شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#دولت#دولت بایدن

هدف دولت بایدن از افزایش میزان پذیرش پناهجویان چیست؟

دولت جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا درصدد افزایش میزان پذیرش پناهجویان در این کشور است، اما باید دید دولت مزبور از این تصمیم چه هدفی را دنبال می کند؟

هدف دولت بایدن از افزایش میزان پذیرش پناهجویان چیست؟

به گزارش منیبان؛ به نقل از فرانس ۲۴، دولت بایدن درنظر دارد شمار پناهجویان به آمریکا را دو برابر کرده و به ۱۲۵ هزار نفر در سال مالی پیشرو که از ۱ اکتبر (۹ مهر) آغاز می شود، برساند.

وزارت امور خارجه آمریکا با صدور بیانیه ای اعلام کرد با وزارت امنیت داخلی و کنگره در مورد لغو سقف پناهجویان که رقم ۶۲ هزار و ۵۰۰ نفر برای سال مالی ۲۰۲۰ منتهی به این ماه تعیین شده بود، رایزنی می کند.

برنامه افزایش تدریجی پذیرش پناهجویان در زمانی انجام می شود که دهها هزار پناهجوی افغان در پایگاه های نظامی آمریکا منتظر اسکان در ایالات متحده هستند.

بایدن دموکرات پس از آن دونالد ترامپ سلف جمهوریخواه وی محدودیت پذیرش پناهجویان را به ۱۵ هزار نفر رساند، وعده داد این رویه را معکوس کند.

بایدن با پیام های مغشوشی در مقوله مهاجرت مواجه است. اوضاع پناهجویان در آمریکا، چندان مساعد نیست و نگرانی در مرز آمریکا – مکزیک در بالاترین سطح طی ۲۰ سال گذشته است به طوری که هزاران پناهجوی عمدتا از کشور هائیتی پس از برپا کردن یک اردودگاه موقت زیر پلی بین المللی در جنوب تگزاس، به طور دسته جمعی اخراج شدند.

پناهجویان می توانند خود را به ماموران مرزی معرفی و ادعا کنند که از بازگشت به خانه ترس دارند. اما از مارس ۲۰۲۰ در آغاز همه گیری کووید – ۱۹، اکثر کسانی که از مرز عبور کرده بودند به موجب دستورالعمل های بهداشت عمومی به سرعت اخراج شدند بدون آنکه از شانس درخواست دادن برای پناهندگی برخوردار باشند.  

در این میان، نتایج یک نظرسنجی نشانی می دهد که تردید و بدبینی هواداران حزب جمهوریخواه آمریکا تحت تاثیر تبلیغات ضدمهاجرتی شبکه فاکس نیوز و ترامپ درباره ورود و پذیرش پناهندگان افغان به ایالات متحده، بیشتر شده است.

به نظر می رسد تغییر دیدگاه جمهوریخواهان برای کمک رسانی به افغان های آسیب پذیر در پی عقب نشینی ارتش آمریکا از افغانستان، بیانگر و بازتاب دهنده تبلیغات و شعارهای ضدمهاجرتی مقام های برجسته و نهادهای محافظه کار ایالات متحده باشد.

این نظرسنجی که از سوی یاهونیوز و یوگاو از بیش از یک هزار شهروند بزرگسال ایالات متحده در بازه زمانی میان ۳۰ اوت تا اول سپتامبر (۸-۱۰ شهریور ماه) انجام شد، مشخص کرد که حمایت کلی از اسکان دوباره پناهندگان افغان در خاک ایالات متحده از ۴۹ درصد به ۴۴ درصد کاهش یافته و هم زمان بی اعتمادی به پناهجویان تا هفت درصد بالا رفته است.

۳۴ درصد پرسش شوندگان گفته اند که اطمینان ندارند که باید به پناهندگان افغان اجازه ورود به خاک ایالات متحده داده شود، در حالی که این نسبت قبلا ۲۷ درصد بود. تقریبا تمامی این تغییر دیدگاه در میان جمهوریخواهان بوده که حمایتشان از پناهندگان افغان که وارد ایالات متحده شده اند از ۴۰ درصد به ۳۲ درصد کاهش و بی اعتمادی آنان تا ۱۲ درصد افزایش یافته و به طور کلی از ۲۴ درصد به ۲۲ درصد رسیده است.

در پی فروپاشی دولت و ارتش افغانستان در ماه گذشته (اوت) و به قدرت رسیدن سریع طالبان در کابل؛ جمهوریخواهان و دموکرات ها همزمان از بایدن به علت زودتر آغاز نکردن عملیات تخلیه گسترده انتقاد کردند و حتی برخی از او خواستند عقب نشینی را به منظور تضمین امنیت مترجمان، رانندگان، راهنمایان و دیگر همکاران ارتش آمریکا به همراه خانواده هایشان، به تعویق اندازد.

نیروهای طالبان در پی خروج نیروهای بین‌المللی از افغانستان، در ۱۵ اوت (۲۴ امرداد ماه) بر کابل پایتخت افغانستان تسلط یافتند.

وبگردی