شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#قیمت

افزایش چشمگیر قیمت این محصول پر طرفدار!

حدود ۸۰ درصد مواد اولیه فراورده‌های گوشتی سوسیس و کالباس وارداتی است و بخشی از قیمت آن هم تحت‌تأثیر قیمت مرغ و گوشت است. همه این‌ها باعث شده است در چند ماه اخیر قیمت این محصولات به‌شکل چشمگیری رشد کند.

 اگر در گذشته مصرف سوسیس و کالباس به‌عنوان یک غذای تفننی بین مردم محسوب می‌شد، در یک بازه زمانی که قیمت مرغ و گوشت افزایش یافت، به‌دلیل مناسب‌بودن قیمت کالباس و سوسیس، اقبال مردم برای مصرف این محصولات تحت‌تأثیر کاهش توان خرید بالا گرفت. اما مدتی است بازار سوسیس و کالباس هم رنگ افزایش قیمت به خود گرفته است، به‌طوری‌که قیمت بعضی اقلام آن حتی از قیمت گوشت و مرغ هم پیشی گرفته است.

نوسان ارز بازار سوسیس و کالباس را هم بی‌نصیب نگذاشت

مدیر عامل یکی از کارخانجات فراورده‌های گوشتی در گفتگویی درباره دلایل افزایش قیمت فراورده‌های گوشتی اظهار کرد: با توجه به نوسان قیمت در این مدت، خیلی از تولیدکننده‌ها از ابتدای سال افزایش قیمت نداشتند. بیشتر افزایش قیمت‌ها مربوط به مواد غذایی اولیه فراورده گوشتی است که وارداتی است. به‌جز مرغی که استفاده می‌کنیم، سایر مواد اولیه فراورده‌های گوشتی وارداتی است.

۸۰ درصد مواد اولیه بعضی محصولات سوسیس و کالباس وارداتی است

به‌گفته یزدان‌پناه، ادویه‌ها، اسانس‌ها، پوشش و بسته‌بندی محصولات پروتئینی همه وارداتی است. تقریبا ۸۰ درصد محصول ما تحت‌تأثیر واردات است و به‌دلیل اینکه قدرت خرید مصرف‌کننده ضعیف است، تولیدکننده سعی کرده است از سود خود کم کند و قیمت محصولات را نسبتا ثابت نگه دارد. در غیر این صورت تحت‌تأثیر قیمت دلار از ابتدای سال باید ۳۰ درصد دیگر افزایش قیمت می‌داشتیم. برای مثال یکی از اقلام وارداتی که پوشش و بسته‌بندی فراورده‌های گوشتی است، وارداتی است و در این ۶ ماه قیمتش دوبرابر شده است.

این فعال حوزه فراورده‌های گوشتی یادآور شد: از ۵ ماه پایانی سال ۹۹ دوبار افزایش قیمت داشتیم، چون آن دوران بازار مرغ نابسامان بود و درگیر کمبود مرغ و صف‌های خرید آن بودیم. حتی مرغ را تا کیلویی ۴۰ هزار تومان هم می‌خریدیم. همین امر باعث شد تولید ما هم تحت‌تأثیر قرار گیرد.

وی با بیان اینکه پایه کار ما بیشتر مرغ و گوشت است، افزود: اکنون وضعیت بازار مرغ نسبتا مقبول است. با توجه به تعطیلی رستوران‌ها و تالار‌ها به‌دلیل کرونا، در تأمین گوشت و مرغ مشکلی نداریم و بازارش نسبتا آرام است.

کاهش مصرف سوسیس و کالباس در ۶ ماه ابتدایی سال در مشهد

مصرف سوسیس و کالباس در سال ۱۴۰۰ به نسبت سال ۹۹ در مشهد نسبتا کاهش داشته است. در سال گذشته ما ماهانه ۲۰۰ تن جنس می‌فروختیم، ولی اکنون در سه‌چهار ماه اخیر بین ۱۵۰ تا ۱۶۰ تن جنس فروختیم. بخشی از این کاهش مصرف مربوط به تعطیلی فست‌فود‌ها بوده است و اینکه به‌دلیل محدودیت‌های تردد، مردم کمتر می‌توانند خارج از خانه حضور داشته باشند.

وی در پاسخ به اینکه آیا می‌توان افزایش قیمت را در میزان مصرف دخیل دانست، گفت: افزایش قیمت هم در مصرف تأثیرگذار بوده است، اما همیشه وقتی گوشت و مرغ گران می‌شد، فروش فراورده‌های گوشتی افزایش می‌یافت. امسال قدرت خرید مردم به‌شدت کم شده است و به نسبتی که مصرف سوسیس و کالباس در بازار کم شد، سایر محصولات و حتی مصرف نان هم کم شده و همه مواد غذایی خانوار به یک نسبتی افت داشته است.

به نسبت ثبات قیمت‌های محصولاتمان، افت فروش نداشتیم

یکی دیگر از فعالان حوزه فراورده‌های گوشتی درباره کیفیت این محصولات که همیشه جای بحث داشته است، بیان کرد: در بحث کیفیت محصولات سوسیس و کالباس همیشه اظهار نظر‌ها زیاد بوده است و این محصولات در ایران بیشتر به‌عنوان محصولاتی با ارزش غذایی کم مطرح بوده است. اما باید قبول کنیم که سطح آگاهی مردم هم افزایش یافته است. تنوع قیمتی که در سوسیس و کالباس وجود دارد، تعیین‌کننده کیفیت محصول است.

وی گفت: در دوسه سال اخیر که مردم درگیر کرونا شدند، دیدشان نسبت به خوردن سوسیس و کالباس خوب و باکیفیت بیشتر شد و با توجه به تعطیلی موقتی فست‌فود‌ها در این ایام، مردم در خانه غذا‌های فست‌فودی درست می‌کردند و عادت کردند خودشان فراورده‌های گوشتی درست کنند.

وی ادامه داد: وقتی فرد به‌جای مراجعه به فست‌فود، خودش غذای فست‌فودی تهیه کند، ترجیح می‌دهد محصول باکیفیت بخرد. پس در کنار این موضوع فرهنگ مردم به‌سمت محصول خوب خوردن رفت.

گرایش مردم به لوکس‌خوردن خیلی بیشتر شده است

به گفته این تولیدکننده، فردی که اغذیه‌فروشی و فست‌فودی دارد، لزوما محصول باکیفیت برای حجم زیاد سفارش استفاده نمی‌کند. اتفاقی که در این مدت افتاد، این بود که شرکت‌هایی که جنس لوکس تولید می‌کردند فروششان در بخش مصرف خانگی افزایش یافت، به‌طوری‌که نسبت به قبل دوران کرونا تولید کارخانه ما ۸۰ درصد بیشتر شده است.

به‌عنوان مثال اگر در تابستان ۹۸، ۲۰۰ تن تولید می‌کردیم، اکنون ۳۵۰ تن تولید می‌کنیم و اگر ۳۰ درصد از این ۲۰۰ تن سوسیس با کیفیت ۴۰ درصد بود، الان این درصد به ۱۵ رسیده است. این نشان می‌دهد گرایش مردم به لوکس‌خوردن خیلی بیشتر شده است و وقتی مصرف‌کننده محصول باکیفیت مصرف می‌کند با مراجعه به فست‌فود فرق بین جنس خوب و بد را تشخیص می‌دهد و تقاضای غذای باکیفیت دارد؛ این یعنی افزایش سطح آگاهی و توقع مردم برای تقاضای محصول باکیفیت.

بر اساس گزارش‌های میدانی، قیمت سوسیس کوکتل ۸۰ درصد با حدود قیمت ۱۵۰ هزار تومان، سوسیس انگشتی بسته‌ای ۱۰۶ هزار تومان، هات‌داگ دودی بسته پنج‌تایی ۹۹ هزار تومان، هات‌داگ پنیری ۱۱۲ هزار تومان، هات‌داگ ۷۰ درصد ۱۴۵ هزار تومان، کوکتل ۵۵ درصد بسته‌ای ۵۵ هزار تومان، ژامبون گوشت ۹۰ درصدی ۲۳۰ هزار تومان، بیکن بوقلمون ۹۷ درصدی کیلویی ۶۳۵ هزار تومان و فرانکفور ترامل ۸۰ درصدی کیلویی ۶۹۵ هزار تومان است. این‌ها فقط بخشی از محصولات و قیمت‌ها در بازار است. با توجه به تنوع برند و محصولات سوسیس و کالباس، قیمت محصولات مشابه در همین حول‌وحوش است.

خرید‌ها از کلی به جزئی و حتی به یک وعده خلاصه شده است

یکی از فروشندگان سوسیس و کالباس به خبرنگار ما گفت: در ۲ سال اخیر که بازار مواد غذایی و کالای اساسی نوسان قیمتی داشت و مصرف مردم را هم تحت‌تأثیر قرار داد، بازار مصرف ما هم چه در بخش مصرف خانگی و چه اغذیه‌فروشان ضعیف شد.

کرونا در کنار گرانی به‌دلیل محدودیت‌های ساعتی و فاصله اجتماعی که برگزاری مراسمات و مهمانی‌ها را محدود کرد، خرید‌ها را از کلی به جزئی و حتی به یک وعده خلاصه کرده است.

همچنین فست‌فود‌های شهر هم از کاهش مشتری از ابتدای سال تا الان تحت‌تأثیر کرونا می‌گویند. به گفته یکی از آن‌ها از ابتدای سال تا الان در بازه‌ای که فست‌فود‌ها تحت‌تأثیر کرونا فقط غذای بیرون‌بر سرو کردند، بازار به نسبت ضعیف شد.

اگر در گذشته تا پاسی از شب مشتری داشتیم، به دلیل محدودیت‌های ساعتی شبانه و منع پذیرش مشتری در محل، مشتری‌های ما هم کم شدند، اما بخشی از این مشتری‌ها به سفارش غیرحضوری روی آوردند. در مجموع تقاضای مصرف‌کننده طی این ۲ سال به دلایل مختلف کاسته شده است.

منبع: شهرآرانیوز