به گزارش برنا، در برنامه هفت اورنگ که به معرفی ثبت ملی و جهانی میراث ناملموس ایران زمین اختصاص دارد امروز ثبت ملی “موسیقی سنتی اصفهان" بررسی می شود.

در این برنامه جواد رضایی؛ مدرس ساز و استاد آواز ایرانی و محمد عابدی دولت ابادی ؛ شاعر و ردیف دان موسیقی دستگاهی ایرانی در رابطه با موسیقی سنتی اصفهان و ثبت ملی آن مطالبی را بیان می کنند.

گفتنی است،استان اصفهان، در فهرست میراث فرهنگی ناملموس، سرآمد کشور است.آثار ثبت شده ملی از سال ۸۶ تاکنون در پنج زیر شاخه سنت های شفاهی و گفتاری -  هنرهای نمایشی و موسیقیایی - رسوم اجتماعی،آیین ها و جشن ها - دانش و فعالیت های سنتی مربوط به طبیعت و کیهان – فنون و مهارت های مرتبط با صنایع دستی درفهرست میراث فرهنگی ناملموس کشور به ثبت رسیده اند که موسیقی سنتی اصفهان یکی از آنهاست چرا که ثبت جهانی آثارملموس وناملموس فرهنگی ایران،نقش موثری درصیانت ازسرمایه‌های فرهنگی کشورومعرفی تمدن ایران درعرصه‌های بین‌المللی دارد.

موسیقی ردیفی و بازی چوپان همراه با کمانچه نوازی با توجه به اینکه ساز کمانچه  یکی از قدیمی‌ترین و گسترده ترین ابزار موسیقی در ایران و منطقه است که در اجراهای موسیقی کلاسیک و فولکوریک سهم بسزایی دارد و می توان  شاخص ترین نوازندگان آن را در موسیقی(شهری و محلی) پیدا کرد علاوه بر ثبت ملی در یونسکو ثبت جهانی هم شده اند.

برنامه هفت اورنگ را به همت گروه ادب و هنر به تهیه کنندگی حسین رحمانی، اجرای کارشناسی، نویسندگی و پژوهش ، ‌مشاور محتوایی سید حامد موسوی، ساعت ۲۱:۰۰ برروی موج اف ام ردیف ۱۰۶مگاهرتز از رادیو فرهنگ بشنوید .