شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#آمریکا#افغانستان

جنگ افغانستان و بازداشت زندانیان بدون اتهام در زندان گوانتانامو

جنگ افغانستان و بازداشت زندانیان بدون اتهام در زندان گوانتانامو

بازداشت زندانیان بدون اتهام در زندان گوانتانامو در جریان حضور نظامی ۲۰ ساله آمریکا در افغانستان همچنان با واکنش‌هایی روبرو است.

به گزارش مشرق، شبکه‌ای از سازمان‌های بین المللی حقوق بشر و گروه‌های حامی آن، یک کارزار ۵ ماهه را برای بررسی « ۲۰ سال جنگ علیه تروریسم» آغاز کردند.

به گزارش «میدل ایست آی»، کمپین دیده بان بین المللی، که توسط «کیج»، گروه حقوق بشر مستقر در لندن آغاز شده است، بیش از ۴۰ شریک جهانی از ۱۳ کشور را در بر می‌گیرد.

این اقدام در همان روزی انجام شد که واشنگتن با خروج از افغانستان طولانی‌ترین جنگ تاریخ آمریکا را پایان داد؛ درگیری که آغاز جنگ به اصطلاح علیه تروریسم جورج بوش، پس از حملات ۱۱ سپتامبر به آمریکا بود.

«کیج»، در بیانیه‌ای اعلام کرد که این کارزار شامل فعالیت‌هایی خواهد بود که تاثیر و شکست‌های جنگ علیه تروریسم را نشان می‌دهد.

این بیانیه می‌گوید «لفاظی‌های مخرب جنگ علیه تروریسم به یک پدیده جهانی تبدیل شده است.»

بیانیه منتشر شده می‌افزاید «طراحان این جنگ چارچوبی از قوانین و سیاست‌ها را ایجاد کردند که بی عدالتی را در مقیاس بی سابقه علیه جمعیت مسلمان مرتکب شد.»

این بیانیه همچنین عنوان می‌کند «زیرساخت نفرت برای اجرای اقدامات مورد استفاده قرار گرفت؛ این‌ها مظاهر کارزار مسموم آمریکا هستند.»

بر اساس تحقیقات دانشگاه براون، جنگ‌هایی با لفظ جنگ علیه تروریسم به کشته شدن بیش از ۸۰۰ هزار نفر و آواره شدن ۳۷ میلیون نفر منجر شده است.

مدیرعامل گروه «کیج»، می‌گوید «این لحظه‌ای تلخ برای تامل در ویرانی‌هایی است که جنگ علیه تروریسم در ۲ دهه گذشته ایجاد کرده است.»

با خروج آمریکا از افغانستان، آمریکا به دلیل استراتژی مبارزه با تروریسم، از جمله بازداشت زندانیان بدون اتهام در زندان گوانتانامو مورد انتقاد شدید قرار گرفته است.

یکی از افرادی که نزدیک به ۱۵ سال از عمر خود را در زندان گوانتانامو گذرانده می‌گوید «از زمان آزادی من از زندان گوانتانامو، جایی که تقریباً ۱۵ سال بدون اتهام و محاکمه را در آنجا گذراندم، از بسته شدن آن و پایان دادن به خصومت ناشی از گوانتانامو حمایت کردم.»

وی می‌گوید «مسئولان سال‌های از دست رفته زندگی من نیز باید محاکمه شوند؛ من همیشه معتقد بودم که صلح از طریق گفت وگو به دست می‌آید.»

منبع: میزان