شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#ایران#ارتش#عراق

معرفی نخستین شهید نیروی‌دریایی ارتش در جنگ عراق و ایران + تصاویر

کدخبر: 442786
اقتصادنیوز: یکی از شهدای نیروی دریایی ارتش در دوران جنگ تحمیلی به نخستین شهید این نیرو در آن دوران لقب گرفته است.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، دوران هشت ساله جنگ تحمیلی و دفاع مقدس عرصه‌ای بود که همه اقشار مختلف مردم از جمله جوانان در آن حضور پیدا کردند و با نمایش توانمندی‌های خود دشمن بعثی را در بیشتر موارد با شکست رو به رو کردند. اگر در این دوران نیرو‌های مردمی و جوانان با نیرو‌های مسلح کشورمان متحد نمی‌شدند و همچون ید واحده در مقابل دشمن ایستادگی نمی‌کردند، امروز شاید در وضعیت دیگری بودیم.

هنگامی که رژیم بعثی عراق در ۳۱ شهریورماه سال ۱۳۵۹ به کشورمان حمله کرد نیروی هوایی ارتش در نخستین ساعات این حمله با اجرای عملیات ۱۴۰ فروندی توانست تا پاسخ محکمی را به این حمله بدهد. خلبانان ایرانی توانستند در این حمله بیشترین خسارت‌ها را به تجهیزات و تاسیسات دشمن بعثی وارد کنند.

نیروی دریایی ارتش در پاسخ به جنایت‌های رژیم بعث تنها نبود و در همان ماه‌های اول سال ۱۳۵۹ با اجرای عملیات‌های سه گانه شهید صفری، اشکان و مروارید توانست دشمن بعثی را از صحنه خلیج فارس حذف کند و سیادت دریایی خود را بر آب‌های نیلگون خلیج همیشه فارس حفظ کرده و تا امروز ادامه دهد.

نخستین شهید نیروی دریایی ارتش که بود؟ + فیلم

حماسه‌های نیروی دریایی ارتش از مقاومت در خرمشهر تا فتح اطلس

نیرو‌های تکاور ارتش جمهوری اسلامی ایران از زمان دفاع مقدس تا کنون اقدامات فراوانی را انجام دادند و در بسیاری از عملیات‌ها شرکت کردند که این حضور باعث موفقیت در عملیات‌ها شد، تکاوران دریایی در عملیات‌هایی همچون مقاومت ۳۴ روزه خرمشهر حضور داشتند و در کنار مردم از خونین شهر دفاع کردند. نیرو‌های تکاور ارتش در بازپس‌گیری این شهر هم نقش بسزایی را داشتند، نقشی که ناخدا صمدی فرمانده تکاوران دریایی بوشهر بار‌ها به آن اشاره کرده است؛ پس این عملیات هم تکاوران در عملیات‌های دیگری مانند مروارید که در دریا انجام شد نقش مهم داشتند، در این عملیات تکاوران بر دو سکوی نفتی البکر و الامیه وارد و هر دو را تصرف کردند. با این اقدام تمام نیروی دریایی دشمن در شصت و هفتمین روز جنگ از کار افتاد.

نخستین شهید نیروی دریایی ارتش که بود؟ + فیلم

پس از پایان جنگ و برای مدتی شرایط در آب‌ها آرام شد و کشتی‌ها به راحتی در تردد بودند تا این که دوباره موضوع دزدی‌های دریایی نیرو‌های جهان را مجبور به واکنش کرد، در ابتدا تعداد کشتی‌های ربوده شده کم بود، اما رفته رفته تعداد دزدی‌ها و دزدان دریایی افزایش و از سال ۱۳۸۷ وارد فاز جدیدی شد و به چالشی برای اقتصاد کشور‌ها تبدیل شد، به همین خاطر با دستور فرماندهی معظم کل قوا نیروی دریایی ارتش و تکاروان پا به میدان گذاشتند. تا امروز تعداد بالایی از حمله به کشتی‌های تجاری با حضور به موقع نیروی دریایی جمهوری اسلامی ایران ناکام مانده است. اما در برخی از موارد که کشتی تصرف می‌شد، تکاوران وارد صحنه می‌شدند و با نفوذ به کشتی جان خود را به خطر می‌انداختند تا هم کشتی و هم جان خدمه را نجات دهند و هنوز هم این گونه ماموریت‌ها ادامه دارد، نکته جالب این است که تکاوران ایران حتی کشتی‌های آمریکایی را هم نجات دادند؛ این اتفاق در خرداد سال ۹۱ رخ داده است.

نخستین شهید نیروی دریایی ارتش که بود؟ + فیلم

در کنار همه حماسه‌آفرینی‌های نیروی دریایی ارتش در عرصه‌های متفاوت توانسته است تا در عرصه دریا نیز دریانوردی‌های بین المللی گوناگونی را برای اثبات اقتدار ایران اسلامی در نقاط مختلف انجام دهد، آخرین مورد این دریانوردی‌ها که در حدود ۱۴۰ روز به طول انجامید، سفر برای فتح اقیانوس اطلس و حضور در رژه دریایی بزرگ روسیه بود. این نیرو با همکاری صنایع دفاعی کشورمان در طول سال‌های اخیر نیز دستاورد‌های مختلفی در حوزه طراحی و ساخت ناوشکن‌های بومی، موشک‌های کروز، ناوچه‌های رزمی، زیردریایی‌هایی با کلاس‌های مختلف و بسیاری دیگر را در زنجیره تجهیزاتی و تسلیحاتی خود دارد.

در کنار این رشادت‌ها نباید هیچ‌گاه از یاد و خاطره شهدا غافل شد، به ویژه اینکه برخی از آن‌ها در مقاطع خاصی ایفای نقش کردند. یکی از این شهدا لقب نخستین شهید نیروی دریایی ارتش در دفاع مقدس را دارد که در ادامه با زندگی این شهید آشنا می‌شویم.

نخستین شهید نیروی دریایی ارتش که بود؟ + فیلم

نخستین شهید نیروی دریایی ارتش که بود؟

شهید ناوبان‌یکم تفنگدار دریایی اقبال آدمی یکی از تکاوران شهید نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی است که در نخستین روز از اولین ماه زمستان سال ۱۳۲۵ در محله چهار باغ سنندج چشم به جهان گشود. دوران تحصیلات ابتدایی و دبیرستان را در زادگاهش گذراند. اقبال بسیار به نظامی‌گری علاقه بسیاری داشت و از این رو، در سال ۱۳۴۴ با شرکت و موفقیت در آزمون‌های ورودی به استخدام نیروی دریایی در آمد.

وی پس از موفقیت در دوره‌های مقدماتی رسته تفنگدار دریایی در مرکز آموزش بندر انزلی مهرماه ۱۳۵۲ با کسب صلاحیت‌های عملی، به مدت ۹ ماه جهت طی دوره تخصصی رسته‌ای به کشور پاکستان اعزام شد و پس از بازگشت در منطقه یکم دریایی وقت نیروی دریایی ارتش در پایگاه دریایی خرمشهر مشغول به خدمت شد. از جمله سوابق ممتاز این شهید بزرگوار علاوه بر موارد متعدد تشویق در دستور یگان خدمتی، اینکه موفق به دریافت مدال سرافراز خدمت به خاطر احراز شایستگی و جدیت در انجام امور محوله شد.

نخستین شهید نیروی دریایی ارتش که بود؟ + فیلم

هنگامی که اقبال در آخرین روز شهریورماه سال ۱۳۵۹ مشغول گشت زنی و انجام ماموریت خود در منطقه خرمشهر بود، در پی آتش‌افروزی و تحرکات مرزی رژیم بعثی در تهاجم به ایران اسلامی هنگام حضور در ماموریت تامین امنیت آب‌های کشورمان توسط آتش متجاوزان بعثی به شهادت رسید. پیکر این شهید نیروی دریایی ارتش در بهشت رضا واقع در آبادان به خاک سپرده شد.

اجر جانفشانی فرزندم را از خدا می‌خواهم نه از زمینی‌ها

مادر شهید آدمی درباره رشادت‌های فرزندش می‌گوید: «فرزندم را در راه اسلام و به خدا تقدیم کرده ام بنابراین هیچ توقعی از زمینی‌ها ندارم و حقوق و هدایای آن‌ها را نمی‌خواهم. ۳۷ سال پیش در چنین روزی فرزندم را برای اسلام و در راه خدا تقدیم کردم و از همان روز نخست شهادتش تاکنون نه حقوق از بنیاد شهید گرفته ام و نه هیچ هدیه‌ای از کسی برای این موضوع قبول کرده ام. فرزندم در راه وطن جان خود را تقدیم کرد و اجر و پاداش این جانفشانی را تنها از خداوند می‌خواهم و بس. نمی‌خواهم با گرفتن هدیه و پاداش از اجر شهید کم شود و امیدوارم خداوند این شهید را از من و خانواده ام قبول کند.»