به گزارش برنا؛ در برنامه « هفت نمای ماندگار» هرروز یکی از فیلم هایرسینمایی دفاع مقدس معرفی و بررسی می شود و پنجشنبه یکم مهرماه یکی از نماهای این هفت نمای ماندگار به فیلم سینمایی « دوئل» اختصاص دارد.

دوئل فیلمی به کارگردانی و نویسندگی احمدرضا درویش و تهیه‌کنندگی تقی علیقلی‌زاده و حسن رجبعلی‌بنا ساخته سال ۱۳۸۲ است که در ۲۰ آبان ۱۳۸۳ بر روی پرده سینما رفته‌است. همچنین دوئل، نخستین فیلم سینمایی ایران بود که با صدای دالبی دیجیتال ضبط شد و  یکی از گران‌ترین فیلم‌های مستقل در تاریخ سینمای ایران است. این فیلم موفق به دریافت ۸ سیمرغ بلورین از بیست و دومین دوره جشنواره فیلم فجر شد.

در برنامه « هفت نمای ماندگار»ضمن  معرفی و بررسی فیلم سینمایی "دوئل" صحبت های «احمد رضا درویش» کارگردان،زنده یاد «ایمان کرمیان »طراح جلوه های ویژه و‌«سعید راد» بازیگر این اثر به همراه بخش هایی از موسیقی این فیلم پخش می شود.

تهیه کننده این برنامه در توضیح انتخاب این فیلم بیان کرده که درویش از آن دسته کارگردان های عرصه سنیمای دفاع مقدس است که همواره در فیلم های خود میان مسایل اجتماعی و فرهنگی با مقوله دفاع مقدس پیوند برقرار کرده  وهمیشه دفاع را در ارکان و رفتار جمعی یک ملت مورد بررسی قرار داده است. به همین خاطر فیلم های این کارگردان به صورت چند وجهی ارایه شده است و نوعی لطافت و استواری را در آثار خود جای می دهد که با پدیده های تلخ و خشن به نام جنگ پیوندی دراماتیک برقرار می کند. به همین جهت هم معمولا" فیلم های این کارگردان در ارتباط با مخاطب عام موفقیت نسبی را به دست می آورد و تاحدودی تمامی افراد خانواده را به خود جذب می کند و « دوئل» هم از این قاعده مستثنی نبوده است و یکی از دلایل انتخاب این فیلم برای بررسی در این برنامه این مورد است.

 داستان دوئل بسیار ساده است. عده ای از نظامیان و مسوولین آبادان و اهواز اصرار به جابجایی یک گاو صندوق دارند که به ظاهر اسناد دولتی محرمانه در آن قرار دارد و نباید به دست دشمن بیفتد. اما در طول داستان مشخص می شود این گاو صندوق حاوی اسناد نیست، بلکه مقادیر زیادی طلا است و همین مساله در داستان گره به وجود می آورد. اما فعالیت شخصیت های داستان برای به دست آوردن این گاو صندوق با مقاصد و انگیزه های مختلف، مبارزه ای طولانی ، سخت و نفس گیر را به وجود می آورد. داستان تا جایی ادامه پیدا می کند که شخصیت اصلی داستان به روستای خود بازمی گردد تا گاو صندوق افتاده در آب را بیرون بیاورد.

گفتنی است ویژه برنامه «هفت نمای ماندگار » به تهیه کنندگی و‌نویسندگی «مریم قاسمی» و گویندگی «علیرضاتابان» از (۳۱ شهریور تا ۶ مهر ) هرروز ساعت ۱۴:۳۰ از رادیو فرهنگ پخش می شود.