به گزارش برنا؛ برنامه صبحگاهی «صبح پارسی» که از دو شنبه تا جمعه هر هفته ساعت 9 صبح بر روی آنتن شبکه جام جم می رود، با موضوع فرارسیدن پاییز و بازگشایی مدارس و با فضای کلی هفته دفاع مقدس بر روی آنتن رفت. در این برنامه پس از پخش آیتم هایی از جمله ورزش صبحگاهی، میز فرهنگی، اخبار ویژه، بدون مرز و نماهنگ هایی با موضوع انگیزشی و با تصاویری از طبیعت، امیر محمد زند و آلاء خامه یار با سردار رحیم لیالی و مهدی پردل به گفت و گو نشستند. 

معاون سیاسی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با بیان اینکه امروز از جمله مردودی های بزرگ جبهه جهاد و شهادت هستیم گفت: با توجه به اینکه دفاع مقدس گنج است این گنج در طول ۴۱ سال گذشته از جهات مختلف مورد بررسی قرار گرفت چون این مقطع در تاریخ کهن ایران زبانزد بوده و مردم بزرگ این کشور همواره در دفاع از عزت، خاک و مرز و بومشان یگانه هستند.

سردار لیالی با اشاره به سخنان شهید مطهری بیان کرد: کتاب خدمات متقابل اسلام و ایران را بخوانید، در این کتاب سبقه وطن دوستی، دلاوری و مردانگی ایرانیان به وضوح بیان شده است.

وی تصریح کرد: در عملیات اعلامی رژیم بعث توسط صدام و آغاز جنگ تحمیلی بهانه اختلافات مرزی بود ولی علت اصلی پیامی بود که مردم در انقلاب به جهانیان دادند. وقتی در سال ۵۶ کارتر به ایران می آید شاه ملت ایران را بسیار تحقیر می کند و همین ملت تحقیر شده کمتر از یک سال بعد بالاترین شعارش استقلال آزادی و جمهوری اسلامی می شود و این تا بعد از جنگ جهانی دوم نه خواسته ابرقدرت های غرب بود و نه ابر قدرت های شرق. برای همین ۲۵ هزار کتاب درباره جنگ نوشته شده است که درباره ابعاد مختلف و خواستگاه آن نوشته اند.

معاون سیاسی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ادامه داد: جنگ آیینه تمام نمای هویت ملت بزرگ ایران است؛ در ۲۷۲۰ سال گذشته همواره در جنگ های مختلف رسم بوده بخشی از خاک را می گرفته اند و دفاع مقدس در این سال ها تنها جنگی بوده است که نه یک وجب از خاک ایران را دادیم نه یک وجب از خاک دشمن را گرفتیم و این موضوع ناشی از دلاورمردی های بچه های این مرز و بوم در هر سن و سالی بوده است.

سردار لیالی افزود: امروز حاج قاسم چون خورشیدی بر تارک آزادمردان جهان می درخشد و یک قهرمان برای ایرانیان نیست بلکه قهرمانی برای تمام مظلومان دنیا است.

وی خاطره ای نقل شده از حاج قاسم را بازگو کرد: پیرمردی می گفت وقتی سیل آمد حاج قاسم وسط سیل ایستاده بود و به مردم کمک رسانی می کرد؛ خواستیم کاری کنیم که حاج اقا صحنه را ترک کند و به کارش برسد اما او گفت تا زمانی که امدادرسان ها نرسند و من احساس نکنم می توانند به شما کمک کنند از اینجا نمی روم.

معاون سیاسی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اظهار داشت: این منطق فرهنگ و ادبیات زیبای حاج قاسم که فرمود "در دل تهدید بهترین فرصت ها هست به شرط اینکه نترسید نترسیم و نترسانید" بهترین و موثرترین جمله ای است که اگر سرلوحه کارها قرار گیرد می تواند راهگشا باشد. ایشان همچنین در بخشی دیگر از سخنانش هم فرموده بود "فرماندهان ما در دوران دفاع مقدس امامت می کردند یعنی نمی گفتند برو می گفتند بیا" و این اصلی است که باید در تمام کرسی های آزاداندیشی جبهه و جنگ در تمام دنیا تدریس شود.

در بخش دوم برنامه مهدی پردل فعال فرهنگی و مرمت بناهای تاریخی به عنوان مهمان دوم صبح پارسی معرفی شد و گفت: هرکسی از کودکی آرزوهایی دارد؛ بزرگترین آرزوی من از ۱۰ سالگی این بود که زمانی باعث گسترده شدن سفره چندین هزار نفر شوم و افراد زیادی از کنار سرمایه من به سفره دار شوند. مدت زیادی در پایین شهر انبوه سازی کردم، از نعماتی که خدا قرار بود به من بدهد برخوردارم و به همین دلیل انسان برخوردار از جایی به بعد باید به ایده آل های خودش برسد و مهم ترین ایده آل برای من سرزمین است.

پردل تصریح کرد: بناهای فرهنگی میراث است و یعنی چیزی که از گذشتگان به ما رسیده و ما وامدار آنها هستیم. افتخار یک کشور برای بیننده خارجی در وهله اول بناهای تاریخی است. بسیاری در خارج از کشور تخت جمشید را بیشتر از خود ایران می شناسند و حالا که این میراث از گذشته های دور به دست ما رسیده باید از آن ها نگهداری کنیم چون نگهداری رابطه مستقیم با بهره برداری دارد. 

وی عنوان کرد: در حال حاضر با سرمایه خودم برای مرمت، بازسازی و بهره برداری از بناهای تاریخی اقدام می کنم و اینکه به این زمینه ورود کردم تعهدی است که به ایران دارمو معتقدم اگر همه پولدارها مبلغی را برای پاسداری از ایران چه در زمینه تولید و چه در زمینه نگهداری از بناهای تاریخی و... پیش ببرند ایرانی آباد خواهیم داشت.

این فعال فرهنگی افزود: وقتی از مزیت رقابتی حرف میزنیم یعنی اقتصاد را باید مدنظر قرار داد تا بتوان از پس هزینه ها بر آمد. ما هم در اقدامات خود به فکر درآمدزایی هستیم تا ابتدا برای یک مکان تاریخی هزینه کنیم و آن را به بهره برداری برسانیم و سپس از آن درآمدزایی کنیم. در همین راستا مکان هایی انتخاب می شوند که امکان بهره برداری برای گردشگر و گذران زمان و آشنایی با فرهنگ ایرانی در آن باشد.

پردل از بازسازی کاروانسرای میان دشت خبر داد و بیان کرد: در حال بازسازی کاروانسرای میان دشت به عنوان بزرگترین کاروانسرای راه ابریشم هستیم. در یک ماه ده روز به کاروانسرا می روم تا بر روی فرایند های مرمت آن نظارت کنم. وقتی بنایی که در مسیر رفت و آمد است مرمت می کنیم باید برای افرادی که در مسیر هستند ایده پردازی کرد. فعلا برنامه ای که برای این کاروانسرا داریم این است که به مرکز آیین های مذهبی ایران تبدیل شود برای شبیه خوانی یکی از این آیین ها است که ارتباط فرهنگی قوی بین اقوام مختلف برقرار می کند. 

وی ادامه داد: شرکت میزبان سرزمین پارس از متخصصان در حوزه های مختلف اعم از غذا و نوشیدنی، بناهای تاریخی و گردشگری تشکیل شده که متخصصان اقتصادی هم داریم، کار آن ها این است که بازگشت سرمایه را بررسی کنند و با برنامه ریزی برای کسب اعتبار شرکت، راه هایی را ترسیم کنند که در خارج از کشور هم کارمان را گسترش دهیم یا سرمایه گذاری خارجی جذب کنیم.

این فعال فرهنگی با بیان اینکه شعار دادن حد و اندازه ای دارد اظهار داشت: برای وارد کردن گردشگر به ایران زیرساخت های زیادی نیاز است که باید آن ها را مورد توجه قرار داد. امیدواریم در حوزه گردشگری بتوانیم با کشورهای اطراف رقابت کنیم و توانایی این را داشته باشیم که برای آیندگان کاری کنیم که باعث افتخار آن ها باشد.