شهرخبر

واکنش یک نماینده به بازدید از زندان‌ها

ایلنا/ سخنگوی فراکسیون مستقلین ولایی، گفت: افراد باید خودشان به اجرای موازین شرع و قانون اهتمام داشته باشند وگرنه بازرس که نمی‌خواهد برود در سلول بنشیند و همراهی کند؛ به نظرم این بازدیدها فرمالیته است و اساس کار باید درست شود. هم کسی که مسئولیت می‌دهد و هم کسانی که مسئولیت می‌گیرند باید بدانند که چه مسئولیت سنگینی دارند، به وظایف خود آگاه باشند و گرنه دو روز کنترل می‌شود و بعد اجحاف اعمال می‌شود.

واکنش یک نماینده به بازدید از زندان‌ها
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

غلامرضا نوری نماینده مردم بستان آباد در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با ایلنا، در رابطه با این مساله که «قوه قضائیه اخیرا اعلام کرده است که معاونت زنان ریاست جمهوری می‌تواند جهت بازدید به زندان زنان برود، این در حالی است که چنین اجازه‌ای به دولت گذشته داده نمی‌شد، این نزدیکی و همگرایی باعث ایجاد این شائبه می‌شود که شاید در نظارت و بازرسی سهل‌انگاری یا از برخی نواقص چشم‌پوشی شود»، گفت: این بستگی به انصاف آن کسی که برای بازدید رفته دارد و انتظار این است که واقعیت‌هایی که دیده می‌شود یا وجود دارد منعکس شود. اگرچه که در این همسویی‌ها احتمال دارد مقداری ضریب اطمینان گزارشات را پایین بیاورد، اما باید تلاش شود که واقعیت‌ها منعکس شود.

عضو فراکسیون مستقلین ولایی همچنین ادامه داد: در خصوص اتفاقاتی که در آنجا(زندان) رخ داد و بعضی از فیلم‌هایی که بیرون آمد، این اتفاقات زیبنده نظام جمهوری اسلامی نبود. خیلی هم زود حمله شد به این که سرباز یا مامور خاطی را بازداشت کنند؛ اما من اعتقادم بر این است که آن‌ها خطا کرده‌اند اما کسانی که قانون اساسی را بلد هستند، مسئولیت کلان دارند و می‌دانند این کارها خلاف است و چطور باید با زندانی برخورد شود، آن ها باید مورد بازخواست قرار گیرند نه صرفا یک مامور.

 وی افزود: تصاویر هم ظاهرا نشان می‌دهد که این‌ها یک اتفاقات تکراری بوده و در حال تکرار بوده که خیلی دردناک بود. متاسفانه این‌ها متعرض آبروی نظام و ارزش‌های نظام می‌شود. این برخورد اولیه اگرچه شروع بدی هم نبود اما نباید فقط با آن پایین دست‌ها و دوتا سرباز و مامور برخورد کنند چراکه مقصر اصلی کسی است که وظیفه قانونی و شرعی خودش را می‌داند که چطور باید از زندانی مراقبت شود و در زیر مجموعه‌اش این اتفاقات افتاده که حالا اگر می‌دانسته خیلی بد و اگر نمی‌دانسته خیلی بدتر.

نماینده مردم بستان آباد در مجلس یازدهم، خاطرنشان کرد: انتظار است که با همچین رده‌هایی برخورد شود و خیلی هم جدی برخورد شود و ما دیگر چنین صحنه‌هایی را شاهد نباشیم و فضا یک فضای منطبق با موازین شرعی و ارزش های نظام اسلامی باشد.

نوری در پاسخ به سوالی پیرامون ضرورت نظارت نهادهای مدنی خارج از قوه قضائیه بر زندان‌ها مانند انجمن حمایت از زندانیان، تصریح کرد: اگر مسئولان نخواهند در مسیر درست حرکت کنند این فایده ندارد، مقطعی می‌شود که مثلا یک روز بازدید وجود دارد و به زندانیان هم هشدار داده شود که اگر اعتراض کنند عواقب خواهد داشت، در مجموع روش این چنینی کمتر نتیجه‌بخش است.

وی ادامه داد: اساس کار باید اصلاح شود و درست باشد؛ کسی که آنجا کار می‌کند و آن مسئولیت را گرفته باید درست و با وجدان بیدار با موضوعات برخورد کنند و به عقوبت کارها فکر کند. یک وقت عقوبت در این دنیاست که یک هکر پیدا می‌شود و فیلم را منتشر می‌کند اما در آن دنیا و محضر خدا دیگر نیاز به هکر نیست؛ در نتیجه یک نفر باید واقعا باور داشته باشد که چطور باید رفتار کند. باید دقت کند که شرع به من چه می‌گوید و قانون چه گفته است. این‌ها تا خودشان متوجه نشوند و رعایت نکنند با این مدل نظارت‌ها مسائل درون زندان کنترل نمی‌شود. 

عضو کمیسیون کشاورزی همچنین تاکید کرد: افراد باید خودشان به اجرای موازین شرع و قانون اهتمام داشته باشند وگرنه بازرس که نمی‌خواهد برود در سلول بنشیند و همراهی کند؛ به نظرم این بازدیدها فرمالیته است و اساس کار باید درست شود. هم کسی که مسئولیت می‌دهد و هم کسانی که مسئولیت می‌گیرند باید بدانند که چه مسئولیت سنگینی دارند، به وظایف خود آگاه باشند و گرنه دو روز کنترل می‌شود و بعد اجحاف اعمال می‌شود.

سخنگوی فراکسیون مستقلین ولایی در رابطه با بحث مطرح شدن جدایی سازمان زندان‌ها از قوه قضائیه و قرار گرفتن به عنوان زیرمجموعه وزارت دادگستری به منظور نظارت بهتر و بیشتر نمایندگان، خاطرنشان : به نظرم اگر قوه قضائیه بتواند در انجام این وظایف خود قانون و شرع را رعایت کند، به این شکل که در اختیارشان است و موضوع استقلال قوا مطرح است، بهتر است. ما واقعا قوه قضائیه‌ای می‌خواهیم که مستقل باشد؛ البته این استقلال برای این نیست که هرکاری دلشان خواست انجام بدهد؛ این استقلال به معنای آن است که بدون تاثیرپذیری از هیچ جریان سیاسی-جناحی و فشارها از مقامات بالا و پایین و بدون ملاحظات عدالت را اجرا کند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: اگر خود قوه قضائییه بتواند این را اجرا کند، خیلی بهتر از این است که این نهاد را بدهیم به جای دیگر چون در آن زمان بحث اختلال مسئولیت و ماموریت قوا به وجود می‌آید. اما این اتفاقات که فیلم در‌آمد اگر اصلاح نشود و زمانی که فیلم آن منتشر می‌شود این تقاضاها تحریک می‌شود که یک جای دیگر بیاید نظارت و کمک کند یا تغییر ساختار بدهیم که ما هم بتوانیم نظارت کنیم. اما اگر قوه قضائیه عادل باشد و این عدالت را در تمام سطوح و شئون بتواند اعمال کند در این صورت همین استقلال بهترین وجه است.