شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#بایدن

بایدن خیانت کرد!

تارنمای پولیتیکو نوشت: رهبران ارشد اتحادیه اروپا به طور علنی جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا را به خیانت و بی وفایی نسبت به ائتلاف ترانس آتلانتیک متهم کردند و خواستار توضیح او برای گمراه سازی فرانسه و شرکای اروپایی‌اش در توافق راهبردی جدید با انگلیس و استرالیا شدند.

بایدن خیانت کرد!

به گزارش منیبان، این رسانه افزود: نکوهش غیرعادی رئیس جمهوری جدید آمریکا که انتخابش در سراسر اروپا به عنوان فرصتی برای احیای روابط پس از چهارسال جنگ طلبی دونالد ترامپ رئیس جمهوری پیشین آمریکا جشن گرفته شد، چشم‌انداز اختلافی شدید و طولانی بین قدرت‌های غربی را نشان می‌دهد.

شارل میشل رئیس شورای اروپا در آستانه آغاز مذاکرات مقامات ارشد جهان در نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد در گفت‌وگو با  خبرنگاران در نیویورک گفت: با بایدن به عنوان رئیس جمهوری جدید آمریکا، این کشور بار دیگر (به عرصه بین‌المللی) بازگشته است. معنی اینکه آمریکا بازگشته است، چیست؟ آیا آمریکا به آمریکا بازگشته یا جای دیگری؟ ما نمی‌دانیم.

وی افزود: بایدن با شکست در مذاکره و رایزنی با رهبران اتحادیه اروپا درباره راهبرد جدید ایندو-پاسفیک که بر اساس آن استرالیا قرارداد خرید زیردریایی از فرانسه را لغو کرد، یک توافقی را بی اعتبار کرد که رهبران جهان بعد از ساعت‌ها مذاکره در اجلاس گروه۷ در انگلیس به آن دست یافته بودند. آنها توافق کردند در مقابل حکومت‌های خودکامه و به ویژه چین متحد باشند.

این مقام اروپایی افزود: اصل ائتلاف، وفاداری و شفافیت است و ما شاهد هستیم که به وضوح شفافیت و وفاداری وجود ندارد.

اورسلا ون در لاین رئیس کمیسیون اروپا نیز در مصاحبه با سی ان ان نارضایتی خود را از این اقدام بایدن ابراز کرد و گفت نوع رفتار با فرانسه «ناپذیرفتنی» بوده و از بایدن خواست درباره آن  توضیح دهد.

پولیتیکو نوشت: با حمایت شارل میشل  و ون در لاین از امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه که تاکنون موضع‌گیری علنی نداشته و در نشست‌های سازمان ملل شرکت نکرده است، به نظر می‌رسد خطر بروز اختلافات طولانی بین آمریکا و شرکای اروپایی‌اش بروز کرده است که می‌تواند از سوی چین و روسیه و دیگر رقبا مورد بهره‌برداری قرار گیرد و جلوگیری از یک رسوایی را برای ائتلاف غرب دشوار سازد.

رئیس  شورای اروپا تاکید کرد که این اختلافات فقط بر سر منافع اقتصادی فرانسه نیست بلکه بخشی از الگوی بی‌توجهی و بی‌اعتنایی به متحدان اروپایی و منافع آن از سوی چهار رئیس جمهوری آمریکا است که از دوران ریاست جمهوری جورج دبلیو بوش شروع شد که تصمیم گرفت جنگ عراق و افغانستان را آغاز کند.

میشل گفت بایدن بسیار درباره احیای روابط ترانس-آتلانتیک سخن گفت اما با تصمیم خود به دنبال طرح ترامپ برای خروج از افغانستان، متحدان اروپایی‌اش را تحت فشار قرار داد و با اعلام این توافق عجیب با استرالیا، بر شدت اقدامات خود افزود.

یک دیپلمات اسکاندیناوی گفته است آلمان نیز در نگرانی فرانسه درباره بی‌اعتنایی به اتحادیه اروپا درباره این توافق شریک است.

با وجود سکوت مکرون، فرانسه با فراخواند سفیران خود و وعده عقب نشینی از توافق تجارت آزاد بین اتحادیه اروپا و استرالیا، اقدام جدید آمریکا و کشورهای انگلیس و استرالیا را تلافی کرده است.

اتحادیه اروپا از مدتها قبل درباره انگیزه واقعی فرانسه برای برخورداری از استقلال راهبردی ابراز تردید کرده است. برخی بر این باورند که این راهبرد، سرپوشی برای توسعه اقتصادی فرانسه به نفع پیمانکاران دفاعی است.

وبگردی