به گزارش برنا؛ علی قوی‌تن، کارگردان، در گفت‌و‌گو با ستاد اطلاع‌رسانی جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان، درباره اثربخشی این رویداد سینمایی گفت: جشنواره کودک همواره به نفع فیلمسازان سینمای کودک پیش رفته و رقابت در جشنواره کودک، همیشه یک رقابت ساده و سالم بوده و از سوی دیگر این جشنواره بستری برای اکران سلامت آثار کودک را فراهم می‌آورد. در واقع، باید بگویم که پرداختن به مسائل فرهنگی توسط جشنواره کودک ایجادگر جریانی مثبت و مفید است.

کارگردان «آرزوی زیبا» ادامه داد: چندین سال پیش و در یک بازه زمانی کوتاه، کیفیت اثربخشی جشنواره کمی افول کرد، اما به همت دغدغه فرهنگی مسئولان امر و متولیان و هنرمندان شاغل در حوزه کودک، این رویداد توانست دوباره سلامت خود را بازیابد و به دور از هر حاشیه‌ای، رسالتش را به درستی به ثمر بنشاند.

این فیلمساز درباره کیفیت آثار در حوزه کودکان و نوجوانان گفت: از همان ابتدای دهه ۶۰، فیلم‌های کودک ایرانی، همپای آثار کودک تولید شده در سراسر دنیا جلو رفته است. این فیلم‌ها، در بسیاری از جشنواره‌های معتبر جهانی توجهات را به سمت و سوی سینمای کودک ایران جلب کردند و حتی شاید بتوان گفت که حضور آثار کودک در جشنواره‌های معتبر جهانی باعث باز شدن مسیر برای اکران دیگر آثار سینمایی در این جشنواره‌ها شد. از همین رو توجه به پارامترهای جهانی به هنگام ساخت یک اثر باکیفیت کودک و نوجوان، امری واجب است.

کارگردان «پرواز بادبادک‌ها» و «آسمان آبی مادرم» درباره مضمون تربیتی آثار کودک در درون‌مایه قصه‌هایشان، گفت: در فیلم‌های کودک، نباید به بچه‌ها درس داد، بلکه نیاز است تا آثار متفاوتی در ژانرهای گوناگون برای کودکان ساخته شود تا این‌گونه طیف جامعی از مسائل در فیلم‌های گوناگون مورد بررسی قرار بگیرند. مسائل اجتماعی در فیلم‌های نوجوانان برآمده از دل اجتماع است و پرداختن به موضوعات اخلاقی در درونمایه اثری که روایتگر دغدغه‌های کودک و نوجوان است، وجود دارد.نمی‌توان در سینمای کودک و نوجوان مسائل اخلاقی را لحاظ نکرد و از سویی، توجه به مسائل اخلاقی و تربیتی در همه فستیوال‌های کودک و نوجوان دنیا وجود دارد.

کارگردان «سرود تولد»، «نسکافه داغ داغ»، و «سنجاقک‌های برکه سبز» درباره وضعیت این روزهای سینمای کودک گفت: برای زنده نگاه داشتن سینمای کودک باید از آن پشتیبانی کرد. چراکه در این گونه سینما، فیلمساز و تهیه‌کننده از دل و جان خود مایه می‌گذارند و اغلب با سرمایه شخصی و به صورت خصوصی مشغول به کار فرهنگی می‌شوند. واقعیت آن است که سینمای کودک به کمک دولت و ارگان‌های دولتی نیاز دارد.

قوی‌تن در پایان درباره «سینما؛ سرزمین خیال» که شعار جشنواره سی‌وچهارم است، گفت: سینما، خیال‌انگیز است و در این خیال‌انگیز بودن، شاخصه‌های زیادی وجود دارد که در سینما خیلی راحت می‌توان به آن‌ها پرداخت.