شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#بورس#پاییز
عقب گرد شاخص می ایستد؟

پیش بینی بورس فردا 3 مهر 1400/ تحلیل بورس در آغاز فصل پاییز

کدخبر: 442924
اقتصادنیوز: خریداران امیدوارند در هفته اول پاییز بتوانند شرایط ریزشی بازار را قطع کنند.

به گزارش اقتصادنیوز، معاملات روز شنبه در شرایطی هفته نخست پاییز را آغاز می کند که بورس در ماه آخر تابستان با افت 200 هزار واحد و بازدهی منفی 8.5 درصدی اکنون در شرایط ریسکی قرار گرفته که کار را برای خریداران در سمت تقاضا بسیار سخت کرده است. فروشندگان در سمت عرضه فعلا مولفه هایی در اختیار دارند که فشار را میتواند فعال نگه دارد.

با تغییرات نرخ ارز، بازارهای جهانی و کامودیتی ها بعد از بیانیه چهارشنبه شب فدرال رزرو درباره ثابت باقی مانده نرخ بهره و زمان احتمالی سیاست تیپرینگ (کاهش خرید دارایی ها)، روز شنبه بازار میتواند در سمت تقاضا شاهد تحرکاتی باشد. در این میان سیاست گذاری ها در زمینه بازار سرمایه و احتمال تعیین رئیس کل بانک مرکزی (همزمان با سیاست افزایش نرخ سود بانکی) هم میتواند در سیگنال دهی به بورس بازان تعیین کننده باشد.

شاخصه های عملکردی بازار از روز پایانی هفته گذشته نشان میدهد که بازار سهام در روز شنبه میتواند با تحرکاتی در سمت تقاضا روبه رو شد اما در ادامه باید منتظر نشست خریداران چقدر میتوانند در برابر فشار فروشندگان تاب مقاومت بیاورند. با توجه به محدودشدن دامنه تغییرات نرخ ارز که روی سهام صادرات محور اثرگذار بوده است، این اهرم رشدی در هفته های اخیر در بازار احتمالا خنثی خواهد بود.

تحرکات مثبت در کامودیتی ها، میتواند حساسیت ها را در سهام کامودیتی محور دوچندان کند. سهام ریالی تورمی اگرچه پتانسیل تقویت سمت تقاضا را دارد اما در هفته گذشته بیشتر تک سهم ها نقش تحریک تقفاضا را به دنبال داشته اند.

تازه ترین نظرسنجی «اقتصادنیوز» نشان میدهد شاخص های عملکردی بازار در ماه آخر تابستان، سمت عرضه را همچنان پرتوان نشان میدهد و این در حالی است که خریداران امیدوارند بتوانند رفتار ساعات پایانی بازار در روز آخر هفته را با قوت دنبال کنند.

توصیه به سهامداران در شرایط ریسکی

  • امیرحسین واعظ، تحلیلگر بازار سرمایه

برآیند معاملات هفته گذشته بورس، افت 100 هزار واحدی شاخص کل بود. به این ترتیب، حمایت‌هایی پرتعدادی که در کانال 1.4 میلیون واحد قرار داشت از دست رفت و حالا سهامداران دوباره روی نوار افت ارزش پورتفو حرکت می‌کنند. بازار سرمایه را نباید در مسیر اصلاح قیمتی، تنها بدانیم چرا که موج صعودی تمام بازارها در هفته اول شهریور به پایان رسید.

بورس در تابستان بیشترین بازدهی را داشت و در نتیجه دور از انتظار نبود که در مسیر اصلاح هم، تند و تیزتر از بقیه بازارها عمل کند. با این حال شدت گرفتن عرضه‌های اولیه و بلوکه شدن بخشی از نقدینگی سرمایه‌گذاران در صف خرید این نمادها اندکی مسیر بازار را تغییر داد اما اصلاح قریب الوقوع بازار چیزی بود که هفته‌ها قبل درباره آن صحبت کرده بودیم.

اکنون با کاهش 200 هزار واحدی از قله 6 شهریور، سوال اغلب سهامداران درباره زمان پایان اصلاح است. سهامداران ریسک پذیر در همین قرمزی های بازار در حال شناسایی سهام مستعد هستند اما اگر شما هم سهامداران ریسک گریز هستید، بهتر است به دنبال نشانه‌هایی همانند افزایش ارزش معاملات خرد، بهبود سرانه خرید معامله‌گران حقیقی، مثبت شدن تراز خرید و فروش سهامداران حقیقی و تحرکات سیاسی و اقتصادی در اطراف بورس باشید.