعی صحبتی کنیم. در وهله اول باید بتوانیم حق مردم ایران را زنده کنیم و در شرایط تحریمی این حق به طور روزمره اجرا نمی شود و این زاویه دید متفاوت است با آنچه که دولت فعلی دنبال آن است.

این سیاستمدار اصلاح‌طلب در ادامه در پاسخ به این سوال که آیا اشخاصی مثل ناطق‌نوری و لاریجانی می‌توانند در طیف اصلاح‌طلبان باشند و به این جریان کمک کنند، گفت: ما که لازم نیست برای ناطق‌نوری و لاریجانی کارت اصلاح‌طلبی صادر کنیم. این آقایان وزنه‌های سیاسی و اجتماعی هستند و در مقطع طولانی از تاریخ جمهوری اسلامی تاثیرگذار بودند و احترام خاص خود را دارند لااقل ما احترام‌شان را داریم اگر اصولگرایان ندارند. هر چند در وقفه طولانی هر کدام از اینها رقیب جبهه اصلاحات بودند ولی برای اینکه در چارچوب‌هایی بشود کارهای مشترکی انجام داد، نیاز به اینکه جزو جبهه اصلاحات باشند نیست.

او متذکر شد: در گذشته آقای علی مطهری در مواردی موضع‌گیری‌های بسیار موثری و کارسازی در مجلس داشتند و سکوت‌شکنی‌های ایشان بسیار قابل تقدیر است، هر چند که همه مواضع فکری‌شان را شخصا تائید نمی‌کنم اما به‌هرحال آن شجاعت و سکوت شکنی او قابل تقدیر بود. اما نیاز به اینکه جزو جبهه اصلاحات باشند نیست. بنابراین برای انجام عمل سیاسی موثر و تاثیرگذار نیاز به اینکه حتما اینها بیایند در جلسات اصلاح‌طلبان صحبت کنند یا جزو اصلاح‌طلبان باشند وجود ندارد و حساسیت‌های بی‌جایی را دامن می‌زند.

شیرزاد خاطرنشان کرد: اما اینکه بزرگان کشور بتوانند با هم ارتباط داشته باشند و صحبت بکنند و در مواردی تذکرهای قاطع و به جایی بدهند این هیچ تضادی ندارد و می‌تواند کار مفید و سازنده‌ای باشد اما در حال حاضر آقای ناطق‌نوری ترجیح می‌دهند سکوت کنند و کنار بگیرند و افراد دیگری هم در همین موضع هستند./ 6