شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#کرونا#کووید

بیماران قلبی مبتلا به کرونا 6 تا 12 ماه پس از بهبود مواظب باشند

ایسنا/ فلوشیپ نارسایی قلب و پیوند قلب دانشگاه علوم پزشکی بابل معتقد است، متاسفانه در برخی از بیماران با فرم شدیدتر، از 6 تا 12 ماه از ابتلای اولیه، با علائم جدیدتر رو به رو می شویم که می توانیم آن را به بیماری کووید 19 ارتباط دهیم.

نغمه ضیایی در لایو اینستاگرامی خود با کارشناس روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی بابل، با اشاره به اینکه بیماران قلبی و عروقی اگر به کرونا مبتلا شوند، شدت ابتلای آنها شدیدتر و جدی تر خواهد بود، اظهار کرد: کووید 19 یک بیماری عفونی و التهابی است و در تمام بدن منتشر می شود، در بسیاری از مواقع قلب به صورت مستقیم درگیر این ویروس نمی شود اما بیشتر لخته در قلب و شریان های اصلی ایجاد می کند.

وی در ادامه با بیان اینکه زمانی که بدن در فاز التهابی قرار بگیرد، تقاضا برای فعالیت این اندام، بیشتر می شود و بنابراین قلب باید فعالیت خود را بیشتر عرضه کند، تصریح کرد: عرضه بیشتر پس از افزایش تقاضا برای قلب، موجب ایجاد آسیب به این اندام می شود و آن را نباید دست کم گرفت.

فلوشیپ نارسایی قلب و پیوند قلب دانشگاه علوم پزشکی بابل با تاکید بر اینکه برای پیشگیری از کرونا، رعایت بهداشت فردی بسیار مهم است، خاطرنشان کرد: اینکه کرونا به صورت مستقیم به قلب آسیب بزند کمتر دیده شده است اما ایجاد بیماری هایی چون التهاب سیستمیک، انعقاد و لخته خون، سکته قلبی، افت پمپاژ خون، آمبولی و غیره به واسطه ابتلا به کرونا بسیار دیده شده است.

ضیایی در ادامه با اشاره به اینکه نوشیدن مایعات در بیماران قلبی طبق روال معمول، توصیه می شود، گفت: اگر التهاب عضله قلب ایجاد شده یا درگیری مستقیم عضله قلب باشد، حتی می توانیم به محدود کردن حجم مایعات ورودی برای بیمار نیز اقدام کنیم.

وی با تاکید بر انجام فعالیت های بدنی سبک پس از بهبودی از بیماری کووید 19، اظهار کرد: بی تحرکی مطلق برای همه ممنوع است اما چون بدن آماده ایجاد لخته خواهد بود و می تواند وارد فاز التهابی شود، انجام ورزش های سخت و رقابتی توصیه نمی شود.

این متخصص قلب و عروق با اشاره به به اینکه در زمان ابتلا به ویروس کرونا، داروهای مربوط به بیماری قلب باید مصرف شود و از قطع مصرف آن جلوگیری به عمل آید، خاطرنشان کرد: فقط یک استثنا در این شرایط وجود دارد و آن هم اگر داروی تجویز شده، موجب تشدید وضعیت بیمار مبتلا به کووید 19 شود، مجبور به قطع مصرف آن هستیم.

ضیایی تاکید کرد: رژیم غذایی همچون سبزیجات، میوه جات و شیر که میزان پتاسیم و کلیسم را در بدن افزایش می دهد و از سوی دیگر، محدودیت جدی مصرف نمک باید در دستور کار قرار بگیرد.

وی با اشاره به اینکه بیماران قلبی و عروقی باید به خط قرمزهای اولیه همچون افزایش فشار خون، افزایش تپش قلب و کاهش اکسیژن معنادار خون حساس شوند، اظهار کرد: بیماران بدحال تر، باید آزمایشهای تخصصی تری را انجام دهند تا شرایط شان به طور کامل بررسی شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل با بیان اینکه افرادی که درگیر کرونا شدند، ممکن است تا مدت ها بعد علامت دار باشند، خاطرنشان کرد: این درگیری عموما تا 21 روز خود را نشان خواهند داد و اگر پس از این مدت، علائم جدیدی وجود داشت، قابل توجه است و باید بررسی شود.

وی افزود: متاسفانه در برخی از بیماران با فرم شدیدتر، از 6 تا 12 ماه از ابتلای اولیه، با علائم جدیدتر رو به رو می شویم که می توانیم آن را به بیماری کووید 19 ارتباط دهیم بنابراین نمی توانیم انتهایی برای این بیماری در نظر گرفت.

فلوشیپ نارسایی قلب و پیوند قلب دانشگاه علوم پزشکی بابل در ادامه با اشاره به زمان طلایی مراجعه برای افرادی که مبتلا به کرونا می شوند، گفت: در بیماران قلبی و عروقی، هر کدام از علائم حیاتی که از محدوده اولیه عبور کند، بیمار باید به پزشک مراجعه کند چرا که درگیری کووید احتمال ابتلای قلبی را 3 تا 6 برابر افزایش می دهد.

ضیایی با بیان اینکه در زمان شیوع کرونا در پیک نخست، متاسفانه مراجعه بیماران قلبی به مراکز درمانی حدود 40 درصد کاهش یافت، تصریح کرد: بیماران قلبی و عروقی از ترس ابتلا به ویروس کرونا، مراجعه به بیمارستان و مراکز درمانی را کم نکنند، چرا که این موضوع بسیار کشنده تر از ویروس کرونا است.

وی با اشاره به اینکه قلب ارگان حیاتی و مهمی است و در پیک دلتا، شاهد حضور بیماران جوان با مشکلات قلبی در بیمارستان ها بودیم، گفت: به نظر می رسد بسته به جنس و جهش ویروس، جنس آسیب ها نیز در بیماران تغییر کرده است، به عنوان مثال زمانی که در پیک های قبلی، راه پیشگیری از لخته شدن را بلد شدیم، در پیک پنجم باز هم لخته شدن را بیشتر می بینیم.