شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#سوریه#سازمان ملل

دمشق: عدم پیوستن اسرائیل به «ان پی تی» تهدیدی برای امنیت و صلح جهانی است


دمشق: عدم پیوستن اسرائیل به «ان پی تی» تهدیدی برای امنیت و صلح جهانی است

نماینده دائم سوریه در دفتر سازمان ملل و سازمان‌های بین المللی در وین، عدم پیوستن رژیم صهیونیستی به «ان پی تی» را خطری بزرگ برای نظام عدم اشاعه و تهدیدی برای امنیت و صلح منطقه و جهان دانست.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از خبرگزاری سوریه(سانا)، «حسن خضور» نماینده دائم سوریه در دفتر سازمان ملل و سازمانهای بین المللی در وین از رژیم صهیونیستی بدون پذیرش ان پی تی به عنوان تهدیدی برای امنیت بین المللی نام برد و اعلام کرد: بند مربوط به اجرای توافقات تضمینی در سوریه یکی از موارد منفی سوء استفاده برخی کشورها از این آژانس برای خدمت به برنامه‌های سیاسی خود محسوب می‌شود.

وی در ادامه گفت: حمله رژیم صهیونیستی به سوریه در سال 2007 به عنوان بستری برای هجمه به سوریه و خدشه وارد کردن به وجهه آن و اعمال فشار سیاسی و محاصره آن صورت گرفت.

خضور تصریح کرد: اعتراف اسرائیل به مسئولیت حمله به سوریه، شروع فوری اقدامات آژانس و اعزام تیم بازرسی به رژیم صهیونیستی را طلب می‌کند.

وی به همکاری سوریه در کمال شفافیت اشاره کرد و اینکه دمشق حداکثر نرمش را نشان داده است.

نماینده سوریه در دفتر سازمان ملل و سازمان‌های بین المللی در وین گواه این همکاری سوریه را گزارش‌های سالانه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دانست که شاهدی بر پایبندی سوریه به تعهداتش به موجب توافق تضمین‌های فراگیر و معاهده عدم اشاعه و قبول درخواست دوره‌ای آژانس در موعد مقرر، است.

وی افزود: رفتار تجاوزکارانه اسرائیل در منطقه و عدم پذیرش «ان پی تی» از سوی آن به عنوان دارنده سلاح هسته‌ای خطری بزرگ برای نظام عدم اشاعه و تهدیدی برای امنیت و صلح منطقه و جهان است.

خضور گفت: مخالفت اسرائیل با پیوستن به معاهده عدم اشاعه یا توافقات بین المللی دیگر مربوط به جمع آوری سلاح کشتار جمعی و دارا بودن آن از توان هسته ای خارج از معاهده و توافق تضمین های فراگیر، سبب می‌شود که این رژیم حق اظهارنظر درباره موارد عدم امتثال معاهده را نداشته باشد.

وی با اشاره به  ادامه به چالش طلبیدن جامعه جهانی از سوی رژیم صهیونیستی و ماندن آن خارج از منظومه عدم اشاعه ، تاکید کرد: این با حمایت مطلق آمریکایی رخ می‌دهد که معیارهای دوگانه را دنبال می‌کند.

خضور در ادامه خواستار توقف فوری اقدامات قهری یکجانبه تحمیل شده بر سوریه از سوی برخیکشورهای عضو شد که مانع اجرای تعدادی از طرح های همکاری فنی ملی می‌شود.

 وی از تلاش‌های آژانس برای گسترش فناوری هسته ای در کشورهای عضو با هدف خدمت به برنامه‌های توسعه آنها تقدیر کرد.

در همین راستا، نماینده دائم سوریه در دفتر سازمان ملل و سازمان‌های بین المللی در وین به انجام تعهدات ایران نسبت به برجام و فضای مثبتی که منجر به صدور بیانیه مشترک توسط مدیرکل آژانس و جمهوری اسلامی ایران شد، اشاره و تاکید کرد که خروج یکجانبه ایالات متحده آمریکا از برجام بدون هیچ توجیه مشروع، نقض آشکار قطعنامه 2231 شورای امنیت سال 2015 است.

انتهای پیام/