شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#سرما#خودرو

7 مرحله آماده سازی خودرو برای فصل سرما

نگهداری و سالم ماندن خودرو پس از خرید آن یکی از مهمترین و البته سخت‌ترین اقداماتی است که صاحبان خودرو بر دوش دارند. چرا که نگهداری سالم خودرو علاوه بر تضمین امنیت راننده و سرنشینان، هنگام فروش خودرو نیز امری مهم است.

7 مرحله آماده سازی خودرو برای فصل سرما

به گزارش منیبان، یکی از مهمترین اقدامات در جهت سالم نگه داشتن هر وسیله نقلیه‌ای، آماده‌سازی خودرو برای فصل زمستان در هر سال است که با ذکر این موضوع اذهان تنها به سمت تهیه زنجیر چرخ می‌رود، اما این وسیله تنها گزینه لازم نیست.

به طور معمول در کشورهای مختلف حساسیت و توجه به سلامت خودرو و بررسی مرتب موتور، تایرها، شیشه‌ها و غیره با شرایط آب و هوایی ارتباطی نزدیک دارد. به گونه‌ای که در کشورهای سردسیر نحوه نگهداری از خودرو و استفاده از انواع وسایل و تجهیزات ایمنی مناسب همچون زنجیر چرخ در برف و باران و در کشورهای گرمسیر چک کردن مدام باد لاستیک‌ها و سلامت موتور و غیره بسیار اهمیت دارد.

از این رو با توجه به آغاز فصل پاییز و همچنین نزدیک شدن به فصل سرما و زمستان، توصیه‌هایی مبنی بر نگهداری سالم خودرو شما را در مقاله پیش رو ذکر و سعی شده تا پیش از شروع هرگونه باران و برفی حتما ماشین‌تان را برای این فصل پر مخاطره و تردد در جاد‌ه‌های درون شهری و برون شهری آماده کنید.

مراحل آماده سازی خودرو در زمستان

۱. بررسی سلامت لاستیک‌ها

بررسی باد لاستیک‌ها و سلامت تایر ها در فصل زمستان

اگر حتی در شهری سردسیر زندگی نمی‌کنید و برف و باران چندانی به شهر شما نمی‌آید، بازهم سعی کنید وضعیت باد هر چهار لاستیک‌ اتومبیل خود را چک کنید؛ چرا که رطوبت زمستانه و تردد مداوم در جاده‌ها بسیار خطرناک است. این امر می‌تواند به عنوان مشاوره و خرید لاستیک قبل از اقدام صورت گیرد.

البته هرگز فکر نکنید که هیچ‌گاه به زنجیر چرخ نیازی نخواهد بود، چرا که وضعیت آب و هوا در جاده‌های برون شهری قابل پیش‌بینی نیست.

به همین دلیل حتما در همین اوایل پاییز و پیش از شروع باد و باران و برف زمستانه بهتر است سری به تایرهای ماشینتان بزنید و از سلامت کامل آن‌ها مطمئن شوید.

سطح صاف تایر و به عبارتی ساییده شدن آن خطر تصادف و لیز خوردن در اثر پنچر شدن را برای ماشین شما بیش از هرچیزی پیش روی شما قرار می‌دهد و ریسک رانندگی در روزهای بارانی و برفی را بیش از سایر روزها می‌کند.

*ممکن است این اتفاق گاه به دلیل نداشتن زنجیر چرخ رخ دهد.

۲. بررسی ضدیخ

مایع ضدیخ و محلول ضدیخ خودرو برای زمستان

شما به عنوان صاحب خودرو می‌دانید که محافظت از سیستم رادیاتور ماشین در هوای سرد به واسطه تنظیم میزان ضدیخ قبل از شروع سرما انجام‌ می‌شود.

از این رو باید پیش از سرمای شدید هوا سطح ضدیخ ماشینتان را بررسی کنید و اگر چیزی از زمستان گذشته درون رادیاتور باقی مانده را خالی کنید.

حتما اطلاع دارید که باید ماده ضدیخ بین علامت حداکثر و حداقل در مخزن باشد که سنجش این کار توسط تستر ضدیخ امکان پذیر است.

۳. بررسی سلامت باتری خودرو

یکی از عمده‌ترین مشکلات زمستانه خودروها، خرابی باطری ماشین است. البته همواره خرابی باتری خودرو دلایل متعددی دارد و لزوما همه تقصیر بر گردن سرما نیست.

زیرا ممکن است مدتی زیادی از خاموش بودن خودرو گذشته باشد، ممکن است برق‌رسانی ماشین ایجاد مشکل کرده یا شاید دلایل دیگری باعث خرابی باتری شده باشد، اما آنچه باید بیش از هرچیزی مانع از ایجاد این ممکن ها شود، بررسی به موقع باتری خودرو در فصل پاییز و پیش از شروع زمستان است.

برای جلوگیری از برخی مشکلات احتمالی برای خرابی باتری ماشین، باید مراقب سولفاته شدن سر باتری که از بخار آب ناشی می‌شود، باشید.

زیرا دلیل سولفاته شدن باتری به دلیل برقرار نشدن جریان الکتریسیته است که باتری را خوب شارژ نمی‌کند.

البته برخی مکانیک‌ها بر این باورند استفاده از اسپری‌های گریس باعث جلوگیری از سولفات روی سری باتری می‌شود.

مطالب مرتبط:
انواع باتری خودرو

۴. بررسی سلامت برف پاک‌کن‌ها

برف پاک‌کن به عنوان یکی از مهمترین ملزومات زمستانه خودرو است که می‌تواند خطر رانندگی در روزهای برف و بارانی را کاهش و در موارد خرابی احتمال تصادفات را افزایش دهد.

به همین دلیل باید علاوه بر بررسی محلول شیشه‌شوی و اطمینان از سلامت مخزن، لاستیک برف پاک‌کن و حرکت صحیح آن روی شیشه به خوبی بررسی شود.

۵. بررسی محلول و مخزن شیشه‌‌شوی

خیلی‌ها بر این باورند که زمستان‌ها به دلیل بارش برف و باران نیازی به پر کردن مخزن محلول شیشه‌شوی ماشین نیست، اما باید بگوییم که این افراد سخت در اشتباه هستند و با این اقدام خود رانندگی در روزهای برفی و بارانی را سخت‌تر می‌کنند.

اگر محلول مناسب شیشه و مخصوص زمستان داخل مخزن مربوطه نباشد، محلول یخ می‌زند و لوله مخزن نیز بر اثر سرمای شدید ترک می‌خورد و هزینه‌های زیادی برای صاحت خودرو در پی دارد.

پس بهتر است پیش از وقوع هرگونه خسارت مالی با خرید یک محلول دارای ضدیخ از ایجاد خطرات احتمالی جلوگیری کنید.

۶. بررسی چراغ‌های مه‌شکن

بسیاری از صاحبان خودرو تنها هنگام مراجعه به مراکز معاینه فنی یا هنگام سفر به نقاط دور دست بهتر است، مه شکن و چراغ‌های خودرو را چک می‌کنند، این درحالی است که چراغ‌های مه‌شکن از زمان شروع فصل سرما تا شروع فصل گرما یکی از ملزومات رعایت ایمنی رانندگی محسوب می‌شود.

مطالب مرتبط:
انواع چراغ خودرو و مه شکن‌ها

۷. بررسی ترموستات خودرو

به طور طبیعی ترموستات نقش بسزایی در دمای پیشرانه خودرو دارد. به‌ گونه‌ای که این قطعه مکانیکی به دما حساس و در مسیر آب خنک کننده خودرو قرار دارد.

سپس با توجه به دمایی که برای آن تعیین شده هنگام رسیدن آب رادیاتور به عدد مشخص شده، مسیر آب را باز می‌کند تا دمای پیشرانه از حد مجاز تجاوز نکند. حال به دلیل اهمیت این قطعه به ویژه در هوای سرد باید سلامت این قطعه به درستی پیگیری شود.

مهمترین وسایل مورد نیاز خودرو در زمستان

قطعا وجود لوازمی همچون جعبه ابزارآلات، جعبه کمک‌های اولیه و … در خودرو برای هر فصلی ضروری است؛ اما لزوم وجود آن‌ها در فصل تابستان بیش از هر زمان دیگری نیاز است.

وبگردی