شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#افغانستان#انگلیس#انگلیسی#همزمان#تعداد

گاردین فاش کرد؛

۸۶ کودک و بیش از ۲۰۰ غیرنظامی قربانی اشغالگری انگلیس در افغانستان

۸۶ کودک و بیش از ۲۰۰ غیرنظامی قربانی اشغالگری انگلیس در افغانستان

همزمان با پایان حضور نظامی آمریکا، انگلیس، متحدانشان و ناتو در افغانستان، آمارها از تعداد بالای کشته شدگان غیرنظامی در حملات اشتباهی نظامیان انگلیسی حکایت دارند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از گاردین، برآوردها و ارقام جدید نشان می دهد که ۸۶ کودک و بیش از ۲۰۰ غیرنظامی بزرگسال در جریان درگیری در افغانستان طی اشغال نظامی این کشور توسط آمریکا، متحدانش و ناتو، توسط نظامیان انگلیسی کشته شده اند و به طور متوسط برای هر فرد کشته شده تنها ۲ هزار و ۳۸۰ پوند پرداخت می شود.

آمار و ارقام فوق در لیست مربوط به جبران خسارت وزارت دفاع انگلیس ثبت شده اند که به دلیل مجموعه ای از درخواستها مبنی بر آزادی اطلاعات، فهرست مذکور را به دست آمده است. بر اساس این داده ها، جوانترین قربانی غیرنظامی ثبت شده سه ساله بوده است.

یکی از جدی ترین حوادث ذکر شده در این سوابق، پرداخت مبلغ ۴ هزار و ۲۳۴ پوند به یک خانواده در پی کشته شدن چهار کودک بود که طی حادثه ای در دسامبر سال ۲۰۰۹ به اشتباه مورد اصابت گلوله قرار گرفتند و کشته شدند.

مبلغ برخی از پرداخت ها کمتر از چند صد پوند بوده است. در فوریه سال ۲۰۰۸ ، به یک خانواده مبلغی حدود ۱۰۵ پوند به دنبال مرگ و خسارت وارده به املاکی در ولایت هیرمند پرداخت شد، در حالی که به خانواده ای دیگر مبلغی در حدود ۵۸۸ پوند به دلیل مرگ پسر ۱۰ ساله شان در دسامبر ۲۰۰۹ پرداخت شده است.

گزارش فوق در حالی منتشر می شود که بیست سال اشغالگری نظامیان بیگانه به سرکردگی آمریکا، لطمات جبران ناپذیری به جان و مال مردم افغانستان وارد آورده است.

همچنین با پایان این اشغالگری و خروج غیر مسئولانه و پر هرج و مرج نظامیان مذکور از فرودگاه کابل، دنیا شاهد تلفات انسانی متعددی در نتیجه این اقدام غربی ها بود که نمونه بارز آن سقوط شهروندان افغان از هواپیمای ترابری ارتش آمریکا بود.

چندی پیش نیز وزارت دفاع آمریکا اذعان کرد که به اشتباه حمله ای پهپادی به خودرویی در کابل که ادعا شده بود حامل مواد منفجره بوده، انجام داده است.

حمله پهپادی مذکور که انتقادات بسیاری را برانگیخت، باعث کشته شدن حداقل ۱۰ غیر نظامی از جمله ۷ کودک کشته شد.