شهرخبر

با استناد به گزارش نهادهای اطلاعاتی انگلیس و آمریکا؛

جانسون ادعای بایدن در مورد «پیشروی غافلگیرانه طالبان» را رد کرد

جانسون ادعای بایدن در مورد «پیشروی غافلگیرانه طالبان» را رد کرد

نخست وزیر انگلیس در گفتگویی با شبکه NBC با رد ادعاهای رئیس جمهور آمریکا اقرار کرد که مقام‌های اطلاعاتی به وی در مورد موقعیت طالبان برای پیشروی سریع و تصرف کابل هشدار داده بودند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، «جو بایدن» رئیس جمهور ایالات متحده در ماه میلادی گذشته و پس از خروج نیروهای نظامی آمریکا از خاک افغانستان در اظهاراتی مدعی شد که از پیشروی سریع گروه طالبان در سرتاسر افغانستان شگفت زده و غافلگیر شده است.

اما طی هفته‌های گذشته اسناد و مدارک جدیدی در حال افشا شدن است که نشان می‌دهند نهادهای اطلاعاتی هم در آمریکا و هم در انگلیس نسبت به پیشروی سریع طالبان و سقوط زودهنگام کابل هشدار داده بودند.

در همین ارتباط، «بوریس جانسون» نخست وزیر انگلیس نیز در مصاحبه‌ای با برنامه خبری «تودی» در شبکه NBC اذعان کرد که مقام‌های اطلاعاتی به وی هشدار داده بودند که طالبان درموقعیتی قرار دارند که به سرعت می‌توانند به سمت کابل پیشروی کنند.

وی در این باره گفت: «گستره ای از پیش بینی‌ها از جانب افراد اطلاعاتی وجود داشت، که در میان آنها احتمال سقوط سریع کابل و کنترل سریع این شهر به دست طالبان وجود داشت».

جانسون در بخش اعظمی از این گفتگوی تلویزیونی به دفاع از سیاست دولت آمریکا در اجرای عملیات خروج از خاک افغانستان پرداخت.