به گزارش برنا؛ تیم ملی والیبال ایران در بیست و چهارمین دوره رقابت‌های قهرمانی آسیا موفق شد با شکست ژاپن، میزبان این دوره از بازی‌ها برای چهارمین بار روی سکوی قهرمانی این مسابقات بایستد.

هدایت تیم ملی کشورمان را این دوره بهروز عطایی برعهده داشت. این برای نخستین بار است که والیبال ایران در رده سنی بزرگسالان با کادر کامل ایرانی به این موفقیت دست پیدا می‌کند. موفقیتی که قطعا مسیر حضور مربیان ایرانی را روی نیمکت تیم ملی کشورمان در سال های پیش رو هموارتر خواهد کرد.

همچنین از دیگر نکات قابل تامل برای تیم ملی ایران در این دوره از رقابت‌ها نبود ستاره‌هایی چون، سعید معروف، سیدمحمد موسوی و امیر غفور بود که تقریبا بعد از گذشت 10 سال تیم ملی ایران موفق شد در غیاب ستاره‌هایش عنوان قهرمانی را به دست بیاورد. 

نقطه عطف مسابقات استفاده از کادر کامل ایرانی بود

بهنام محمودی، پیشکسوت والیبال کشورمان، درباره کسب این قهرمانی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه ورزشی برنا اظهار کرد: به مجموعه تیم خسته نباشید می‌گویم. بازی خوبی انجام دادیم و نتیجه مطلوبی را به دست آوردیم. به اعتقاد بنده نقطه عطف این مسابقات استفاده از کادر کامل ایرانی بود. عملکرد تیم فوق‌العاده بود به ویژه اینکه در مدت اخیر دو بار نتیجه را به ژاپن واگذار کرده بودیم و نیاز به این پیروزی و قهرمانی کاملا حس می‌شد. به خانواده والیبال تبریک می‌گویم و در آینده حتما از این تیم خبرهای خوب و بسیاری خواهیم شنید.

023IRI_players_celebrate_their_victory-1000x667

او با اشاره به جوانگرایی صورت گرفته در تیم گفت: پوست‌اندازی در تیم‌های ورزشی اتفاقی طبیعی است آن‌هم به ویژه بعد از المپیک. در مورد تیم ملی کشورمان هم مدت‌ها صحبت از جوانگرایی بود اما همیشه در حد همین حرف بود ولی خوشبختانه پس از پایان المپیک این فرصت و شرایط فراهم شد تا شاهد این اتفاق طبیعی در تیم باشیم. در حال حاضر هم این تصمیم با اتفاق خوبی مانند همین کسب قهرمانی همراه شد. مهمترین رویدادی که می‌توان برای تیم ملی در نظر گرفت حضور در لیگ جهانی و بازی‌های آسیایی هانگژو است. این تیم حالا یک سال فرصت دارد و قطعا با یک برنامه‌ریزی مناسب می‌تواند به خوبی در این دو مسابقه هم عملکرد قابل دفاعی را ارائه بدهد.

کارشناس والیبال خاطرنشان کرد: فراموش نکنیم این قهرمانی با مربی داخلی به دست آمد. عطایی مربی خوبی است و ما در کل مربیان خوبی داریم که قطعا تا شروع بازی‌های آسیایی می‌توانند به تیم اضافه شوند و به کادر فنی کمک کنند.

گرفتن جام قهرمانی در آسیا برای والیبال ایران الزامی بود

محمدرضا دامغانی، مربی والیبال، در این رابطه به خبرنگار برنا گفت: ابتدا به جامعه ورزش و بعد بازیکنان و کادر فنی تبریک و خسته نباشید می‌گویم. خانواده والیبال در حقیقت از نتایج به دست آمده در لیگ ملت‌ها و المپیک بسیار آزرده خاطر بودند. بنابراین گرفتن این جام بعد از آن دو ناکامی کاملا واجب بود که خوشبختانه والیبالیست‌های ایران موفق شدند نتیجه درخوری را کسب کنند و بعد از مدت‌ها شادمانی را به جامعه والیبال هدیه دهند. یکی از نکات حائز اهمیت در رسیدن به قهرمانی استفاده تمام و کمال از کادر ایرانی بود. البته نتایج تیم ملی در این رویداد به‌ویژه در مرحله مقدماتی از قبل هم قابل پیش‌بینی بود اما رفته‌رفته فشردگی بازی‌ها، تیم را دچار چالش می‌کرد و مقابل چین کار آسانی نداشتیم. در بازی با ژاپن هم به مصاف تیمی رفته بودیم که در تلاش بود برای سومین بار تیم ملی ایران را شکست بدهد اما خوشبختانه موفق شدیم میزبان را از پیش رو برداریم و به جایگاهی که شایستگی آن را داشتیم دست پیدا کنیم.

دامغانی خاطرنشان کرد: والیبال کشورمان با حضور بازیکنان جوان، جان تازه‌ای گرفته اما باید از این تیم حمایت کنیم و فرصت بدهیم. در این رویداد 3 بازیکن همیشه ثابت مانند سعید معروف، محمد موسوی و امیر غفور را نداشتیم. در همه این سال‌ها والیبالیست‌های خوبی تربیت شدند که به خوبی می‌توانند جای خالی برخی از مهره‌ها را پر کنند اما پر کردن جای خالی سعید معروف سخت و زمان بر است ولی انسان به امید زنده است. سعید معروف هم روزی که آمد جوان بود و ناشناخته، کشور برای او هزینه کرد تا شد سعید معروف، البته با استعدادی که خودش داشت.

او گفت: حالا هم کریمی و امثال او هستند اما هنوز خیلی با معروف فاصله دارند ولی اگر صبور باشیم کم‌کم جایگزینان خوبی را خواهیم داشت. بازی‌های آسیایی هانگژو را در پیش داریم بازی‌هایی که برای همه رقبای آسیایی ما مهم است، بنابراین هیچ‌کس در این مدت بیکار نخواهد نشست. همه تمرین می‌کنند پس ما هم باید تمرین کنیم، برنامه‌ریزی داشته باشیم تا بتوانیم باز هم طلای دوره قبل را تکرار کنیم البته با مربی ایرانی.

001IRI_players_enter_the_match_court-1000x667

اعتماد به جوانان به خوبی نتیجه داد

حسن سمیعی، کارشناس والیبال، در این خصوص گفت: در صحبت‌های قبلی اشاره کرده بودم که این قهرمانی قابل پیش‌بینی است و خوشبختانه این امر محقق شد و باز هم شاهد قهرمانی تیم ملی کشورمان در آسیا بودیم. غیر از ژاپن تقریبا سایر تیم‌ها حریف جدی برای ما نبودند، به همین دلیل می‌توان گفت شاگردان عطایی به راحتی موفق شدند روی سکوی نخست مسابقات قرار بگیرند اما مقابل ژاپن بازی آسانی نداشتیم ولی به خوبی نتیجه گرفتیم. بازیکنان خوبی در کنار تیم بودند و تقریبا 7 الی 8 بازیکن مهم و خوب داشتیم مانند میثم صالحی که شاید در تیم کارنامه قوی نداشته باشد ولی حضور مداوم و خوب او در رقابت‌های لیگ برتر از او یک بازیکن آماده ساخته که حالا به خوبی در خدمت تیم ملی است.

او افزود: در مجموع به غیر از چند بازیکن مانند قلی‌پور و مسافر که حضورشان در کنار تیم بی‌فایده بود، مابقی خوب بودند. در هر رقابتی نتیجه گرفتن بیشتر از هر عاملی به حضور بازیکنان خوب و موثر است یعنی 80 درصد نتیجه گرفتن در یک بازی سهم بازیکن است، 15 درصد سهم مربی و 5 درصد هم امکاناتی که برای تیم در نظر گرفته می‌شود. با این حال همه جوره خوب بودیم و همیشه هم عنوان می‌کردیم که در رقابت‌های آسیایی می‌توان به مربی داخلی تکیه و به نظرم باید از بهروز عطایی و کادرش حمایت کرد.

سخن آخر

تیم ملی والیبال ایران در رقابت های قهرمانی آسیا عملکرد خوبی را از خود به نمایش گذاشت. پس از پایان این رقابت ها محمدرضا داورزنی در گفت و گویی خبر از تمدید قرارداد بهروز عطایی تا المپیک پاریس را داد. بدون تردید سال 2022 با توجه به برگزاری لیگ ملت‌ها و مسابقات جهانی که بالاترین سطح را در والیبال دنیا بعد از المپیک دارد، سال مهمی برای والیبال ایران خواهد بود. حال باید منتظر ماند و دید تیم ملی کشورمان در این رویدادها چه نتیجه ای را رقم خواهد زد./ 6