شهرخبر

مذاکرات لاوروف با همتایان خارجی خود در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل


مذاکرات لاوروف با همتایان خارجی خود در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل

وزیر امور خارجه روسیه در دیدار با مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا مشکلات کنونی در روابط مسکو-بروکسل را بررسی کرده و با وزرای خارجه فرانسه، عربستان سعودی و کوبا نیز ملاقات و درباره مسائل مهم بین‌المللی گفت‌وگو کرد.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از خبرگزاری «تاس»، "سرگئی لاوروف" وزیر امور خارجه روسیه شب گذشته (پنج‌شنبه) در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک با "جوزپ بورل" مسئول سیاست خارجی و امنیتی اتحادیه اروپا دیدار و گفت‌وگو کرد. موضوع اصلی مذاکرات طرفین درباره برقراری روابطی باثبات‌تر و قابل پیش‌بینی بین اتحادیه اروپا و روسیه بود.

این نشست در شرایطی برگزار شد که اختلاف نظرها بین مقامات مسکو و بروکسل، از جمله در خصوص اوضاع در اوکراین، مسئله دموکراسی و حقوق بشر و همچنین مشکل حملات سایبری و اطلاعات نادرست و تهدیدات ترکیبی همچنان حفظ شده است.

ضمن اینکه لاوروف و بورل  در خصوص ادامه همکاری‌ها بین روسیه و اتحادیه اروپا در مبارزه با چالش‌های امنیتی، از جمله روند اوضاع در افغانستان، لیبی و منطقه خاورمیانه و همچنین امکان احیای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) درباره برنامه هسته‌ای ایران نیز تبادل نظر کردند.

طبق اطلاعات وزارت امور خارجه روسیه، سرگئی لاوروف اوایل بامداد امروز (جمعه) نیز با "ژان-ایو لو دریان" وزیر امور خارجه فرانسه نیز دیدار کرده و به همراه وی به بررسی مسائل مهم در دستور کار روابط بین المللی پرداخت.

وزرای خارجه روسیه و فرانسه بطور مفصل وضعیت کنونی در افغانستان، روند تثبیت اوضاع در منطقه قره باغ کوهستانی، اوضاع پیرامون توافق هسته‌ای با ایران و دیگر مسائل مورد علاقه بین المللی را مورد بررسی قرار دادند.

طرفین آمادگی خود برای تلاش‌های جمعی به منظور کمک به تقویت صلح و ثبات در افغانستان، از جمله در چارچوب سازمان ملل را مورد تأیید قرار دادند. در این دیدار روند کنونی و دورنمای روابط روسیه و فرانسه نیز بررسی شده و دو طرف درباره جدول زمانی تماس‌های آتی به توافق رسیدند.

سرگئی لاوروف همچنین در نشستی با شاهزاده فیصل بن فرحان بن عبدالله آل سعود، وزیر امور خارجه عربستان سعودی در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل، برخی ابعاد روابط دوجانبه و نیز هماهنگی اقدامات دو کشور در خصوص مسائل مربوط به یمن، سوریه و منطقه خلیج فارس را بررسی کردند.

وزیر امور خارجه روسیه همچنین در دیدار با همتای کوبایی خود در نیویورک نیز به بررسی دورنمای همکاری‌های دو کشور پرداخت. وزیر خارجه کوبا از ارسال کمک‌های انسان دوستانه روسیه به هاوانا قدردانی کرد و این اقدام مسکو را نشان دهنده روابط دوستانه مرسوم بین دو طرف ارزیابی کرد.  

لاوروف نیز به نوبه خود، بار دیگر بر ضرورت لغو هرچه سریع‌تر تحریم‌های اقتصادی و محاصره تجاری و مالی کوبا از سوی آمریکا تأکید کرد.

انتهای پیام/