شهر خبر

اختصاصی/ ارتباط چاقی با افسردگی

اختصاصی/ ارتباط چاقی با افسردگی

تحقیقات جدید نشان می دهد هم سلامت جسمی و هم عوامل اجتماعی بر سلامت روان افراد دارای BMI بالا تأثیر می گذارد.

سرویس ترجمه بهداشت‌نیوز، اضافه وزن یا چاقی می‌تواند خطر ابتلا به چندین بیماری مزمن مانند دیابت نوع ۲ و بیماری‌های قلبی را افزایش دهد و شواهد فزاینده ای وجود دارد که نشان می‌دهد که این عامل بر سلامت روان نیز تأثیرگذار است. نتایج یک مطالعه اخیر نشان‌دهنده آن است که داشتن شاخص توده بدنی بالاتر (BMI) احتمال افسردگی را افزایش می‌دهد؛ حتی در غیاب ضعف سلامت متابولیک. افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های مرتبط با وزن بالا از جمله دیابت نوع دو یا انواع بیماری‌های قلبی از دیگر اثرات اضافه وزن محسوب می‌شود.
چاقی و افسردگی رابطه‌ای دو طرفه دارند؛ بدین معنا که چاقی باعث افسردگی و افسردگی باعث چاقی می شود. این مورد در مطالعات مقطعی و طولی و در جمعیت عمومی مردم مورد ارزیابی قرار گرفته است. این رابطه یک ارتباط قوی و آماری قابل توجه است که در هر دو جهت پیش می رود. چاقی یک بحران بهداشتی رو به رشد هم در ایالات متحده و هم در سراسر دنیاست. طبق گزارش سازمان بهداشت جهانی (WHO ، چاقی در سراسر جهان از سال ۱۹۷۵ تقریباً سه برابر شده است. بر اساس آخرین نظر سنجی مرکز ملی سلامت و تغذیه (NHANES) ، در ایالات متحده ۳۹.۶ درصد از بزرگسالان چاق محسوب می‌شوند.
محققان عوامل ژنتیکی را بررسی می‌کنند تا بدانند چه چیزی باعث افسردگی در افراد چاق می شود. با استفاده از داده‌های پرسشنامه سلامت روان مربوط به ۱۴۵ هزار و ۶۶۸ نفر با نسب اروپایی در انگلستان، این مطالعه تعیین کرد که افسردگی ناشی از چاقی بیشتر به دلیل شرایط سلامتی مرتبط با BMI بالاتر مانند بیماری‌های قلبی است. فشار خون یا دیابت نوع دو یک معضل سلامتی بین‌المللی و مهم به شمار می‌آید؛ جایی که بیش از نیم میلیون نفر افراد ۴۰ تا ۶۹ ساله با ارائه نمونه‌های خون، ادرار و بزاق و همچنین سابقه دقیق برای اهداف تحقیق موافقت کردند.
محققان از داده‌های ژنتیکی شرکت کنندگان برای بررسی دو مجموعه از انواع ژنتیکی کشف شده قبلی استفاده کردند. مجموعه‌ای از ژن‌ها باعث می شود افراد چربی بیشتر و در عین حال سلامت متابولیک بهتری داشته باشند؛ به این معنی که احتمال ابتلا به بیماری‌های مرتبط با چاقی مانند فشار خون بالا و دیابت نوع دو کمتر است. مجموعه دوم ژنها افراد را سنگین وزنتر و از نظر متابولیک ناسالم کرده و این افراد را بیشتر مستعد چنین شرایطی می کند.
محققان تفاوت کمی در میزان افسردگی بین دو گروه پیدا کردند که نشان می‌دهد حتی بدون اثرات متابولیکی نامطلوب، داشتن BMI بالاتر باعث افسردگی و کاهش رفاه روانی می شود. جس اولافلین، دانشجوی دکترا در دانشکده پزشکی دانشگاه اکستر انگلستان در این باره می گوید: این نشان می دهد که هم سلامت جسمی و هم عوامل اجتماعی از جمله انگ‌زنی اجتماعی، در رابطه بین چاقی و افسردگی نقش دارند.
هنگامی که بیماران دارای چاقی و اضافه وزن هستند، عموما احترام و ارزش خود را با وزن‌شان تعیین می کنند. این حس می‌تواند از همان اوایل زندگی حدودت از سه سالگی شروع شود. در مقابل، عوامل اجتماعی و محیطی ممکن است در چاقی موثر باشند.افسردگی و چاقی هر دو چندعاملی هستند یعنی تنها یک دلیل برای هر دو بیماری وجود ندارد. هنگامی که به چگونگی ایجاد چاقی در افسردگی توجه می‌شود، بلافاصله آنچه تعیین کننده عوامل اجتماعی و محیطی است، بروز می‌کند. به عنوان مثال، اگر فردی به دلیل ناامنی اقتصادی به غذای سالم دسترسی کافی نداشته باشد، این می تواند عاملی مرتبط با چاقی و افسردگی باشد.


منبع: EveryDayHealth/ اوت ۲۰۲۱
مترجم: لیلا فرجی