شهر خبر

11 علت درد سینه سمت چپ

11 علت درد سینه سمت چپ

درد در سینه سمت چپ همیشه نگران کننده است و در مواردی همراه با حمله قلبی می باشد. اما در همه موارد نیز درد سینه چپ به طور صد در صد باعث حمله قلبی نمی شود. درد در سینه چپ ممکن است به خاطر مشکلی جدی یا مسئله ای بی اهمیت اتفاق بیفتد.

به گزارش بهداشت نیوز، بنابراین شما باید نسبت بهاین درد اطلاعات کافی داشته باشید تا در صورت بروز چنین دردی بتوانید بهتر آن را کنترل کرده و دچار خطر نشوید.

در قسمت زیر علت های درد سینه بیان میشود:
1- حمله قلبی
حمله قلبی به خاطر مسدود شدن شریان های قلب اتفاق می افتد. قلب ماهیچه ای است که بیست و چهار ساعته در حال کار است و برای رساندن خون به بدن نیاز به اکسیژن دارد. هنگامی که پلاکت ها یک جا جمع می شوند و حرکت نمی کنند باعث مسدود شدن  و گرفتگی رگ های قلبی می شوند. در نتیجه قلب نمی تواند خون غنی از اکسیژن دریافت کند و درست کار نمی کند و فرد دچار حمله یا ایست قلبی می شود. اگر انسداد بیش از پانزده دقیقه طول بکشد دردی در سینه سمت چپ احساس می کنید که کم کم به شانه چپ و گردن منتقل می شود. در این حالت بافت های قلب در حال مردن هستند و باید سریعا با اورژانس تماس بگیرید تا کارهای لازم را برای جلوگیری از خطر مرگ انجام دهید یا از اگر کسی پیشتان هست از او بخواهید با اورژانس تماس بگیرد و در این حالت حرکت یا رانندگی نکنید زیرا می تواند خطرناک باشد.

2- ایسکمی قلبی
ایسکمی قلبی زمانی اتفاق می افتد که مقدار کافی خون به قلب نرسیده است و حمله قلبی، ریتم نامنظم ضربان قلب و از کار افتادن قلب در راه است. در این شرایط ماهیچه های قلب آسیب خواهند دید و کارایی کمتری خواهند داشت. یکی از علائم اصلی درد سینه سمت چپ ایسکمی قلبی است.

3- آنژین سینه
آنژین سینه نیز یکی از دلایل اصلی درد سینه سمت چپ در میانسالان است. در این شرایط فشار و گرفتگی و انقباض در سینه سمت چپ حس می شود. در آنژین، احتمال گسترش درد به قسمت پایین فک، شانه، پشت و بازو نیز متداول است.

4- درد عصب بین دنده ای
عصب های بین دنده ای بین دنده های حفره قفسه سینه قرار دارند. هنگامی که این اعصاب به خاطر عفونت یا زخم آسیب می بینند، درد شدیدی در این ناحیه ایجاد می شود. در بیشتر موارد این درد شدید و مانند تیر کشیدن است. این درد با سرفه، عطسه، خندیدن یا لمس کردن قسمت آسیب دیده بدتر می شود. درد عصب بین دنده ای زمانی بررسی می شود که تمام دلایل دیگر درد سینه سمت چپ بررسی شده و رد شده باشند. این عامل به سختی تشخیص داده می شود و توسط اشعه ایکس نیز قابل تشخیص نیست.

5- عفونت غضروفی و دنده
عفونت غضروفی و دنده زمانی اتفاق می افتد که مفاصل غضروفی (مفصلی که توسط آن دنده به جناغ سینه متصل است) متورم شده است. این درد شدید بوده و در صورت ابتلا به آن تیر کشیدن در سینه سمت چپ در نوجوانان و جوانان دیده می شود.
درد سینه سمت چپ به دلیل زخم ایجاد شده در قفسه سینه یا عفونت ویروسی می باشد که با فعالیت بدتر می شود. اما خوشبختانه این مشکل با قرص های ضد التهاب و فیزیوتراپی قابل درمان است.

6- بیماری دستگاه تنفسی
بیماری مزمن و یا کوتاه مدت در دستگاه تنفسی باعث درد در سینه سمت چپ می شود. بیماری های رایج در این دسته شامل آسم، برونشیت، سرطان، ذات الریه، سل و آبسه ریه می باشند. در این شرایط درد در سینه سمت چپ در اثر سرفه، تنگی نفس، تب و خلط سینه بدتر می شود. بیماری های خود ایمنی عفونی و غیر عفونی علائم مشابهی با این بیماری ها دارند که توسط پزشک تشخیص داده می شود.

7- گاز معده، نفخ و سوزش معده
سوزش معده، گاز معده و نفخ کردن باعث درد متوسط تا شدید در سینه سمت چپ می شود. این مواد وارد روده می شوند و سپس وارد قفسه سینه خواهند شد. به دلیل فشاری که این گازها به دیواره ها وارد می کنند شما در سینه چپ خود احساس درد می کنید. متاسفانه این درد مشابه درد حمله قلبی است بنابراین با اینکه می تواند به راحتی درمان شود و از بین برود از طرفی ممکن است خطرآفرین باشد پس بهتر است آن را نادیده نگیرید و به پزشک اجازه دهید بررسی های مناسب را انجام دهد.

8- تنش سمت چپ سینه
ورزشکاران و افرادی که ورزش های سنگین انجام می دهند به خاطر تنش سمت چپ سینه، این درد را حس می کنند. حرکت درد به شانه سمت چپ یا زیر بغل نیز در این افراد متداول است و با افزایش فعالیت این حرکت درد نیز افزایش می یابد. پاره شدن عضله سینه یا کشیدگی آن نیز باعث درد شدیدی می شود که می توان با لمس کردن سمت چپ سینه آن را تشخیص داد. بهترین درمان این شرایط استراحت و مسکن برای کاهش درد می باشد.

9- پلوریت
پلوریت زمانی اتفاق می افتد که پوشش ریه متورم بشود. در این شرایط، نفس کشیدن، سرفه کردن و عطسه کردن باعث درد در سینه سمت چپ می شود. دلایل اصلی این درد عفونت باکتریایی یا ویروسی، آمبولی ریه و پنوموتوراکس می باشد. براساس تشخیص پزشک، پلوریت را به وسیله قرص های ضد التهاب و مسکن درمان می کنند.

10- فتق هیاتوس
فتق هیاتوس زمانی اتفاق می افتد که معده به قفسه سینه از طریق فتق فشار وارد می کند. بعضی افراد اصلا علائم آن را تجربه نمی کنند اما برخی دیگر درد در سینه سمت چپ، سوزش معده یا ریفلاکس معده را حس می کنند. درد در این شرایط با دراز کشیدن بدتر می شود. در بیشتر موارد درد خود به خود از بین می رود. اما در مواردی نادر برای درمان باید عمل جراحی انجام دهید.

11- روش زندگی
استرس، چاقی و دیابت نیز دلایل درد در سینه سمت چپ می باشد. استرس رابطه مستقیم با حمله قلبی ندارد اما در صورتی که در اثر استرس درد در سینه چپ حس می کنید بهتر است با پزشک مشورت کنید. چاقی و دیابت نیز اگر درمان نشود به مشکلات دیگری مانند درد سینه ختم می شود. در بیشتر موارد می توان با تغییر رژیم غذایی، تغییر عادات زندگی و کاهش مصرف الکل و سیگار از این مشکلات و عوارض جلوگیری کنید.

در موارد دیگر که کمتر اتفاق می افتد درد در سینه سمت چپ ممکن است با درد در سمت چپ شکم همراه باشد. از آن جایی که اندام های زیادی زیر حفره سمت چپ قفسه سینه قرار دارند در صورت درد شکم در کنار درد سینه احتمال عفونت کلیه، سنگ کلیه، درد در طهال و التهاب معده وجود دارد که باید توسط پزشک بررسی شود.  این درد با نفس کشیدن، در حین غذا خوردن و پس از خوردن غذا بیشتر می شود.

چه زمانی باید نگران درد در سینه سمت چپ بود؟
اگر به صورت ناگهانی در قسمت سمت چپ سینه درد احساس کردید بلافاصله با پزشک تماس بگیرید. همچنین اگر درد از بین نرفت یا با مصرف قرص های ضد التهاب بهتر نشد با پزشک تماس بگیرید. در این شرایط هیچ گاه از خود درمانی استفاده نکنید زیرا ممکن است درد در سینه سمت چپ نشانه مشکلی جدی باشد و با خود درمانی خطر افزایش یابد. به علاوه نکات زیر را نیز در نظر داشته باشید:

    اگر درد در سینه سمت چپ همراه با تب، لرز، سرفه، دشواری در قورت دادن و درد شدیدی که از بین نمی رود می باشد بلافاصله با پزشک تماس بگیرید.
    اگر به صورت ناگهانی فشار و سفتی در اطرافی استخوان های سینه حس کردید یا درد گسترده ای در قفسه سینه، درد ناگهانی همراه با تنگی نفس، سرگیجه، حالت تهوع، افزایش ضربان قلب، عرق کردن، کاهش فشار خون یا کاهش ضربان قلب را حس کردید بلافاصله با اورژانس تماس بگیرید.

سخن آخر
از آن جایی که سینه سمت چپ دقیقا روی قلب قرار دارد بنابراین یکی از مهم ترین دلایل درد در این ناحیه مشکلات قلبی است. به همین دلیل توصیه می شود به هیچ وجه نسبت به آن بی توجه نباشید و بخصوص اگر با علائم دیگری همراه است و یا به طور ناگهانی اتفاق افتاد سریعا با اورژانس تماس بگیرید و با انجام ملاحظاتی که مسئولان اورژانس برایتان توضیح می دهند به بیمارستان مراجعه کنید یا منتظر بمانید تا آمبولانس به دنبال شما بیاید و شما را با احتیاط های پزشکی به بیمارستان منتقل کند تا احتمال خطر کم شود.