فاطمه رضوان‌مدنی، معاون پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور، در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی برنا، درباره جزئیات مراکز جامع درمان و بازتوانی اعتیاد، اظهار کرد: مراکز جامع درمان و بازتوانی معتادین از نیمه دوم سال 1398 با راه اندازی یک مرکز در اصفهان شروع شد و در حال حاضر 33 مرکز در کلیه استان‌ها وجود دارد.

وجه تمایز درمان اعتیاد در مراکز جامع درمان با سایر مراکز

او درباره تفاوت مرکز جامع درمان و بازتوانی اعتیاد با سایر مراکز درمانی اعتیاد، گفت: درمان در این مدل به مدت یک سال است در این مدل بیماران پس از پذیرش وارد مرحله سم زدایی شده و به مدت 2 هفته این مرحله را طی می‌کنند و بعد از سم زدایی به مدت سه و نیم ماه  به صورت اقامتی تحت درمان‌های روانی، اجتماعی و معنوی به صورت نظام‌مند قرار می‌گیرند و در مرکز مراحل مختلفی را طی می‌کنند.

رضوان‌مدنی ادامه داد: پس از پایان دوره سم‌زدایی و اقامت (چهار ماه)، فرد بهبودیافته بر اساس مدل درمان سرپایی و  خودیاری به طی مدت هشت ماه و با شرکت در 52 جلسه (سه ساعته) به صورت سرپایی با برنامه از قبل تعیین شده تحت نظر مدیر مورد در جلسات درمانی و آموزشی مرکز شرکت می‌کنند.

معاون پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور اضافه کرد: مددجویان 4 ماه اقدامات شبانه روزی و 8 ماه درمان سرپایی دارند و پس از یک سال وارد باشگاه بهبودیافتگان شده و همچنان جلسات درمان ماهیانه یک بار تداوم دارد.

او با اشاره به اینکه مددکار و تیم درمان پس از ترخیص بیمار از مرکز پیگیر درمان بیمار هستند، اضافه کرد: در تمامی طول درمان و پس از ترخیص تیم درمان مراقب بیمار بوده و پیشگیری از عود می‌کند.

رضوان‌مدنی گفت: بیماری‌های همراه معتاد از جمله بیماری‌های جسمی و روانی در کنار درمان اعتیاد توسط تیم درمان از جمله روانپزشک، پزشک روانشناس و مددکار درمان می‌شوند.

معاون پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور تصریح کرد: افرادی که در پایان اقامت خانواده داشته با کمک مددکار به خانواده برمی‌گردند و کسانی که سرپناه و خانواده ندارند جهت اسکان و اقامت به مراکز اقامتی توانمندسازی ارجاع می‌شوند.

حرفه آموزی به معتادان بعد از درمان اعتیاد

او با بیام اینکه در این مراکز به اشتغال و حرفه آموزی توجه می شود، گفت: افراد در صورت داشتن شغل با کمک مددکار به شغل سابق خود باز می‌گردند و در غیر این صورت با مهارت آموزی به اشتغال ایشان کمک می‌شود.

مطالعات علمی برای انتخاب شیوه درمان اعتیاد در مراکز جامع بازتوانی

رضوان مدنی تصریح کرد: با توجه با آمار بالای عود و بازگشت به اعتیاد بالاخص در میان بهبودیافتگان و ترخیص شدگان از مراکز درمانی رایج و همچنین با توجه به واقعیت‌های درمان اعتیاد که در منابع بین‌المللی به آن اشاره شده که در درمان اعتیاد به همه جوانب جسمی، روانی، اجتماعی و اشتغال و اسکان افراد تحت درمان توجه شود و بیمار پذیرش شده باید تحت نظارت و آموزش کافی و دائمی قرار گیرد تا از بازگشت وی به چرخه اعتیاد پیشگیری کرد لذا به نظر می‌رسید با توجه به شواهد موجود رویکرد جدیدی باید طراحی کرد که همه این موارد را در نظر بگیرد لذا مراکز جامع درمان و بازتوانی اعتیاد مبتنی برتداوم درمان طراحی و تدوین شد.

معاون پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور بیان کرد: طی دو سال اخیر که این مراکز راه‌اندازی شده حدود 5000 نفر پذیرش شده‌اند که البته اگر شرایط کرونا نبود تا 15000 نفر ظرفیت پیش بینی شده بود. حدود 53 درصد بیماران همچنان در درمان باقی مانده و یا بهبودی کامل داشته و هنوز عود نشان نداده‌اند.

هزینه درمان در مراکز جامع درمان و بازتوانی اعتیاد

او درباره هزینه درمان در این مراکز، گفت: تعرفه و هزینه تمام شده برای درمان هر نفر طی مدت یک سال در سال 1399 مبلغ 9 میلیون تومان بوده و در سال 1400 مبلغ 13 میلیون تومان پیش بینی و ابلاغ شده است که سازمان بهزیستی در نظر دارد به کسانی که درمان خود را به طور کامل انجام داده باشند یارانه درمان به صورت صد درصدی پرداخت کند و برای افراد پذیرش شده در این مراکز خدمات رایگان ارائه دهد.

رضوان‌مدنی بیان کرد: همچنین برای کسانی که پس از ترخیص از این مراکز و بهبودی کامل تمایل به راه‌اندازی شغل و کسب کاری دارند مبلغ 50 میلیون تسهیلات خود اشتغالی با سود 4 درصد پرداخت خواهد شد. کارآفرینان می‌توانند با جذب 40 نفر از مددجویان این مراکز، 2 میلیارد تومان تسهیلات دریافت کنند.

معاون پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور ادامه داد: در حال حاضر هم که برای تجهیز و راه‌اندازی این مرکز مبلغ 300 میلیون تومان به استان پرداخت شده است.

او درباره مراکز جامع درمان و بازتوانی اعتیاد، خاطرنشان کرد: در دو استان اردبیل و البرز دو مرکز زنان وجود دارد و در استان کرمانشاه و تهران هم دو مرکز دیگر در حال راه‌اندازی هستند.

انتهای پیام/4