شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#قوه قضائیه

افتتاح مرکز نوآوری حقوقی پژوهشگاه قوه قضائیه


افتتاح مرکز نوآوری حقوقی پژوهشگاه قوه قضائیه

مرکز نوآوری‌های حقوقی پژوهشگاه قوه قضائیه بعد از ظهر امروز با حضور مسئولان عالی دستگاه قضائی افتتاح شد.

به گزارش خبرنگار قضائی خبرگزاری تسنیم؛ مراسم افتتاحیه مرکز نوآوری‌های حقوقی پژوهشگاه قوه قضائیه، ساعت 15 امروز چهارشنبه  31 شهریور ماه جاری با حضور حجت‌الاسلام مظفری، رئیس دیوان عدالت اداری و حجت‌اله علم‌الهدی، رئیس پژوهشگاه قوه قضائیه افتتاح شد.

بر اساس این گزارش، مرکز نوآوری‌های حقوقی پژوهشگاه قوه قضائیه نقطه عطفی در پژوهشگاه خواهد بود. این مرکز با رسالت اتصال اکوسیستم فناوری و نوآوری کشور به بدنه قوه قضائیه پلی برای ورود استارت‌آپ‌ها به منظور حل مسائل نظام قضایی کشور و ارائه خدمات حقوقی فناورانه و نوآورانه است.

از برنامه‌های این مرکز اعلام فراخوان نخستین دوره شتابدهی حقوقی و قضایی کشور با محورهای مورد نیاز قوه قضائیه از اواسط مهر ماه خواهد بود. همچنین فضای کار اشتراکی این مرکز محیطی جذاب برای حضور تیم های نوآوری و علاقمندان فعالیت در حوزه های فناوری حقوقی و حقوق فناوری است.

مرکز نوآوری بستری برای استفاده گروه‌های خلاق، نوآور و فناور برای حل مسائل قوه قضائیه است

علم‌الهدی، رئیس پژوهشگاه قوه قضائیه در سخنرانی خود در این مراسم با  تسلیت ایام اربعین و گرامیداشت هفته دفاع مقدس، افتتاح مرکز نوآوری پژوهشگاه قوه قضائیه و اختتامیه رویداد ملی راهکارهای تحقق دادرسی عادلانه در مراجع شبه قضائی را دو علت برگزاری این مراسم عنوان کرد و درباره مرکز نوآوری‌های حقوقی گفت: یکی از آفات مراکز علمی وابسته به دستگاه اجرایی ایجاد انحصار علمی و محدود شدن به ظرفیت‌های داخلی است.

وی افزود: بر همین اساس در سال‌های اخیر رویکرد پژوهشگاه ایجاد یک تیم علمی قوی و چابک در پژوهشگاه و در کنار آن مدیریت پژوهش و بسترسازی برای استفاده از حداکثر ظرفیت‌های علمی بیرونی بوده است. در همین راستا ظرفیت‌هایی همچون سربازنخبه، حمایت از پایان‌نامه، طرح‌ها و پروژه‌های بیرونی، طرح شهید احمدی روشن،‌ دوره‌های پسادکتری، فرصت مطالعاتی، هیئت علمی وابسته، مجلات علمی، انجمن‌های علمی، کارگروه‌ها و شوراهای علمی،‌تفاهم‌نامه‌های همکاری و نیز سامانه ایده، ایجاد شده است.همچنین باید تأکید کرد؛ مرکز نوآوری علاوه بر این موارد، ابزاری برای استفاده از ظرفیت‌های بیرونی است.

علم‌الهدی افزود: مرکز نوآوری در واقع بستری برای استفاده از افراد و گروه‌های خلاق، نوآور و فناور در جهت حل مسائل و مشکلات دستگاه قضائی است. این مرکز پل ارتباطی دستگاه قضا با این بخش از نخبگان علمی محسوب می‌شود. مرکز نوآوری بستر استفاده از ظرفیت‌های مردمی است و یکی از ابزارهای اشتغالزایی برای نخبگان است.

وی تأکید کرد: بخشی از نیازهای علمی دستگاه قضا که نوآورانه و فناورانه است و می‌بایست توسط تیم‌های بیرونی انجام شده و پژوهشگاه نقش مدیریت پژوهشی و مربی‌گری و هدایت و نظارت و البته پشتیبانی مادی و محتوایی دارد در بستر این مرکز صورت خواهد گرفت. این مرکز در امتداد سامانه ایده قوه قضائیه است که دبیرخانه آن سامانه نیز در پژوهشگاه مستقر است. همچنین در این بستر امکان برگزاری رویدادها و مسابقات علمی وجود دارد. ایجاد آزمایشگاه‌های علمی و رصدخانه‌ها از خدمات دیگری است که در این مرکز قابلیت تحقق دارد.

رئیس پژوهشگاه قوه قضائیه در ادامه در خصوص اختتامیه رویداد ملی راهکارهای تحقق دادرسی عادلانه در مراجع شبه قضائی، اظهار کرد: مراجع شبه قضائی نهادهایی هستند که تحت عناوین هیئت، کمیسیون و شورا و مانند اینها برای رسیدگی به شکایات مردم یا به تخلفات کارکنان تشکیل شده‌اند. این مراجع خارج از قوه قضائیه و عموماً در دستگاه‌های اجرایی مستقر هستند. این نهادها در واقع ابزاری برای کاهش ورودی پرونده‌های قضائی محسوب می‌شوند. ویژگی این مراجع تخصصی بودن رسیدگی، آیین دادرسی ساده، نظارت قضائی دیوان عدالت اداری بر آنهاست.

وی ادامه داد: نبود آیین دادرسی روشن و مشخص برای این نهادها مشکلاتی را در فرآیند رسیدگی ایجاد کرده و برخی موارد موجب تضییع حقوق مردم شده است. این مسأله و چالش موضوعی بود که دو سال قبل توسط معاونت اول قوه قضائیه به پژوهشگاه ارجاع شد و در دستور کار پژوهش قرار گرفت. در کنار پژوهش در رابطه با این موضوع، این رویداد هم جهت استفاده از ایده‌ها و نظرات نخبگان بیرونی تهیه شد.

انتهای پیام/