شهر خبر

بدون اشاره به نقض عهد آمریکا و اروپا؛

«جوزف بورل» از ایران خواست مذاکرات وین ازسرگرفته شود!

«جوزف بورل» از ایران خواست مذاکرات وین ازسرگرفته شود!

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بدون اشاره به خروج یکجانبه آمریکا از توافق هسته ای سال ۲۰۱۵ با ایران و تداوم انفعال اروپا در عمل به تعهدات برجامی خود، از تهران خواست نشست وین ازسرگرفته شود!

به گزارش خبرگزاری مهر، جوزف بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بدون اشاره به خروج یکجانبه آمریکا از توافق هسته ای سال ۲۰۱۵ با ایران و تداوم انفعال اروپا در عمل به تعهدات برجامی خود ادعا کرد که ایران به احیای این توافق نیاز دارد!

مجری شبکه «پی‌بی‌اس» خطاب به مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: الان ۴ ماه است که از مذاکرات اروپا و ایران که بدون نتیجه قابل توجهی به پایان رسید گذشته، ۲ ماه از انتخاب ابراهیم رئیسی به ریاست جمهوری ایران گذشته است. آیا تایید می‌کنید که تهران امروز مایل به انجام گفتگوی جدی نیست؟

جوزف بورل در این باره گفت: خوب اگر بخواهیم صادق باشیم، ۲ ماه شده و باید این را هم در نظر داشته باشید که فقط ۲۵ روز از آغاز به کار وزیر خارجه جدید (ایران) گذشته است. من این فرصت را داشتم که دیروز شخصاً با او (حسین امیرعبداللهیان) ملاقات کنم، یک بحث طولانی داشتیم. او به من اطمینان داد که آنها به میز مذاکرات در وین در اتریش باز خواهند گشت. من به عنوان هماهنگ کننده توافق هسته‌ای با ایران، تمام تلاش خود را برای انجام این کار، برای احیای توافق، بازگشت ایالات متحده به توافق و انجام کامل تعهدات هسته ای توسط ایران انجام خواهم داد.

مجری این مصاحبه در ادامه پرسید: ایرانی‌ها در گذشته گفته‌اند که این مذاکرات را از سر خواهند گرفت و به وضوح هنوز این گام را برنداشته‌اند. آیا معتقدید برای اطمینان از احیای این مذاکرات باید اهرم یا فشار بیشتری بر ایران اعمال شود؟

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا پاسخ داد: موضوع، فشار نیست. من فکر می کنم که آنها باید متقاعد شوند که به توافق نیاز دارند و اقتصاد و جامعه ایران در وضعیت بسیار بدی قرار دارد! آنها نیاز دارند به میز مذاکرات بازگردند.

گفتنی است که تعلل طرفین اروپایی برجام در برآورده کردن مزایای اقتصادی برجام و همراهی آنها با واشنگتن، موجب شد تا ایران در اقدامی اعتراضی، از تعهدات برجامی خود بکاهد و بازگشت به آنها را به رفع کامل تحریم‌ها مشروط کند.