شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#ایران#ترکیه#مجلس
سدسازی ترکیه نخلستان‌های جنوب را خشک کرد/ عراق بیش از ایران از آنکارا آسیب دیده
فریدون عباسی، نماینده مجلس:

سدسازی ترکیه نخلستان‌های جنوب را خشک کرد/ عراق بیش از ایران از آنکارا آسیب دیده

عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: اقدامات سدسازی ترکیه هم روی اروند و کارون اثر گذاشته و هم باعث شده زمان مد آب خلیج‌فارس پیشروی کرده و آب شور وارد کانال‌های رود بهمنشیر و اروند شود و نخلستان‌های آبادان، جزیره مینو و خرمشهر خشک شوند.

اعتمادآنلاین| فریدون عباسی درباره اخباری از سوی مقامات عراقی مبنی بر عدم در نظر گرفتن حقابه این کشور از سوی ایران اظهار داشت: اگر قرار است عراق بابت عدم رعایت حقابه کشور همسایه به مراجع بین‌المللی مراجعه کند بهتر است از کشور ترکیه شکایت کند. زیرا ترکیه بدون هماهنگی با کشورهای همسایه اقدام به احداث سدهای زیادی در کشور خود کرده و اجازه نمی‌دهد آب در دجله و فرات جاری شود. 

 

به گزارش ایلنا، وی افزود: اقدامات سدسازی ترکیه هم روی اروند و کارون اثر گذاشته و هم باعث شده زمان مد آب خلیج‌فارس پیشروی کرده و آب شور وارد کانال‌های رود بهمنشیر و اروند شود و نخلستان‌های آبادان، جزیره مینو و خرمشهر خشک شوند. 

 

این عضو کمیسیون انرژی مجلس تاکید کرد: عراق بیش از ایران از ترکیه آسیب دیده بنابراین نباید فرافکنی کند، در هر حال طبق معاهده‌ای که در زمینه آب‌های مرزی وجود دارد هر کشوری که اقدام به ساخت سد روی رود مرزی می‌کند باید حقابه‌ای را هم برای کشور مقصد آب رود در نظر بگیرد، ضمن اینکه بر اساس همین معاهده تا سال 2020 لزومی نداشت که برای احداث سد با کشورهای همسایه هماهنگی صورت بگیرد. 

 

وی گفت: کشورها باید نسبت به تامین آب شرب و کشاورزی مورد نیاز خود اقدام کنند، اکنون افغانستان هم بدون هماهنگی با ایران با احداث دو سد باعث شده هیرمند و هامون سمت ایران خشک شود و ما را با مشکل مواجه کرده‌اند.

 

عباسی یادآور شد: اگر ایران اقداماتی در زمینه احداث سد و یا کنترل آب انجام داده مطابق معاهدات بین‌المللی بوده و بر این اساس ما تخلفی نداشته‌ایم، زیرا زمان لازم را داشتیم که اقداماتی در خاک خود انجام دهیم و با کشورهای دیگر هم هماهنگی نداشته باشیم، کما اینکه افغانستان و ترکمنستان هم همین کار را کرده‌اند.

 

وی خاطرنشان کرد: هر کشور سعی کرده آب مورد نیاز خود را تامین کند بخصوص اینکه اگر ما اقدامی در کنترل آب داشته‌ایم بیشتر مهار سیلاب بوده که ممکن بود به کشورهای همسایه هم آسیب وارد کند.

 

مهدی رشید الحمدانی، وزیر منابع آبی عراق چهارشنبه 31 شهریور / 22 سپتامبر اعلام کرد که درباره حق‌آبه عراق از آب‌های مشترک با ایران توافقی به دست نیامده و وزارت خارجه عراق قصد دارد به محافل بین‌المللی شکایت ببرد.

 

وی گفت: ما ابزارهای مهمی داریم که برای تأمین حقوق آب خود، می‌توانیم استفاده کنیم. وزارت امور خارجه باید مسئله آب را با ایران بین‌المللی کند.

 

در مرزهای ایران و عراق 36 رودخانه جریان دارد و اکثر این رودخانه‌ها از کوه‌های واقع در دو استان ایرانی همجوار با عراق یعنی کرمانشاه و ایلام سرچشمه گرفته و وارد این کشور می‌شوند.