شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#پایان سال#کتاب

نائینی: تا پایان سال هر هفته یک اثر چاپی و یک شتاب صوتی رونمایی خواهد شد


نائینی: تا پایان سال هر هفته یک اثر چاپی و یک شتاب صوتی رونمایی خواهد شد

رئیس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس گفت: اعلام می‌کنم تا پایان سال هر هفته یک اثر چاپی و یک کتاب صوتی رونمایی خواهد شد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، در چهل و یکمین هفته دفاع مقدس، سومین مراسم «یادها و نام‌ها» با حضور فرماندهان و پیشکسوتان دفاع مقدس در سالن خلیج‌فارس موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس تهران توسط مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس برگزار شد.

در این مراسم سردار سلامی فرمانده کل سپاه پاسداران، سردار صفوی دستیار و مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا، فرماندهان قرارگاه‌ها و لشکرهای سپاه در دوران دفاع مقدس و رئیس محترم پژوهشگاه شهید سپهبد سلیمانی و سردار کارگر، رئیس محترم بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش­های دفاع مقدس و حضرات آیات آیت‌الله محمدی عراقی، آیت‌الله نمازی، حجت‌الاسلام والمسلیمن حاجی صادقی نماینده ولی‌فقیه در سپاه و با حضور تعدادی از خانواده‌های محترم سرداران شهید ازجمله سردار سرلشکر شهید سید محمد حجازی، سردار سرلشکر شهید  کوسه‌چی و سرلشکر شهید استوار و با حضور نویسندگان، راویان و پژوهشگران عرصه دفاع مقدس برگزار شد.

در این مراسم سردار دکتر علی‌محمد نائینی، مشاور فرماندهی کل سپاه پاسداران و رئیس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس، در ابتدای این مراسم ضمن خیرمقدم به حاضران در سومین مراسم «یادها و نام‌ها» گفت: یاد و خاطره رهبری­های الهی بنیانگذار انقلاب اسلامی، حضرت امام خمینی رضوان‌ا...علیه و همه شهدای عزیز انقلاب اسلامی، هشت سال دفاع مقدس، شهیدان امنیت، مدافعان حرم و سلامت و به‌ویژه شهید والامقام سپهبد شهید سردار حاج قاسم سلیمانی را گرامی داشته و آرزوی سلامتی و طول عمر با عزّت و سربلندی برای مقام معظّم رهبری و فرمانده کل قوا حضرت امام خامنه‌ای عزیز دارم.

وی با اشاه به ایام اربعین حسینی، آن را روایت‌گری جهاد و شهادت برشمرد و اظهار کرد: این ایام دل­‌ها متوجه کربلای معلی و پیاده‌­روی اربعین است و ما جاماندگان این سفر به تأسی از رهبر معظم انقلاب اسلامی می­‌گوییم مهم‌­ترین رسالت پیام‌رسان بزرگ کربلا حضرت زینب (س)، تبیین فلسفه شهادت و قیام اباعبدالله‌الحسین علیه‌السلام و جلوگیری از تحریف تاریخ بود. در حقیقت اربعین حسینی، روایت‌گری جهاد و شهادت است، تا پیام شهیدان و دستاوردهای جهاد و شهادت برای تاریخ و آیندگان بماند.

وی تاکید کرد: درسی که اربعین به ما می­دهد این است که حقیقت دفاع مقدس را در مقابل جنگ شناختی و تبلیغی دشمن باید زنده نگه داشت.

مشاور فرماندهی کل سپاه پاسداران به برگزاری سومین مراسم «یادها و نام‌­ها» در چهل‌ویکمین سالگرد دفاع مقدس اشاره کرد و گفت: مراسم «یادها و نام‌ها» در هفته دفاع مقدس، فرصت و بهانه ای است برای مرور یادها و تکریم نام‌ها؛ یادهایی که سند شرافت و بزرگی ملّت عزیز ایران هستند و نام‌هایی که یادها را برایمان ساخته‌اند.

وی افزود: هر سال در این مراسم از تعدادی از فرماندهان عزیزی که با اهتمام به اجرای تاریخ شفاهی، به افزودن سرمایه خاطرات معنوی جنگ و تکمیل گنجینه­ مرکز اسناد کمک کرده‌­اند، با تدبیر سردار فرمانده محترم کل سپاه، تقدیر می‌گردد.

سردار نائینی به گزارش عملکرد مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس طی یک سال گذشته پرداخت و عنوان کرد: این مرکز توانسته، تاریخ شفاهی 130 نفر از فرماندهان ارشد سپاه را با 2617 جلسه و 4000 ساعت گفتگوهای حرفه ای و ضبط تصویری به سرانجام رساند.

وی افزود: همچنین در یک سال اخیر، تاریخ شفاهی 263 فرمانده از فرماندهان تیپ­های منتسب، گردان­ها و افراد شاخص لشکرهای 41 ثارالله، 8 نجف، 5 نصر و 25 کربلا در دوران دفاع مقدس با 385 جلسه ضبط و ثبت شده است.

رئیس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس با بیان اینکه رونمایی از 220 اثر جدید پژوهشی و اسنادی و کتاب گویا، پدیده دیگر مراسم «یادها و نام‌­ها» هفته دفاع مقدس امسال است، اظهار کرد: در بخش تاریخ­نگاری و پژوهش امروز 50 اثر جدید رونمایی خواهد شد. همچنین در بخش اسنادی، 150 اثر از اسناد گویا شده دوران دفاع مقدس از عملیات‌های بدر، خیبر، بیت‌المقدس، والفجر 8، کربلای 4 و 5، محرم، فتح‌المبین و مسلم رونمایی خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه اولین اثر پژوهشی منحصر به فرد در مرکز، در قالب روزشمارهای جنگ ایران و عراق، با عنوان هجوم سراسری در سال 1372 منتشر شده است، در ادامه گفت: در 25 سال، تعداد روزشمارهای مرکز به 27 جلد می­رسد. از سال 1397 و در چهار سال اخیر تعداد روزشمارهای تألیف شده دو برابر شده است. علاوه بر این 44 پروژه روزشمار در حال اجرا می‌باشد.

سردار نائینی با بیان اینکه در این مراسم از ده جلد روزشمار جدید که در یکسال اخیر تألیف شده، رونمایی خواهد شد، اظهار کرد: علاوه بر چهار روزشمار جدید دفاع مقدس، شش جلد روزشمار پس از دفاع مقدس از پژوهش­های جدید مرکز می‌باشد. با احتساب 14 جلد روزشمار قبل از جنگ (از پیروزی انقلاب اسلامی تا 31 شهریور 1359) و 70 جلد روزشمار دفاع مقدس و 133 جلد روزشمار پس از جنگ تا سال 1400 و روزشمارهای موضوعی مانند استان‌های مرزی در جنگ. پیش‌بینی ما در نقشه جامع پژوهشی مرکز این است که مجموع روزشمارها به حدود 270 مجلد خواهد رسید.

وی به دیگر آثار منتشر شده در مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس اشاره کرد و گفت: در گروه اجتماعی 10 اثر جدید و در ترجمه 3 اثر رونمایی می‌شود. در گروه مطالعات نظامی، شناسنامه قرارگاه کربلا و لشکر­های 25 کربلا، 8 نجف، 27 حضرت­رسول(ص)، 11 امیرالمومنین(ع) و 33 المهدی(عج) در دوران دفاع مقدس، امروز رونمایی خواهد شد.

مشاور فرماندهی کل سپاه پاسداران افزود: همچنین اطلس­های جدید در رونمایی امروز، اطلس لشکرهای 33 المهدی(عج)، 11 امیرالمومنین(ع) و اطلس نبردهای هور می­باشد.

وی بیان کرد: کتاب درس­ها و دستاوردهای دفاع مقدس در گفتگو با فرماندهان، کتاب «صحیفه دفاع مقدس»، روزشمار «بیانات و احکام حضرت امام رضوان الله در دفاع مقدس»، کتاب «عملیات خیبر تفکری نو در جنگ» و کتاب «مباحث استراتژیک جنگ» از دیگر آثاری است که امروز رونمایی خواهد شد.

سردار نائینی با اظهار به اینکه در آثار جدید، شاهد 11 جلد کتاب جدید تاریخ شفاهی فرماندهان هستیم، به معرفی این آثار پرداخت و گفت: 3 جلد تاریخ شفاهی سردار سرلشکر محسن رضایی؛ جلد دوم تاریخ شفاهی سردار سرلشکر رحیم صفوی؛ تاریخ شفاهی حضرت حجت الاسلام‌والمسلمین حاجی صادقی، مسئول نمایندگی ولی فقیه در سپاه سوم قدس، تحت عنوان «جهاد و سلاح معنوی»؛ کتاب تاریخ شفاهی سردار عبدالمحمد رئوفی نژاد، فرمانده لشکر 7 ولی عصر(عج)؛ کتاب تاریخ شفاهی سردار احمد فتوحی، جانشین لشکر 17 علی بن ابیطالب(ع)؛ کتاب تاریخ شفاهی سردار نصرالله فتحیان، فرمانده بهداری دفاع مقدس؛ کتاب تاریخ شفاهی سردار علیرضا مزینانی، معاون تبلیغات قرارگاه مرکزی خاتم الأنبیاء(ص)؛ کتاب تاریخ شفاهی زنده یاد سردار دکتر علی اصغر زارعی، فرمانده یگان جنگ الکترونیک و کتاب تاریخ شفاهی سردار مهندس محمدرضا عطارزاده با عنوان «مهندسی عبور»، آثار جدید تاریخ شفاهی می باشد.

وی با یادآوری اینکه در هفته دفاع مقدس سال قبل، به مناسبت چهلمین سالگرد، اعلان کردیم هر هفته یک اثر رونمایی خواهیم داشت، اظهار کرد: امروز اعلان می­کنیم تا پایان سال هر هفته یک اثر چاپی و یک کتاب صوتی رونمایی خواهد شد.

رئیس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس تاکید کرد: بطور قطع امروز هر دستاوردی رونمایی می­شود، حاصل تدابیر و حمایت­های همه‌جانبه و بی­دریغ سردار سلامی، فرمانده محترم کل سپاه است.

در ادامه سردار نائینی با بیان اینکه از مهم­ترین هدف­های این نشست، تکریم و تجلیل از خانواده سرداران شهید و قهرمانان صبر و مقاومت است، گفت: در این نشست از خانواده سرداران عزیزی که در یکسال اخیر از برکات وجود آنها در سپاه محروم شده­ایم، تکریم و تجلیل به عمل خواهیم آورد.

وی در خاتمه تاکید کرد: جهت‌­گیری و رویکردهای مرکز همچون گذشته، حرکت بر اساس نظام جامع موضوعات پژوهشی و تاریخی، توسعه و تقویت آثار مرجع، توجه به جنگ شناختی و پدیده تحریف و پاسخ شبهات، تولید روایت‌­های معتبر و مستند، تکمیل بانک جامع اسنادی مرکز، تسریع در گویاسازی کامل اسناد، ورود مؤثرتر در عرصه ترجمه آثار پژوهشی، ایجاد سامانه برای انتشار اسناد فاقد طبقه‌بندی، توسعه تعامل با اندیشکده­ها و پژوهشگران داخلی و خارجی، انتشار همزمان آثار چاپی، الکترونیکی و گویا، حضور فعال در صفحات اجتماعی و رسانه و تربیت نیروی جوان پژوهشگر و توسعه منابع انسانی، چارچوب و محورهای حرکت مرکز می‌باشد.

انتهای پیام/