شهرخبر

انتقاد از عملکرد سازمان بحران کشور در مواجهه با بحران‌ها/ ضرورت مطالبه‌گری رسانه‌ها


انتقاد از عملکرد سازمان بحران کشور در مواجهه با بحران‌ها/ ضرورت مطالبه‌گری رسانه‌ها

رئیس دانشکده ارتباطات دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی با انتقاد از بی‌توجهی مدیران برای کاهش بحران در کشور از رسانه‌ها خواست تا در این باره مطالبه‌گر باشند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران پویا،‌اکبر نصرالهی رئیس دانشکده ارتباطات دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی در لایو اینستاگرام با موضوع «چالش‌های دولت‌های مختلف در مدیریت بحران» گفت: تمامی کشورها در معرض بحران‌های مختلف هستند. بحران‌ها می‌تواند در ابعاد اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، طبیعی و ... بروز کند. تاکنون تعداد 45 بحران در دنیا شناسایی که 32 بحران در کشور ما مستعد وقوع است در واقع در کشور ما تنوع وقوع بحران در رتبه 5 قرار گرفته و باید در تمامی بخش‌ها تجدیدنظر کرد.

وی افزود: تمامی افراد و دستگاه‌ها در زمینه بحران‌ها مسئول بوده و نمی‌توان گفت مدیریت بحران در برابر بحران مسئول و آموزش‌وپرورش، مجلس و دیگر سازمان‌ها بدون مسئولیت هستند. البته برخی از سازمان‌ها وظایف بیشتری و برای مدیریت، ‌پیش‌بینی و پیشگیری بحران طراحی شده است. سازمان مدیریت بحران باید بتواند از بخش‌های متعدد استفاده کرده و مواجه با بحران را در کشور کاهش دهد.

نصرالهی تاکید کرد: تمامی کشورها در معرض بحران هستند. هرچند استفاده از ظرفیت فعالیت افراد غیرحرفه‌ای و عدم استفاده از ظرفیت رسانه‌ها مطرح است. در کشور بعد از بحران توجه نمی‌شود. هیچ سازمانی نسبت به مدیریت بحران حساس نیست و باید توجه مسئولان در این زمینه جلب شود.

رسانه‌ها در مدیریت بحران مطالبه‌گر باشند

رئیس دانشکده ارتباطات دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی درباره عدم توجه رسانه‌ها به بحران‌ها افزود: سازمان بحران کشور باید هر هفته با رسانه‌های مختلف برنامه داشته باشد. بنابراین عدم آگاهی و حساسیت رسانه‌ها به‌دلیل عدم توجه سازمان مدیریت بحران است. در حالی که رسانه باید مطالبه‌گر باشد.

نصرالهی گفت: در کشور بحران‌خیز ایران باید آموزش مدیریت بحران از مهدهای کودک آغاز شود. در این شرایط در صورت عدم ارائه خدمات آموزشی در وزارت علوم یا مدارس می‌توان از سوی رسانه‌ها مورد پیگیری قرار گیرد.

وی تاکید کرد: سازمان بحران کشور با توجه به تحولات پیرامونی نسبت به قبل کارهای مناسبی انجام داده است. هرچند با توجه به تحولات و انتظارات عملکرد سازمان مدیریت قابل قبول نیست؛ چرا که عدم‌هماهنگی سازمان‌ها فعالیت سازمان بحران را در حوادث بی‌اثر کرده است.

نصرالهی درباره سواد مدیریت بحران رسانه‌ها تاکید کرد: به‌طور کلی عملکرد مدیریت بحران کشور وضعیت مناسبی نداشته است.

تهران آمادگی وقوع زلزله 7 ریشتری را ندارد

به گفته وی بحران‌های به دو دسته قابل پیش‌بینی و غیر قابل پیش بینی تقسیم بندی می‌شوند به طور مثال در بحران زلزله می‌توان آمادگی لازم را برای وقوع آن ایجاد کرد چرا که تهران آمادگی زلزله 7 ریشتر را ندارد و دستگاه‌های مختلف باید در این زمینه برنامه داشته باشند.

رئیس دانشکده ارتباطات دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی درباره اولویت اقدامات در سازمان مدیریت بحران گفت: اولین اقدام سازمان مدیریت بحران دعوت از دانشگاهیان، رسانه‌ها و سازمان‌های درگیر است که با همفکری یکدیگر بتوانند به‌حل مشکلات بپردازند.

انتهای پیام/