به گزارش برنا؛ سیدهادی موسوی‌نژاد تهیه‌کننده و سردبیر برنامه رادیویی «هفت کوچه» که از برنامه‌های صبحگاهی رادیو فرهنگ محسوب می‌شود درباره ورود به فصل پاییز و تغییرات این برنامه گفت: موضوع اصلی «هفت کوچه» فرهنگ مردم است و همچنین سعی ما در این برنامه این است که ارزش‌ها و فرهنگ‌های اقوام مختلف را که چندین نسل با آن‌ها همراه بوده است به نسل‌های بعدی انتقال دهیم. این برنامه با ضربان زندگی مردم برنامه‌ریزی شده است و با آن‌ها در شادی و غم همراه هستیم.

او با اعلام اینکه با ورود به فصل پاییز نیز قطعا تغییراتی در برنامه رخ می‌دهد، افزود: به عنوان مثال پس از پایان هر فصل در یک نقطه کشور شاهد کوچ عشایر هستیم که با شروع پاییز یکی از مهمترین موضوعاتی که به آن می‌پردازیم کوچ در فرهنگ مردم ایران است و این موضوع را از زاویه‌های مختلف بررسی می‌کنیم؛ از آیین‌های کوچ گرفته تا مشکلات آن مورد توجه قرار می گیرد.

این تهیه‌کننده بیان کرد: رویکرد موضوعی «هفت کوچه» قطعا در فصل جدید تغییر کرده و سعی می‌شود متناسب با آن برنامه حرفی برای گفتن داشته باشد. به عنوان مثال قصد تولید ویژه برنامه‌ای برای روز اربعین را داشتیم که با توجه به طرحی که پیش‌تر برنامه دیگری ارایه داده بود متاسفانه «هفت کوچه» در اربعین برنامه‌ای ندارد هرچند که سعی ما این است در غم‌ها و شادی‌ها مخاطبان خود را همراهی کنیم.

نگاهی به آواها و نواهای نواحی

موسوی‌نژاد درباره بخش ‌های مختلف برنامه عنوان کرد: یک بخش «هفت آوا» است که در آن آواها و موسیقی‌های نواحی مختلف ایران توسط یک خبرنگار باسابقه موسیقی‌ معرفی و بررسی می‌شود. یک بخش نیز به نام «هفت‌المثل» داریم که این بخش از برنامه سراغ روایت و قصه یک ضرب‌المثل می‌رویم و در حداکثر پنج دقیقه قصه یک ضرب‌المثل را تعریف می‌کنیم.

او ادامه داد: بخشی به نام «پیشه‌ها و ریشه‌ها» در این برنامه داریم که در این بخش به مشاغل سنتی ایرانی می‌پردازیم همچنین بخش دیگری نیز در این برنامه به نام «فرهنگ‌یاران» داریم و در آن فرهنگ‌یاران برنامه در ۲ تا ۳ دقیقه درباره موضوعی صحبت می‌کنند که این افراد حداقل سه بار روی آنتن برنامه می‌آیند.

این سردبیر و تهیه کننده درباره شیوه تعاملات «هفت کوچه» و دست‌یابی به موضوعات متفاوت گفت: شرایطی فراهم شده است که در حال حاضر نزدیک به ۱۰۰ نفر از پژوهشگرانی که در حوزه فرهنگ مردم مطالعه و تحقیق داشته‌اند، در فضای مجازی با ما در ارتباط هستند و تحقیقات و پژوهش‌های خود را نسب به موضوعات برنامه در اختیار ما قرار می‌دهند و حتی در بازه‌های زمانی زیادی نیز آن‌ها برای برنامه ایده‌هایی خلق می‌کنند.

او افزود: در کنار این جمع، «هفت کوچه» اتاق فکری دارد که با توجه به اعضای آن که همگی در بحث فرهنگ مردم و اقوام فعال هستند برای هر برنامه شاخص های جدیدی را مطرح می‌کنند تا برنامه در آن مسیر حرکت کند. در حقیقت این برنامه دارای یک پشتوانه محتوایی قوی است و برنامه صرفا با نگاه تهیه‌کننده و سردبیر پیش نمی‌رود.

«هفت کوچه» رنگین کمانی از اقوام مختلف است

موسوی‌نژاد درباره برنامه‌های «هفت کوچه» در آخر هفته‌ها، بیان کرد: به دلیل اینکه آهر هفته‌ها مردم پس از یک هفته تلاش و کار خسته هستند، رویکرد برنامه سرگرمی و نشاط آور است. از این رو در آخر هفته‌های این برنامه دو نوازنده یعنی ایزد کاویانی و حسین احمدی حضور دارند که موسیقی‌های نواحی مختلف ایران را برای مخاطبان اجرا می‌کنند و درنهایت دو بازیگر پیشکسوت رادیویی عباس‌علی محبی و منوچهر آذری در جمع ما حضور دارند.

این تهیه کننده  رادیویی در پایان عنوان کرد: «هفت کوچه» رنگین کمانی از اقوام مختلف است و ما در این برنامه از ترکمن‌ها و ترک‌های آذربایجان تا اقوام جنوبی کشور شنونده‌های مختلفی داریم. یکی از مهمترین اهداف این برنامه تحکیم وحدت و انسجام ملی است. از آن‌جایی که برنامه از زوایای مختلف به ارزش‌ها و فرهنگ‌های متفاوت می‌پردازد در کنار آن موضوع تفریح و سرگرمی را نیز دنبال می‌کنیم که خوشبختانه مردم نیز در این روزهای کرونایی استقبال خوبی از آن داشته‌اند.

«هفت کوچه» شنبه، دوشنبه، پنجشنبه و ‌جمعه هر هفته ساعت ۰۹:۰۰ صبح به گویندگی سکینه ارجمندی و به همت گروه فرهنگ و جامعه رادیو فرهنگ روی موج اف ام ردیف ۱۰۶ مگاهرتز پخش می‌شود.