شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#مذاکرات وین#افغانستان

وزیر امور خارجه؛

در حال انجام بررسی‌ ها برای بازگشت به مذاکرات وین هستیم / با همه طرف ها در افغانستان در ارتباط هستیم

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با بیان این‌که در حال بررسی‌ برای بازگشت به مذاکرات وین هستیم گفت: نباید خودمان را معطل و منتظر نتیجه مذاکرات وین بگذاریم.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از صدا و سیما، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که برای شرکت در هفتاد و ششمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک حضور دارد، در گفت‌وگویی درباره موضع ایران در قبال تحولات افغانستان عنوان کرد: این موضع اصولی ایران که صلح و ثبات و امنیت در افغانستان تنها در سایه تشکیل دولت کاملا فراگیر با مشارکت همه اقوام تأمین خواهد شد، دقیقا نشانگر جای درستی است که ما ایستاده‌ایم.

 با همه طرف ها در افغانستان در ارتباطیم

وی  افزود: ما با همه طرف ها در افغانستان ارتباط داریم و همه طرف‌ها را به این موضوع تشویق می‌کنیم.

 بررسی‌های خودمان را برای بازگشت به مذاکرات وین انجام می‌دهیم/ نباید خودمان را معطل و منتظر نتیجه مذاکرات وین بگذاریم

رییس دستگاه دیپلماسی درباره دیپلماسی اقتصادی و عملیاتی بودن این بحث نیز اظهار داشت: ما  تجربه مثبتی ( در ارتباط با واردات واکسن) پیش روی خودمان داریم. کارهای بانکی و اقدامات فنی انجام شده که این حجم از واکسن وارد کشور شده است و تا ماه آینده میلادی هم تقریبا آن حد از نیاز ما وارد کشور می‌شود. این تجربه نشان داد که ما می‌توانیم در موضوعات تجاری و اقتصادی با نگاهی به حقوق بین‌الملل و فرصت‌هایی که در دنیا وجود دارد خودمان را از این وضعیت خارج کنیم.

وزیر خارجه بیان کرد: ضمن این‌که بررسی‌های خودمان را برای بازگشت به مذاکرات وین انجام می‌دهیم،  نباید خودمان را معطل و منتظر نتیجه مذاکرات وین بگذاریم.

 وزیر امور خارجه در دیدار با مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با اعلام این‌که دولت سیزدهم مذاکرات را از سر می‌گیرد، تصریح کرد: دولت جدید در حال مرور و مطالعه پرونده مذاکرات انجام شده است. نه اتلاف وقت می‌کند، نه رفتار غیر سازنده آمریکا را می‌پذیرید و نه کشور را معطل وعده‌های توخالی سابقه‌دار خواهد کرد. 

امیرعبداللهیان با اشاره به ملاقات‌هایش با مقامات شرکت کننده در نشست مجمع عمومی یادآور شد: ملاقات‌های من به من نشان داد که اگر اراده جدی داشته باشیم که از ظرفیت‌ها استفاده کنیم نه تنها سال آینده این موقع که در کمتر از ۶ ماه آینده می‌توانیم به صورت ملموس آثار این همکاری‌ها و ابتکارات را در اقتصاد کشور ببینیم البته با همراهی و همکاری همه بخش‌های ذیربط در داخل کشور.   

 حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه که دوشنبه شب ۲۹ شهریور ماه در رأس هیاتی برای شرکت در نشست مجمع عمومی وارد نیویورک شد در مدت حضورش با مقامات و وزرای خارجه برخی از کشورها دیدار و گفت‌و‌گو کرده است. وی در این مدت با وزرای خارجه لوکزامبورگ، فنلاند، کرواسی، هند، سوریه، ونزوئلا، انگلیس، آلمان، اسپانیا، ایرلند، بلاروس، ایتالیا، صربستان، نیکاراگوئه، جمهوری آذربایجان، ارمنستان، نامیبیا نیجریه و ... و همچنین جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا دیدار و به رایزنی پرداخت.