شهرخبر

ارائه خدمات مشاوره به دانش‌آموزانی که والدین خود را در کرونا از دست داده‌اند


ارائه خدمات مشاوره به دانش‌آموزانی که والدین خود را در کرونا از دست داده‌اند

سرپرست معاونت پرورشی وفرهنگی وزارت آموزش و پرورش گفت: طرح همدل به دانش‌آموزان دارای والدین از دست رفته به علت بیماری کرونا خدمات مشاوره می‌دهد.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم، حسن شربت‌دار به برنامه‌های معاونت پرورشی و فرهنگی در حوزه راهنمایی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی اشاره کرد و گفت: یکی از طرح‌هایی که در اداره کل امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی در سال تحصیلی جدید انجام می‌شود طرح همدل و صدای مشاور است.

وی افزود: این طرح با تاکید بر دانش‌آموزان دارای والدین از دست رفته به علت بیماری کرونا به منظور توسعه خدمات راهنمایی و مشاوره و ارائه خدمات مطلوب به دانش‌آموزان نیازمند خدمات است. 

شربت‌دار گفت: در این طرح، مدارس دارای مشاور از طریق تماس با والدین و دانش‌آموزان در قالب طرح همدل اقدام به شناسایی مشکلات و ارائه راهنمایی‌های لازم از طریق تماس تلفنی 
می‌کنند و در مدارس فاقد مشاور نیز اعضای تخصصی هسته‌های مشاوره از طریق تماس تلفنی با مدیر مدرسه و کارکنان مشکلات را شناسایی و دانش‌آموزان نیازمند را با دعوت در مرکز مشاوره مورد حمایت مداخله‌ای قرار می دهند. 

سرپرست معاونت پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش خاطر نشان کرد:  در اجرای طرح همیار مشاور با شعار " هر کلاس یک همیار " دانش‌آموزان مدارس متوسطه اول و دوم زیر نظر مشاوران مدارس و اعضای تخصصی هسته‌ها و مراکز مشاوره در 6 سطح مشخص، به ارائه خدمات اولیه روان شناختی و راهنمایی مختصر می‌پردازند.

وی ادامه داد: افراد همیار باید روحیه همدلی، همکاری، اعتمادپذیری، رازداری، شنوا بودن و عاقلانه فکر کردن را داشته باشند در حال حاضر 96 هزار همیار در مدارس کشور  فعال هستند.

شماره تماس 1570 خدمات مشاوره می‌دهد

شربت دار گفت: خط ملی 1570 در سراسر کشور با هدف شناسایی فوری دانش‌آموزان، فرهنگیان و اولیای نیازمند خدمات تخصصی مشاوره‌ای و حمایتی به صورت رایگان و از ساعت 8 صبح لغایت 20 هر روز به جز روزهای جمعه راه اندازی شده است  در این طرح ملی در تلاش هستیم تا با بهره‌گیری از متخصصان حوزه مشاوره ضمن شناسایی فوری نیازهای روان شناختی، زمینه لازم برای ارائه خدمات را از طریق تیم فوریت‌های روانی – اجتماعی،  مددکاران شاغل در آموزش و پرورش، مراکز مشاوره و خدمات روان شناختی فراهم کنیم.

وی افزود: تیم فوریت‌های روانی – اجتماعی وزارت آموزش و پرورش براساس قانون حمایت از حقوق کودک و نوجوان در 729 منطقه آموزش و پرورش کشور با بهره گیری از متخصصان موضوعی در حوزه‌های مختلف مشاوره، روان شناسی، روان پزشکی و مددکاری تشکیل و در حوزه‌های فوریتی از جمله خودکشی ، اقدام به خودکشی، فرار، کودک آزاری ، فقر، بدسرپرستی، بی سرپرستی، اعتیاد و ... ورود موثر خواهند داشت، در سال تحصیلی جدید انتظار می‌رود این اقدام مهم و اساسی با جدیت بیشتر پیگیری شود.

سرپرست معاونت پرورشی و فرهنگی به اجرای طرح ملی نماد اشاره کرد و افزود: برنامه ملی نماد با هدف توانمندسازی، شناسایی، تشخیص، درمان و ارجاع به موقع دانش‌آموزان نیازمند خدمات روانی – اجتماعی با مشارکت دستگاه‌ها و عضو ائتلاف در مدارس مجری نماد (35 منطقه کشور ) برگزار می‌شود این برنامه ملی در حوزه شناسایی، درمان و ارجاع و در قالب برنامه نماد بصورت الکترونیکی و یکپارچه به حمایت و مراقبت از دانش‌آموزان می‌پردازد، انتظار می‌رود این برنامه در سال تحصیلی جدید با نرخ پوشش بالاتر و فراگیری بیشتر بصورت کمی و کیفی به عنوان یک برنامه موثر نقش بی بدیلی در ارائه خدمات مشاوره‌ای و مددکاری و حمایتی داشته باشد.

 

انتهای پیام /