جلیل شعبانی: «درآمدزایی بیشتر» و «محدودیت کمتر» سینماگران را از تلویزیون به سمت شبکه نمایش خانگی سوق داد/ بعید است تلویزیون برای همیشه از زندگی مردم حذف شود

جلیل شعبانی، تهیه‌کننده سینما و تلویزیون، در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا رجوع سینماگران به شبکه نمایش خانگی و دلیل آن را از منظر خود مورد بررسی قرار داد که در ذیل از نظر می‌گذرانید.

امروزه بسیاری از سینماگران که سابقا با تلویزیون همکاری می‌کردند در شبکه نمایش خانگی مشغول فعالیت شده‌اند؛ دلیل این استقبال و رفتن به شبکه نمایش خانگی را چه می‌دانید؟ چه دلایلی در این موضوع نقش داشته است؟

به نظر من درآمدزایی در شبکه نمایش خانگی برای کارگردان، نویسنده، بازیگر و حتی عوامل نسبت به تلویزیون بیشتر است. یکی دیگر از دلایل آن می‌تواند این باشد که محدودیت‌هایی که در تلویزیون و رسانه ملی وجود دارد در شبکه نمایش خانگی نیست و دست و پای نویسنده و کارگردان بسیار بازتر است. همین مسئله باعث شده سینماگران ترجیح دهند برای کار به سمت شبکه نمایش خانگی رو بیاورند و در این سیستم فعالیت کنند تا این‌که در سازمان صدا و سیما باشند.

شما کدام یک را ترجیح می‌دهید؟

برای من مسائل مالی و محدودیت‌های کمتر شبکه خانگی خیلی مطرح نیست. در واقع اگر در این بین کاری پیشنهاد دهند که مورد پسند من واقع شود و احساس کنم این اثر پیشنهادی، دارای سوژه و ایده جدیدی است و می‌تواند مخاطب را به خودش جذب کند حال چه در تلویزیون و چه در شبکه نمایش خانگی برای من فرقی نخواهد داشت. در حقیقت شبکه نمایش خانگی و تلویزیون جفت آن‌ها دارای مزیت‌هایی هستند اما به نظر من مزایای تلویزیون بسیار بیشتر است به این خاطر که این رسانه برای پخش فیلم‌ها و برنامه‌هایش مبلغی دریافت نمی‌کند و طیف بسیار گسترده‌ای از مخاطبان را جذب خود می‌کند.

فکر می‌کنید شبکه نمایش خانگی با روندی که در پیش گرفته آیا از تلویزیون پیشی می‌گیرد؟

به نظر من خیر چراکه نمی‌شود چنین مقایسه‌ای انجام داد ولی به مرور مخاطبین شبکه نمایش خانگی بیشتر و بیشتر می‌شود اما بعید است مردم تلویزیون را به طور کل از زندگی روزانه خود حذف کنند.

پیمان جعفری: اکثر تهیه‌کنندگان و سینماگران به دلیل محدودیت‌ها و هزینه‌های بالا از تلویزیون به شبکه نمایش خانگی رفته‌اند

پیمان جعفری، تهیه‌کننده سینما، که در کارنامه هنری‌اش آثار ارزشمندی چون «رقص روی شیشه»، «گیجگاه»، «انزوا»، «آااادت نمیکنیم» و..... دیده می‌شود، در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا در پاسخ به این سوال که دلیل رفتن سینماگران از تلویزیون به سمت نمایش خانگی چیست؟ بیان کرد: شرایط مالی اینگونه شده که تعداد آثاری که باید در تلویزیون ساخته شود بسیار کم شده و علاوه بر آن نیز در این شرایط کنونی شیوع ویروس منحوس کرونا و تعطیلی سینماها فیلمسازان مجبور هستند به شبکه نمایش خانگی رو بیاورند.

او ادامه داد: علاوه بر آن، وضعیت اقتصادی هم در رفتن آن‌ها به سمت نمایش خانگی بی‌تاثیر نیست و واقعا همه مجبور هستیم در آنجایی کار کنیم که وضعیت مالی بهتر و محدودیت کمتر باشد. یکی از اشتباهاتی که ما مرتکب می‌شویم این است فیلم‌هایی تولید می‌کنیم که نمی‌توانیم در خارج از کشور آن‌ها را به فروش برسانیم درواقع اگر ما راه این را پیدا کنیم که فیلم‌هایی را در خارج از کشور بفروشیم وضعیت بسیار بهتر می‌شود.

جعفری در پایان و در این باره که آیا شبکه نمایش خانگی با روندی که در پیش گرفته از تلویزیون پیشی می‌گیرد؟ تصریح کرد: تلویزیون و شبکه نمایش خانگی دو مقوله جدا از هم هستند و هر کدام کار خود را می‌کنند. راستش مردم توانایی ندارند هر ماه مبلغ زیادی برای اینترنت برای تماشای فیلم و سریال در شبکه نمایش خانگی خرج کنند و مسلما چون تلویزیون به صورت رایگان در اختیار همه قرار گرفته مخاطبان بیشتری هم دارد.

علیرضا سبط‌احمدی: دلیل رفتن سینماگران از تلویزیون به نمایش خانگی محدودیت کمتر و بودجه پائین است/ حیات شبکه نمایش خانگی بدون بودجه امکان پذیر نیست!

علیرضا سبط‌احمدی، تهیه کننده سینما و تلویزیون، که در کارنامه هنری اش آثار ارزشمندی چون: «ایلدا»، «زمانی برای دوست داشتن»، «نغمه» ،«همسایه ها» و..... دیده می‌شود طی گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری برنا در پاسخ به این سوال که دلیل رجوع سینماگران از تلویزیون به شبکه نمایش خانگی چیست؟ گفت: شبکه نمایش خانگی قبل از اینکه پای ساترا در میان باشد و نظارتی بر این شبکه از سوی تلویزیون صورت بگیرد فضای نسبتا بازتری را دارد و  از نظر بودجه محدودیت آن چنانی نسبت به تلویزیون ندارد.

او افزود: فروش اینترنتی، دی وی دی و فیزیکی و یا فروش‌هایی که به صورت آنلاین در پلتفرم‌های خارج از کشور وجود دارند جذابیت‌هایی را ایجاد می‌کنند که تهیه‌کنندگان به سوی تولید نمایش خانگی بروند که آزاد بودن فضای تصویری و محتوایی کارها و بحث سرمایه‌گذاری و هزینه‌ای که برای یک اثر پرداخت می‌شود نیز از این امور جدا نیست.

سبط‌احمدی ادامه داد: راستش یکی از مشکلی که در تلویزیون با آن برخورد می‌کنیم این است که در طول یک پروژه یک ساله چندین بار با افزایش هزینه‌ها مواجه می‌شویم و این موضوع کار را بسیار سخت می‌کند و به نظر من فضای شبکه نمایش خانگی آزادتر است و تهیه‌کننده به راحتی می‌تواند هزینه کند. در واقع برخی از دلایلی که گرایش تهیه‌کنندگان به سمت نمایش خانگی بیشتر شده و در این شبکه می‌توانند فعالیت کنند همین است.

او در این خصوص که ترجیح می‌دهد در تلویزیون و رسانه ملی سریال سازی کند یا در شبکه نمایش خانگی؟ بیان کرد: من به عنوان تهیه‌کننده در سینما، تلویزیون و تئاتر به فعالیت پرداخته‌ام و آثار متفاوت و مختلفی داشته و بیش از 35 سال است در رسانه ملی کار می‌کنم و تلویزیون به نوعی خواستگاه و خانه من به حساب می‌آید. در حقیقت شبکه نمایش خانگی و تلویزیون فرقی ندارد و فقط آنجایی که کار ایجاد شود و فضای راحتی داشته باشد فعالیت می‌کنم.

سبط‌احمدی در این باره که آیا شبکه نمایش خانگی با روندی که در پیش گرفته آیا از تلویزیون سبقت می‌گیرد یا خیر؟ خاطرنشان کرد: در یک برهه زمانی سینما به اوج رسیده بود و همه سینماگران مشغول فعالیت بودند و آثار مختلف و متفاوتی را به ثبت می‌رساندند. به طور کل شاید صدا و سیما در زمان‌های مختلف دچار بحران مالی و مدیریتی می‌شود اما خواستگاهش مشخص است و مخاطبان زیادی هم دارد و در حال حاضر شبکه نمایش خانگی مانند آب جاری در رودخانه می‌ماند و ممکن است روزی دیگر این هزینه‌ها بر نگردد و آن وقت است که نمایش خانگی نمی‌تواند به حیات خود ادامه دهد.

در نهایت رسانه ملی یک جایگاه و خواستگاه ثابت در ده‌ها سال گذشته و آینده داشته و خواهد داشت ولی اگر صدا و سیما بتواند از نظر بودجه و تغییر و تحولات جامعه و دنیا خصوصا اقتصادی و برآوردهای بودجه خود را همپا و به روز کند مسلما جایگاهی که در بین مردم داشته دوباره به دست خواهد آورد چراکه صدا و سیما یکی از ارکان مهم این کشور است و هیچ زمان دچار خدشه نخواهد شد اما نمی‌توان در خصوص شبکه نمایش خانگی با قطعیت صحبت کرد چراکه در حال حاضر پول و بودجه در میان است ولی اگر این هزینه ها در آینده صورت نگیرد و قطع شود یک تله فیلم هم  به سختی تولید می شود.

او ادامه داد: برآورد بودجه تلویزیون درحال حاضر برای سریال های شهری، آپارتمانی و خانگی حول محور 11، 12، 13 می‌چرخد اما در نمایش خانگی گاهی اوقات دقیقه‌ای 35 الی 40 تومان هزینه می‌شود و اختلاف واقعا بین آن‌ها زیاد است و گاهی اوقات دستمزدها بی‌حساب و کتاب است اما در تلویزیون این دستمزدها حساب و کتاب دارد و برای بودجه، اعتبار و نقدینگی باید توضیح دهد و به همین دلیل است که ما در تلویزیون برای پرداخت هزینه محدودتر می‌شویم ولی اگر مقداری فضا متنوع و متفاوت شود کار برای سینماگران وجود دارد. من امیدوارم همیشه و در همه حال شاهد ساخت آثار متنوع و مختلف باشیم چراکه رونق فرهنگی یک کشور با همین آثارش است.