شهرخبر

عکس/زیارت شهدای لشکری که یادگار حاج احمد متوسلیان بود

کارگرآنلاین|یادمانی از ۲۰۰ شهید نخبه پایتخت به نمایندگی از ۱۸ هزار شهید آرمیده تهران در بهشت زهرا، تلاش دارد ۸ سال حماسه لشکر محمد رسول الله (ص) را در مدتی کوتاه برای زوار شهدا بیان کند. لشکری که یادگار حاج احمد متوسلیان است.

شاید بتوان گفت پایه و اساس لشکر پایتخت با حضور در خنثی‌سازی غائله کردستان شکل گرفت. چرا که همزمان با آغاز جنگ تحمیلی، حاج احمد متوسلیان دست بروبچه‌های تهران که عمدتاً‌ دانشجو بودند را گرفت و با خودش به جبهه برد. درست در شب عید مبعث، تیپ ۲۷ محمد رسول الله (ص) به نام نامی حضرت ختمی مرتبت(ص) با فرماندهی حاج احمد در ۱۷ بهمن ماه ۱۳۶۰ شکل گرفت و این تیپ همراه با ۹ گردان خودش را برای حضور در عملیات فتح‌المبین آماده کرد. در عملیات فتح‌المبین، در ۴ مرحله، این تیپ در مناطق «تپه چشمه»، «شاوریه» و «بلتای بالا» توانست نیروهای عراقی را به عقب نشینی وادار و مناطق وسیعی را آزاد کنند.

«الی بیت‌المقدس» دومین عملیاتی بود که این تیپ تقریباً یک ماه بعد از عملیات فتح‌المبین در آن حضور داشت. در اینجا ۱۲ گردان پیاده زیرمجموعه تیپ بودند که در مرحله اول خودشان را به جاده اهواز ـ خرمشهر رساندند؛ در مرحله دوم عملیات در شکستن دژ دشمن در شلمچه در مرحله سوم با بستن راه فرار دشمن در محدوده «نهر خین» و در نهایت در مرحله چهارم نیز با مقاومت سرسختانه در مقابل پاتک دشمن توانستند در کنار سایر همرزمانشان طعم شیرینی آزادی خرمشهر را بچشند.


حاج احمد متوسلیان در حال سخنرانی برای رزمندگان تیپ ۲۷ محمد رسول الله (ص)

بعد از عملیات غرورآفرین «الی بیت‌المقدس»، تیپ ۲۷ محمد رسول الله (ص) به مأموریت برون‌مرزی در لبنان اعزام شد که حاج احمد متوسلیان در آن عملیات ربوده شد. بعد از او، محمدابراهیم همت به فرماندهی تیپ ۲۷ منصوب شد. در آن مقطع،‌ شهید همت فرماندهی تیپ را برای عملیات رمضان برعهده گرفت و توانست با شکار تانک‌ها در منطقه پاسگاه زید، دشمن بعثی را زمین‌گیر کند.

بعد از این رشادت‌ها، تیپ ۲۷ به لشکر ارتقاء پیدا کرد و عملیات «مسلم بن عقیل (ع)» در غرب کشور اولین عملیات لشکر ۲۷ در منطقه سومار بود. رملستان‌های فلکه مأموریت بعدی این لشکر در عملیات والفجر مقدماتی محسوب شد. این رزمندگان باعبور از میادین وسیع مین و کمین‌های دشمن با عبور از جاده فکه ـ العماره توانستند به مجتمع نفتی بزرگان عراق برسند. در این عملیات، گردان‌های انصارالرسول (ص)، حنظله، کمیل و عمار یاسر لشکر ۲۷ خوش درخشیدند.

جمعی از رزمندگان لشکر ۲۷ محمد رسول الله (ص) در عملیات بیت المقدس

والفجر یک هم دو ماه پس از عملیات والفجر مقدماتی در شمال فکه اجرا شد که در این عملیات شهید رضا چراغی فرمانده لشکر ۲۷ به شهادت رسید. در عملیات والفجر ۴ در منطقه عمومی «پنجوین» در جنگ بی‌امان با دشمنی تا دندان مسلح چند سردار این لشکر چون اکبر حاجی‌پور، اصغر رنجبران، مهدی خندان و ابراهیم معصومی به شهادت رسیدند.

سرزمین‌ طلائیه پس از عملیات والفجر ۴، این بار حضور رزمندگان لشکر ۲۷ را از نزدیک نظاره‌گر بود. در اینجا جنگی میان رزمندگان و رژیم بعث شکل گرفت که ۱۵ روز به طول انجامید و فرمانده شهید همت در طلاییه به یاران شهیدش پیوست.

روزهای آخر سال ۱۳۶۳ بود که عملیات بدر در شرق دجله انجام شد و رزمندگان لشکر ۲۷ با فرماندهی عباس کریمی موفق شدند بر بزرگراه العماره ـ بصره تسلط پیدا کنند. اینجا نیز فشار دشمن زیاد بود؛ به طوری که فرمانده و معاون لشکر با آرپی‌جی ۷ به شکار تانک‌های دشمن رفتند و عباس کریمی در این نبرد نابرابر به شهادت رسید.


لشکر ۲۷ محمد رسول الله، گردان حضرت مسلم، قبل از عملیات والفجر ۴، اسلام آباد اردوگاه قلاجه،سال ۱۳۶۲

حضور در عملیات والفجر ۸، عملیات کربلای یک، عملیات کربلای ۵ و تکمیلی کربلای ‌۵ از دیگر افتخارات لشکر ۲۷ محمد رسول الله (ص) است. در عملیات کربلای یک، سیدمحمدرضا دستواره قائم‌مقام لشکر ۲۷ در جریان آزادسازی مهران به دیگر یاران شهیدش پیوست.

در حد فاصل عملیات کربلای ‌۵ تا کربلای ۸ یعنی از ۱۹ دی ماه سال ۱۳۶۵ تا نیمه دوم فروردین ماه ۱۳۶۶، جنگ‌های بی‌امانی برای تثیبت مواضع رزمندگان و تشکیل خط پدافندی انجام شد که در این عملیات نیز علیرضا نوری، قائم مقام فرمانده لشکر به همراه تعداد زیادی از فرماندهان و معاونین گردان‌ها به مقام شهادت نائل آمدند.

عملیات نصر ۷ در غرب کشور، نیز در مرداد سال ۱۳۶۶ با حضور رزمندگان تهرانی انجام شد. اواخر این سال نیز عملیات سخت بیت المقدس ۲ در ارتفاعات منطقه «ماووت» عراق و در اوج بارش برف و بوران اجرا شد که برگ زرینی دیگر از حضور رزمندگان لشکر ۲۷ است. عملیات‌های پی در پی ادامه داشت؛ تا اینکه در ۲۰ خرداد سال ۱۳۶۷، رزمندگان گردان عمار یاسر به فرماندهی غلامرضا صالحی به منطقه ابوقریب اعزام شدند که به علت شدت درگیری و مبارزه، غلامرضا صالحی که قائم‌مقامی لشکر را برعهده داشت، به شهادت رسید. البته با وجود سلحشوری رزمندگان اسلام، دشمن مجبور به عقب‌نشینی شد.

در طول هشت سال دفاع مقدس، لشکر ۲۷ محمد رسول الله (ص) ۴ فرمانده لشکر، ۶ قائم مقام لشکر، ۲ رئیس ستاد، ۱۰ فرمانده تیپ، بیش از ۱۵۰  فرمانده و معاون گردان را تقدیم انقلاب اسلامی کرده است. به پاس این مجاهدت خالصانه رزمندگان که عمدتاً تهرانی هستند، یادمانی در ضلع شمالی قطعه ۴۰ بهشت زهرا تهران ساخته شد که نام ۲۰۰ نخبه شهید این لشکر در آن حک شده است. این در حالی است که حدود ۱۸ هزار نفر از شهدایی که در بهشت زهرا آرمیده‌اند، اعزامی از لشکر ۲۷ محمد رسول الله بوده‌اند.

در یادمان شهیدان سرافراز و خط‌شکن لشکر ۲۷ محمد رسول الله (ص) نام این شهدا خودنمایی می‌کند:

فرماندهان: رضا چراغی، احمد متوسلیان، ابراهیم همت، سعید مهتدی.

قائم‌مقام‌ها و معاونان لشکر: سیدمحمدرضا دستواره، علی رنجبران، اکبر حاجی‌پور، ابراهیم معصومی، علیرضا ناهیدی، حسن زمانی، سید یوسف کابلی، محسن نورانی، سعید امینی، حسین قجه‌ای،‌ محمدرضا کارور، سیدجعفر تهرانی، احمد نوزاد، حسین راحت، حسین تقوی‌منش، محمود شهبازی، اکبر زجاجی، اسماعیل قهرمانی، علیرضا نوری، غلامرضا صالحی، احمد اسکندری، احمد اسکندی، سعید سلیمانی، عباس ورامینی، اسماعیل خسروی، مجید رمضان، محسن وزوایی، اسدالله پازوکی، مهدی خندان.

واحد توپخانه و پدافند هوایی: مهدی کروبی، جعفر نجفی.

ستاد فرماندهی و مهندسی رزمی: علی صبوری قمی، سیدمحمد حسینی، سیدمحمد اینانلو.

واحد تبلیغات و عقیدتی: محمدرضا امینی، مرتضی ابراهیم ولوجردی.

تیپ ذوالفقار: مصطفی پالیزبان، حسن خیرآبادی، علی گچ‌کار تهرانی، محمدتقی پکوک، رضا شیرازی، حسن بختیاری، کریم عبدالصمد، محسن سالاری.

واحد بهداری و ش.م: محمدحسین مردی ممقانی، سیدجواد سجادی، مهدی عباسی، مصطفی مرتجی.

یگان زرهی و دریایی: اصغر لاری، مهراب نعمتی، احمد دیندار، یونس نورآور، یدالله پوریانی، قاسم گرجی.

واحد تعاون و آموزش نظامی: علی فروزش، علیرضا رحمانی.

واحد اطلاعات و عملیات: جواد افراسیابی، مجید زادپور، حمزه مقیم، نادر فناخسرو، اصغر انصاری، محمدرضا مرادی، محمود راحت، موسی حاج احمدی، سیدمجتبی حسینی، امیرمسعود صادقی یکتا.

گردان انصار: حجت‌الله نیکچه فراهانی، رحمت‌الله خالصی، حسین مبارک آبادی، اسماعیل ذاکری، منصور حاج امینی، حمزه قلی اکبری، داود تهمتن، علیرضا اسدی، علی توران‌لو.

گردان شهادت و جعفر طیار:علی اصغر صفرخانی، جواد حاج ابوالقاسم صراف، حمید اسدی.

گردان مسلم بن عقیل: ابوالفضل محمدی، حمیدرضا آجرپز، حبیب‌الله مظاهری، خسرو ارژنگی مهربان، میرحمید مهربان.

واحد طرح و عملیات و ستاد خبری: محمدحسن ترابیان، مسعود سررشته‌داری، قاسم الله وردی.

گردان مقداد: رجب علی بکینی‌لو، بهمن نجفی، قاسم کلهر، محمود حق‌دوست، علی جزمانی حسین آبادی.

گردان مالک اشتر: محمد شهبازی، مهدی خسروشاهی، اسدالله ذوالقدر، قاسم دهقان، ‌قاسم بیات، محمد شهبازی، علیرضا شهبازی، احمد بابایی، علی‌اکبر هاشمی، محمود پیربداغی، مهدی بخشی، داریوش ریزوندی.

گردان تخریب: محس دین شعاری، محسن حمات‌پور، احمد جوان بخشی، علی کفایتی شیرمنش، محمدرضا دانش، صفا مظفری.

گردان کمیل: محمود ثابت‌نیا، علیرضا حسینی بنکدار،‌ سعید خدایی، مرتضی خانجانی، فتح‌الله شاه‌آبادی فراهانی.

واحد تدارکات و مخابرات: محمد عبادیان، محمود نیکو منظر، محمدرضا سلطانی قمی.

واحد مدیریت داخلی و بسیج: سیدمحمدرضا حسینی پناهنده، منوچهر رضایی.

گردان عمار: ابراهیم اصفهانی، احمد خرمی‌شاد، حسین شیخ زاده آذری، بهرام تندسه، علی اصغر یشکیده، مهدی حصریان، محمد عیدی، اسماعیل لشکری، حسین دهقان، محمدتقی ستاریان، عباس وادیان،‌ مرتضی مفاخری، امیر گره‌گشا.

گردان میثم: علی اصغر ارسنجانی، حمیدرضا هاشمی، احمد حاجی‌خانی، ابوالفضل کاظمی، عباس شعف، سیدابراهیم کسائیان، مرتضی سلمان طرقی، حسین طاهری، مختار سلیمانی.

گردان بلال حبشی و ابوذر: سیدمهدی لاجوردی، سیدناصر حسینی، حمیدرضا رشیدی، محمدکاظم کلهر، ناصر صالحی، مرتضی زارع، مجتبی گل‌شناس، هوشنگ امیری کلاش، علی اصغر شمسی، وحید گالشی، اصغر اصغری، مجتبی نعمتی، داود قادری.

گردان حمزه: بهروز پازوکی، غلامرضا نظام آبادی، بهروز آذری، محمد سجادی، حسین امیرفر، ناصر کاملی.

گردان حبیب بن مظاهر: حمیدرضا زرچینی، مرتضی مظاهری کرمانی، محمدرضا آقا دایی، حمید حاج ملاجین، حسن اسلامیت، اصغر بهفر، محمود مرادی، ابراهیم خلج.

گردان حنظله،‌ یاسر، خندق و حنین:حسینعلی یاری‌نسب، سیدرحمت الله میرتقی، رضا گواینی، غلامحسین گودینی.

یادمان شهیدان سرافراز و خط شکن لشکر ۲۷ محمد رسول الله (ص) در سال ۱۳۹۱ ساخته شده است. در یادمان شهدای لشکر ۲۷، شش صورت مزار در ضلع جنوبی و شمالی این یادمان دیده می‌شود که بیانگر فرماندهان لشکر است. در ۴ طرف کتیبه یادمان شهدا نام برخی شهدای لشکر درج شده است که هر کدام از این ستون ها یادآور شهدای شاخص این لشکر است. روبروی ایستگاه صلواتی و در قسمت راست نام شهدای معاونین و قائم مقام لشکر ۲۷ دیده می‌شود. روبروی ایستگاه صلواتی و سمت چپ هم نام شهدای مسؤولان ستاد لشکر ۲۷ رسول الله حک شده است. نام شهدای مسؤولان  تیپ های لشکر ۲۷ در این یادمان، روبروی حرم امام (ره) و در سمت راست آمده است. در سمت چپ آن نیز اسامی شهدای مسؤولان محورهای لشکر ۲۷ آمده است.

انتهای پیام/

منبع: فارس