شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#تهران#محرم#شهر تهران

در آستانه اربعین حسینی؛

سوگواری محرم در «خانه طهران» بررسی می شود/ اجرای برنامه موسیقایی

سوگواری محرم در «خانه طهران» بررسی می شود/ اجرای برنامه موسیقایی

مدیر «خانه طهران» از اجرای برنامه «بازخوانی سوگواری محرم در طهران» با هدف آشنایی شهروندان با میراث ناملموس فرهنگی- مذهبی شهر تهران خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان زیباسازی شهر تهران، محمد حکمت مدیر «خانه طهران» از معرفی مراسم سوگواری محرم در تهران قدیم با عنوان «بازخوانی فرهنگ سوگواری محرم در طهران» خبر داد و گفت: این برنامه در آستانه اربعین حسینی به مدت پنج شب در «خانه طهران» برگزار و به صورت آنلاین پخش خواهد شد.

حکمت، آداب و رسوم را بخشی از میراث شهری تهران خواند و افزود: به دلیل جایگاه «خانه طهران» در بازنمایی و معرفی میراث ناملموس شهری، «بازخوانی فرهنگ سوگواری محرم در طهران» در نسبت هویت شهری و تجربه شهر دارای اهمیت زیادی است.

مدیر «خانه طهران» تصریح کرد: برخی سنت‌ها و مراسم‌های ماه محرم شامل شبیه‌خوانی، پرده‌خوانی، برخی نوحه‌ها، نذرهای خاص و غیره که در گذشته برگزار می‌شدند، امروزه به دلیل تحولات فرهنگی، اجتماعی و شهری به ندرت اثری از آنها دیده می‌شود و به نحوی فراموش شده اند.

حکمت ادامه داد: بدیهی است، آشنایی شهروندان تهران با میراث ناملموس مذهبی شهر که در سوگواری ماه محرم متجلی است، زمینه‌ای برای شناخت هویت شهر و افزایش تعلق خاطر به تهران را فراهم می‌سازد.

وی درباره جزئیات این برنامه، بیان کرد: این برنامه بر آن است فرهنگ سوگواری محرم در تهران را در قالب پنج نشست با حضور صاحبنظران و اجرای هنرهای آئینی معرفی کند. این برنامه ابتدا با گفتگوی کارشناسان درباره مراسم سوگواری محرم آغاز خواهد شد و سپس مصادیق عینی آن به صورت تعزیه‌گردانی، پرده‌خوانی و بازخوانی چند نوحه قدیمی، اجرا می‌شود.

مدیر «خانه طهران» از برگزاری آنلاین این برنامه خبر داد و گفت: به دلیل پیشگیری از شیوع ویروس کرونا، نمایش برنامه به صورت زنده پیش‌بینی شده است و علاقه مندان می‌توانند این برنامه را از امروز چهارشنبه ۳۱ شهریور ماه تا یکشنبه ۴ مهرماه از ساعت ۱۹ تا ۲۱ تماشا کنند.

«خانه طهران» وابسته به سازمان زیباسازی شهر تهران است و این برنامه با اهتمام معاونت توسعه و برنامه‌ریزی این سازمان برگزار می‌شود.