شهر خبر
دبیرکل اتاق بازرگانی تهران خبر داد:

تشکل تجار غیرایرانی با محوریت بازرگانان افغانستانی

کدخبر: 442455
اقتصادنیوز : افغانستان را می توان یکی از شرکای اصلی کشور در سالهای اخیر دانست، بطوریکه سرمایه گذاران این کشور همواره سهم قابل توجهی در سرمایه گذاری کشور داشته اند.

به گزارش اقتصادنیوز ؛ هرچند افغانستان در میان صدرنشیان سرمایه گذاران قرار دارد، اما با توجه به تحولات صورت گرفته در افغانستان این سوال مطرح می شود که روند سرمایه گذاری از سوی این کشور به صورت انجام خواهد شد.   

در این خصوص بهمن عشقی، دبیرکل اتاق بازرگانی تهران با بیان این که سال گذشته بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی در کشور از سوی سرمایه‌گذاران افغانستانی صورت گرفته به اتاق بازرگانی تهران،  از تلاش اتاق تهران برای ایجاد تشکلی از تجار غیرایرانی با محوریت بازرگانان افغانستانی خبر می دهد. با این شرایط می توان گفت باید تشکلی مشتقل از اتباع افغانستانی در کشور شکل گیرد تا به این طریق روابط تجاری که میان دو کشور به وجود آمد آسیب نبیند. 

دبیرکل اتاق بازرگانی تهران از فراهم شدن مقدمات شکل‌گیری تشکل تجار غیرایرانی با محوریت اتباع افغانستانی خبر داد و ابراز امیدواری کرد که با مساعدت سایر نهادها این تشکل در آینده‌ای نزدیک راه‌اندازی شود.

بهمن عشقی، در بیست‌وششمین نشست هیات نمایندگان اتاق تهران، پس از آنکه مدیران انجمن دیاران طی گزارشی به موضوع مهاجرت شهروندان افغانستان به ایران و بهره‌گیری از ظرفیت‌ مهاجران این کشور اعم از افراد عادی و کارآفرینان و صاحبان سرمایه برای بهبود وضعیت اقتصاد و فضای کسب‌و‌کار کشور پرداختند، از تلاش اتاق تهران برای تاسیس تشکل بازرگانان غیرایرانی با محوریت فعالان اقتصادی افغانستان خبر داد.

 عشقی اعلام کرد که اتاق بازرگانی تهران در حالی درصدد ایجاد این تشکل برآمده است، که طبق اظهارات مدیران انجمن دیاران، در سال 99، بیشترین تعداد سرمایه‌گذاری خارجی ثبت شده در ایران، از سوی افغانستانی‌ها صورت گرفته است.

او با بیان اینکه اتاق بازرگانی تهران به واسطه تلاش انجمن دیاران برای تصویب لایحه اعطای تابعیت به فرزاندان مادران ایرانی با این انجمن آشنا شده است، ادامه داد: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز با هدف جذب و حمایت از نخبگان غیرایرانی علاقه‌مند به اقامت در ایران، تسهیلاتی در نظر گرفته و برابر این تسهیلات اقامت سه ساله، پنج ساله، ۱۰ ساله و بلندمدت به اتباع غیرایرانی که صاحب سرمایه و تخصص هستند، اعطا می‌شود که البته انجمن دیاران در تصویب این تسهیلات نیز نقش داشته است.

دبیرکل اتاق تهران عنوان کرد که به موجب این مصوبه، 40 فعال اقتصادی افغانستانی برای دریافت تاییدیه صلاحیت حرفه‌ای به اتاق تهران معرفی شدند که هر یک از این فعالان اقتصادی به طور متوسط حدود 100 میلیارد تومان سرمایه در اختیار داشتند.

او افزود: البته در ملاقات‌هایی که با این فعالان اقتصادی صورت گرفت، آنها این نکته را مورد اشاره قرار دادند که به دلیل حضور اعضای خانواده‌شان در دیگر کشورها، نسبت به اقامت دائم در ایران مردد هستند و ممکن است تصمیم بگیرند که دارایی‌هایشان را از ایران خارج کنند.

بهمن عشقی ادامه داد: با توجه به ضرورت جذب سرمایه‌گذاران خارجی به کشور، اتاق بازرگانی تهران در صدد ایجاد تشکل تجار غیرایرانی با محوریت اتباع افغانستانی برآمده و البته مجوزهای بالادستی نیز اخذ شده است. از این رو، درخواست ما از اتاق بازرگانی ایران آن است که در زمینه صدور کارت عضویت در اتاق بازرگانی برای این فعالان اقتصادی تسهیل‌گری کند؛ چرا که در حال حاضر در فرآیند صدور کارت عضویت برای این فعالان اقتصادی مشکلاتی وجود دارد.

دبیرکل اتاق تهران تاکید کرد که با توجه به وقایع اخیر در افغانستان و پیامدهای آن، ضرورت دارد افکار عمومی این مساله را مورد توجه قرار دهد که تغییر در مدل تعاملی ما با مهاجران افغانستانی می‌تواند برای کشور فرصت‌هایی مناسبی ایجاد کند.