شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#برجام#معاون وزیر#آمریکا

احمد بخشایش اردستانی در گفت‌وگو با سلام نو:

چشم انداز احیای برجام روشن است / علی باقری منتقد برجام با علی باقری معاون وزیر خارجه متفاوت است / باقری سیاست‌های رئیسی و منافع ملی را تعقب خواهد کرد

بخشایش اردستانی با تاکید بر این نکته که با وجود تمام تنش‌ها برجام به سرانجام خواهد رسید گفت: یکی از دلایل این امر آن است که آمریکا سیاست‌هایش در خاورمیانه را تغییر داده و دنبال خروج از خاورمیانه است.

چشم انداز احیای برجام روشن است / علی باقری منتقد برجام با علی باقری معاون وزیر خارجه متفاوت است / باقری سیاست‌های رئیسی و منافع ملی را تعقب خواهد کرد

سلام نو سرویس بین‌الملل: سوالی که این روزها برای همه مطرح می‌شود این است که دولت ابراهیم رئیسی با برجام چه خواهد کرد؟ به خصوص پس از انتصاب علی باقری به جای عباس عراقچی همه از خود پرسیدند که چگونه یک منتقد دیروز برجام می‌خواهد احیای آن را رهبری کند؟

احمد بخشایش اردستانی، نماینده پیشین مجلس و تحلیلگر مسائل بین‌الملل در واکنش به این پرسش‌ها به سلام نو گفت: من چشم انداز روشنی در ماجرای برجام می‌بینم و معتقدم تغییر آن چنانی به وجود نیامده و تنها به خاطر حضور افراد جدید باید فرصت داد تا آن‌ها مشق امور خود را انجام دهند و به کارها برسند.

وی ادامه داد: آن چه که مد نظر ایران است آن است که آمریکا به برجامی که امضا شد برگردد، تعهدات خود را انجام دهد و این تعهدات قابل راستی آزمایی باشند. ایران می‌خواهد مطمئن باشد که تحریم‌های آمریکا لغو شده و این لغو تحریم موردی نباشد، چون تحریم پاشنه آشیل است. در طرف مقابل آمریکا هم می‌خواهد بعد از انجام تعهدات کامل ایران تعهدات خودش را انجام دهد. امروز دعوا بر سر این زمان بندی است.

این استاد دانشگاه با تاکید بر این نکته که با وجود تمام تنش‌ها برجام به سرانجام خواهد رسید گفت: یکی از دلایل این امر آن است که آمریکا سیاست‌هایش در خاورمیانه را تغییر داده و دنبال خروج از خاورمیانه است. هدف از این خروج هم آن است که آمریکا با همکاری بریتانیا و استرالیا در شرق دریای چین جلوی قدرت اقتصادی چین بایستد. در نتیجه هدف اصلی آمریکا امروز چین است و نه ایران. پیرو این مسائل به نظر می‌رسد آمریکا آماده است امتیازاتی به ایران بدهد. از سوی دیگر به خاطر ضعف این روزهای آمریکا و قدرت ایران برجام به سرانجام خواهد رسید.

وی با اشاره به سختی‌های که ایران در حوزه دستیابی به فن‌آوری هسته‌ای متحمل شد، گفت: سناریوی دیگری هم البته وجود دارد که می‌گوید کاش با وجود سختی‌هایی که ایران کشید به سلاح هسته‌ای دست پیدا می‌کرد و این سختی‌هایی که کشید را به نحوی جبران می‌کرد، ولی به هر شکل ایران دنبال سلاح هسته‌ای نرفت.

بخشایش اردستانی با اشاره به نگاه دولت روحانی و رئیسی به روابط خارجی ایران گفت: دولت آقای روحانی تلاش می‌کرد راه حل مشکلات اقتصادی را در همکاری با غرب جست‌وجو کند و ایرادش هم همین بود که طمع ارتباط با غربش شدید بود، لذا به شرق بی توجه بود. در طرف مقابل دولت فعلی توجهش را به شرق داده است. البته من نمی‌دانم از چین کمونیست آتشی شکل می‌گیرد که دیگی را برای ما گرم کند یا نه.

وی ادامه داد: با این همه حداقل حضور ایران در سازمان همکاری‌های شانگهای و قراردادهای راهبردی با چین و سپس روسیه و هند می‌تواند این پیغام را به غرب بدهد که شما ما را به سمت شرق سوق دادید وگرنه ما مایل بودیم با شما همکاری کنیم.

این نماینده پیشین مجلس گفت: بعید است که ما دچار درگیری و تنش داخلی شویم، به خصوص با توجه به اینکه امروز تمام بخش‌ها همدیگر را پشتبانی می‌کنند. البته اگر ما نتوانیم در یک سال آینده، ولو با حضور در برجام ، مشکلات اقتصادی را حل کنیم احتمال دارد با مشکلاتی مواجه شویم.

بخشایش اردستانی در پاسخ به این پرسش که آیا یک منتقد درجه یک برجام می‌تواند راهبر احیای برجام باشد یا نه، گفت: ما در این سوال از بحث‌های سیاسی غافل می‌شویم. بحث سیاسی در آمریکا هم همین است. شما وقتی در قدرت نباشی سعی می‌کند با انتقاد رقیبت را از اریکه قدرت پایین بیاوری و به قدرت برسی. وقتی آقای باقری در مقام منتقد بود از برجام، دولت روحانی و وضعیت ایران انتقاد می‌کرد.

چشم انداز احیای برجام روشن است / علی باقری منتقد برجام با علی باقری معاون وزیر خارجه متفاوت است / باقری سیاست‌های رئیسی و منافع ملی را تعقب خواهد کرد

وی ادامه داد: ولی در نهایت وقتی فرد به قدرت می‌رسد دیگر منافع ملی را مدنظر قرار می‌دهد. به خاطر دارم که در زمان انتخابات آمریکا من می‌گفتم حتی اگر ترامپ در قدرت بماند ایران مذاکره خواهد کرد. آن وقت برخی طرفداران اصولگرایی به من می‌گفتند که طرفدار مذاکره هستم، اما من پاسخ می‌دادم که واقعیت‌ها خودش را به ما تحمیل می‌کند.

این استاد دانشگاه افزود: آقای باقری که از آقای رئیسی بالاتر نیست. وقتی آقای رئیسی از مذاکره و برجام سخن می‌گوید آقای باقری هم سیاست‌های ایشان و حاکمیت را تعقیب می‌کند.

وی با اشاره به موقعیت امروز باقری گفت: آیا شما فکر می‌کنید آقای باقری همان سیاست‌های نقد برجام را دنبال می‌کند؟ خیر! چرا؟ چون فضای کشور عوض شده و امروز بخش قابل توجهی از جمعیت کشور با وضعیت فعلی مشکل دارند و آن‌هایی هم که مشکل کمتری دارند باز هم از نظر معیشتی و اقتصادی در رنج قرار دارند و مقامات کشور هم این مباحث را مدنظر قرار می‌دهند.

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل ادامه داد: آقای باقری در مقام منتقد برجام با آقای باقری معاون وزیر خارجه دو موقعیت کاملا متفاوت دارد که در دومی سیاستی را دنبال می‌کند که به نفع منافع کشور باشد.