شهرخبر
نرخ سود تامین کسری بودجه در بازار اولیه شکست

چرخش بورسی ها از سهام به اوراق

کدخبر: 442229
اقتصادنیوز: دومین رکورد تامین هفتگی کسری بودجه به ثبت رسید . در این هفته بورس ها سهم بیشتری از مشارکت رادر مقایسه با بانکها داشته اند. این اتفاق نشان می دهد دورنمای بورسی ها از آینده بازار سهام انتظار مثبتی نیست.

به گزارش اقتصادنیوز ، در هفته هجدهم برگزاری حراج اوراق بدهی نر خ سود اوراق از مرز 21.1 درصد فراتر رفته و این امر موجب شد تا دومین رکورد خرید اوراق بدهی دولتی در مراحل سپری شده از سال جاری به ثبت برسد.

بازار اولیه حراج اوراق بدهی به منظورتامین کسری بودجه برگزار شده و طی آن با دولت با فروش اوراق به بانک‌ها و نهادهای تامین سرمایه بخشی از کسری بودجه را جبران می‌کند.

در همین خصوص در هجدهمین مرحله از برگزاری بازار اوراق بدهی دولتی بانکها 2 هزار و 280 میلیارد تومان و نهادهای تامین سرمایه قادر به خرید 6 هزار و 810 میلیارد تومان اوراق بدهی از دولت بوده اند. 

در مجموع اوراق به فروش رسیده در این هفته 10 هزار و 890 میلیارد تومان از کسری بودجه در این هفته تامین شده که دومین رکورد در مراحل برگزاری این بازار در سال جدید به حساب می آید.

نکته مهم در این هفته افزایش نرخ سود دراین هفته بوده است. اوراقی که بورسی ها در این هفته خریداری کرده اند نرخ سودی بالاتر از 21 درصد بوده و بانک ها با نرخ سودی کمتر در حد 20.7 درصد در بازار این هفته مشارکت داشته اند. در مجموع نرخ سود موزون هفتگی برابر با 21.1 درصد محاسبه می شود که بیشترین میزان نرخ سود در تمام هفته های سپری شده از این بازار می باشد.

اتفاق فوق نشان می دهد دورنمای نهادهای تامین سرمایه از آینده بورس مثبت نبوده و موجب شده بورسی ها به خرید اوراق تمایل بیشتری را داشته باشند. به عبارت دیگر دولت سبد خود را در بورس نگه داشته است.

50000