شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#آمریکا#فرانسه#بایدن#واشنگتن

پس از تماس تلفنی بایدن و ماکرون؛ فرانسه سفیرش را به آمریکا بازمی‌گرداند

بایدن و ماکرون در تماس تلفنی توافق کردند سفیر فرانسه ظرف روزهای آینده به واشنگتن بازگردد. این تماس تلفنی چند روز پس از بحران "زیردریایی‌های اتمی" است.

به گزارش ایسنا، به نقل از رویترز، همانطور که کاخ ریاست‌جمهوری فرانسه امروز، چهارشنبه اعلام کرده بود، جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا و امانوئل ماکرون، همتای فرانسوی او تماس تلفنی را در سایه تنش اخیر به دلیل بحران زیردریایی‌ها برقرار کردند.

طبق بیانیه کاخ سفید، بایدن در این تماس تلفنی بر اهمیت استراتژیک مشارکت فرانسه و اروپا در منطقه هند و آرام تاکید کرد.

کاخ سفید اعلام کرد: رئیس‌جمهوری آمریکا و ماکرون روی نشستی در پایان اکتبر در اروپا توافق کردند.

کاخ سفید ادامه داد: بایدن و ماکرون همچنین روی منشور دفاعی آمریکا که می‌تواند از رایزنی‌های باز بین هم‌پیمانان بهره ببرد، توافق کردند.

همچنین ریاست‌جمهوری فرانسه در بیانیه‌ای اعلام کرد، ماکرون با بازگرداندن سفیر پاریس به واشنگتن در روزهای آینده موافقت کرد.

کاخ الیزه تاکید کرد: آمریکا متعهد شد حمایتش از روند مبارزه با تروریسم به رهبری کشورهای اروپایی در منطقه ساحل آفریقا را تقویت کند.

پیشتر گابریل اتال، سخنگوی دولت فرانسه روز یکشنبه گفت، بایدن پس از لغو قرارداد خرید زیردریایی‌ها از پاریس از سوی استرالیا و خرید زیردریایی‌های اتمی از واشنگتن خواستار صحبت با ماکرون شده است.

این سخنگو تاکید کرده بود، این تماس به زودی برقرار می‌شود.

جزئیات بحران زیردریایی‌ها به فسخ قرارداد خرید زیردریایی‌های معمولی فرانسه به ارزش ۴۰ میلیارد دلار از سوی استرالیا بازمی‌گردد.

در مقابل استرالیا از طریق مذاکره با آمریکا و انگلیس طی ۱۸ ماه دست‌کم به هشت زیردریایی هسته‌ای دست می‌یابد.

اعلام این قرارداد در جریان مشارکت امنیتی سه جانبه بین استرالیا، آمریکا و انگلیس تحت عنوان آکوس مطرح شد.

این مشارکت پاریس را خشمگین کرد به طوریکه سفیرانش را از استرالیا و آمریکا پس از لغو قرارداد زیردریایی‌ها فراخواند و این توافق سه جانبه را "خنجر از پشت" توصیف کرد.

انتهای پیام