شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#سازمان ملل#طالبان

«سهیل شاهین» گزینه طالبان برای نمایندگی در سازمان ملل


«سهیل شاهین» گزینه طالبان برای نمایندگی در سازمان ملل

طالبان با درخواست برای حضور در مجمع عمومی سازمان ملل، «سهیل شاهین» را به عنوان نماینده خود در این سازمان معرفی کرد.

به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، طالبان پس از درخواست از دبیرکل سازمان ملل جهت حضور در مجمع عمومی این سازمان «سهیل شاهین» یکی از سخنگویان خویش را به عنوان نماینده در سازمان ملل معرفی کرده است.

«امیرخان متقی» سرپرست وزارت خارجه طالبان در نامه به «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل، شاهین را به عنوان نماینده طالبان در این سازمان معرفی کرده و خواستار حضور و سخنرانی وی در مجمع عمومی شده است.

گفتنی است که علاوه بر طالبان «غلام اسحاق‌زی» نماینده دولت سابق افغانستان در سازمان ملل نیز فهرستی را برای حضور در مجمع به دبیرکل سازمان ملل سپرده است.

«استفان دوجاریک» سخنگوی سازمان ملل با تایید این موضوع می‌گوید که درصورت اختلاف بر سر کرسی‌های سازمان ملل، کمیته 9 نفره اعتبارنامه مجمع عمومی باید برای تصمیم‌گیری تشکیل جلسه دهد و در حال حاضر هر دو نامه به کمیته ارسال شده است. اعضای این کمیته شامل روسیه، چین، آمریکا، سوئد، آفریقای جنوبی، سری لئون، شیلی، بوتان و باهاماس می‌باشد.

رویترز نوشت: بعید به نظر می‌رسد که این کمیته پیش از پایان مجمع عمومی سازمان ملل تشکیل جلسه بدهد؛ به این ترتیب احتمال سخنرانی حضور نماینده طالبان در مجمع عمومی زیاد نیست.

نماینده افغانستان قرار است آخرین سخنرانی خود را در آخرین روز نشست مجمع در 27 سپتامبر (دوشنبه 5 مهر) انجام دهد و درصورت عدم تصمیم‌گیری کمیته اعتبارنامه احتمالاً غلام اسحاق‌زی به عنوان نماینده افغانستان در این مجمع حضور داشته باشد.

پذیرش سفیر طالبان توسط سازمان ملل گامی مهم در تلاش آن‌ها برای به رسمیت شناخته شدن بین‌المللی است که می‌تواند به آزادسازی سرمایه‌های منجمد شده افغانستان و دریافت کمک‌های بین‌المللی کمک کند.

اخیراً گوترش گفته بود که خواست طالبان برای به رسمیت شناخته شدن بین‌المللی تنها اهرم فشار دیگر کشورها بر طالبان جهت ایجاد دولت فراگیر و احترام به حقوق بشر است.

انتهای پیام/.